Anul trecut, când a pornit start up-ul social ALTRNTV, Daniela Staicu și colegii ei au avut câteva îndoieli. Pandemie, război, criză - nu părea perioada cea mai bună pentru lansarea unui business. Dar pentru sustenbilitate și frumos e mereu loc. Și asta încearcă ALTRNTV: să creeze un spațiu pentru designerii preocupați de amprenta lor asupra mediului, dar și un loc de întâlnire pentru artă și conversații.
”Ne-am bucurat să descoperim că sunt mulți designeri români care sunt atenți la materialele folosite la produsele propuse și simțit o orientare a multora dintre ei către tendințele specifice economiei circulare: prelungirea duratei de viață a unui produs, reutilizarea materiei prime dintr-un produs pentru a obținute un nou produs”,spune Daniela.
ALTRNTV este un magazin care găzduieștie și o cafenea și o galerie. Mai multe despre apariția și misiunea lui, povestește Daniela în rândurile de mai jos:
Povestea ALTRNTV
Cred ca înainte de toate, trebuie să spunem ce este ALTRNTV, ce se întâmplă în acest spațiu din București, deschis anul trecut, chiar la debutul Romanian Design Week 2022.
Pe scurt, ALTRNTV este un spațiu din București (bd. Regina Elisabeta, nr. 26, parter) dedicat produselor vestimentare, accesoriilor, cosmeticelor și produselor home-deco create de către designeri români, din materiale sustenabile cu tehnici de producție prietenoase cu mediul și pielea. Peste 70 de designeri români pasionați de durabilitate își prezință produsele în shop. Amintim dintre ei pe: Katerini, Pottery Paw, Lailui, Stycle, Devla Accessories, Neted, Atelier Merci, Deplin, One Shirt, Oilright, HUNA, Atelier Ars Ana, Fizic Studio, Culcus, Odyssee, Get Lit, Lava Terarii, MUSA, OKO, Panseea, Atelier Resolved, Sa fiți cuminți, Ceva cu dichis, Precious Circuit, MATCA, CRAXNOIR, Common Parts, Octavia Chiru, Velements, The Modernium, Povești din Lut, Silvia Cruceru, Loomesco și alții.
Propunem alternative la cele clasice care poluează mai intens și astfel oferim oamenilor opțiuni durabile, prietenoase cu mediul înconjurător.
De asemenea, găzduim și o cafenea cu cafea de specialitate – ALT COFFEE, dar și o galerie, ALT GALLERY, care prezintă lucrări realizate de artiști plastici dedicate textilelor și revalorificării lor prin tehnici de recycling, upcycling. Prima lucrare expusă este realizată din 5 perechi de jeans reciclate într-o lucrare realizată cu tehnica mixtă de către o tânără absolventă a facultății de arte și acum două săptămâni a fost achizioționată de un iubitor al sustenabilității și lucrării din jeans.
De la idee la implementare
Eu (Daniela) și Alina lucrăm împreună de 10 ani și această legătură ne-a ajutat să depășim provocările care au fost multiple. Și iată câteva exemple: planul de afaceri l-am conceput în mai 2021 pentru o competiție pe care am câștigat-o, însă războiul din Ucraina ne-a dublat bugetul de cheltuieli pentru deschiderea spațiului. Incertitudinea creată de război ne-a determinat să ne întrebăm dacă mai deschidem sau nu spațiul (războiul au început la finalul lunii februarie, noi am deschis în mai). În plus, a fost o provocare să aducem în echipă colegi care să înțeleagă misiunea noastră și care să transmită cu energie și pasiune vizitatorilor ce se întâmplă în acest spațiu.
În plus, una dintre colegele noastre este din Harkiv, Ucraina, refugiață din cauza războiului, și provocarea a fost să găsim și alți colegi care comunică bine în limba engleză încât să poate comunica și cu Vlada (colega noastră din Ucraina). Însă, acum după 9 luni de provocări, suntem mai pregătite pentru ce urmează și la fel de pasionate de ceea ce facem.
Misiunea ALTRNTV
Ne-am propus să aducem într-un singur loc în București designeri români, care atunci când propun un produs iau în considerare cum materialele folosite, tehnicile de producție și ambalajul produsului afectează mediul înconjurător. La ALTRNTV le oferim o platformă, un spațiu unde să își prezinte produsele, să deruleze workshopuri și, în plus, îi sprijinim și în social media, comunicându-le produsele în Faceboom și Instagram (instagram.com/altrntvshop).
Spațiul se află într-o clădire care pentru mai bine de 100 de ani a fost cunoscută sub numele de Cinematograful București pe bulevardul Regina Elisabeta cunoscut și ca Hollywoodul Românesc. Spațiul a fost redat publicului de echipa ALTRNTV păstrând elementele istorice ale spațiului și se află în bd. Regina Elisabeta, nr. 26.
ALTRNTV este inclus pe harta spațiilor creative din București și localizat în “cartierul creativ” din București.
Spațiul a fost amenajat folosind materiale cu impact redus asupra mediului: pardoseala folosită,Tarkett IQ Surface, este realizată din material reciclat, sistemul de iluminat inteligent, Signify, este gândit să eficientizeze consumul de energie, iar mobila este creată din lemn achiziționat din România, din sursă verificată. Așadar, chiar și în designul de interior am luat în considerare materiale, echipamente care poluează mai puțin. În decembrie, ALTRNTV a primit Premiul OH DA! pentru Cel mai apreciat concept store dedicat designului autohton.
În plus, suntem atente (pentru că în acest moment în echipa noastră sunt 8 femei !) la modul în care generăm deșeuri și căutăm să reducem cantitatea, le colectăm selectiv, ne interesează ce se întâmplă cu ele. Deșeurile noastre textile (5 kg/lună) sunt colectate și reciclate de o companie specializată în reciclarea deșeurilor și devin materie primă pentru producția de ciment. Lunar reciclăm încă 2 kilograme de deșeuri textile din țesături naturale de mici dimensiuni și le transformăm în săculeți pe care îi vindem pe ateliermerci.ro (marca proprie sustenabilă) și creăm și etichetele de produs din aceste deșeuri.
Ce înseamnă un start-up social
ALTRNTV este un start-up social care descoperă și promovează designeri de produse sustenabile și donează integral profitul proiectelor umanitare ale asociației Merci Charity. În 2022, ALTRNTV a creat 6 noi locuri de muncă, a deschis o piață pentru 70 de designeri români din mediul rural și urban și astfel sprijină 182 de angajați cu care designerii lucrează în producție.
Proiectul nostru a fost inițiat cu sprijinul NESsT și IKEA Social Entrepreneurship și câștigător al competiției NESsT – IKEA Social Entrepreneurship Poland and Romania Accelerator 2021-2023.
În 2022, ALTRNTV a participat în programul Black Sea ClimAccelerator organizat de Impact Hub București.
Ca să tragem linie, am reușit să creăm, prin deschiderea ALTRNTV, 8 noi locuri de muncă, am deschis o piață pentru 73 de designeri români din mediul rural și urban și astfel i-am sprijinit și pe cei peste 150 de angajați cu care designerii lucrează în producție.
Lansarea
Ne-am bucurat să reușim să deschidem ALTRNTV anul trecut, chiar în prima zi a Romanian Design Week 2022. Faptul că RDW ne-a recunoscut spațiul în cadrul evenimentului, a fost și un vot de încredere, echipa RDW fiind sigură că schițele spațiului trimise pentru eveniment, se vor materializa.
Magazinul nostru a fost apreciat, vizitat și deja avem clienți care revin (fie la shop, la cafea sau la ambele) și spun mai departe despre noi. Chiar Google reviews spun ce cred oamenii despre proiect și mai ales cum se simt la noi.
Profilul clienților
Am observat că majoritatea celor care ne vizitează și achiziționează produsele celor 73 de designer sunt femei, peste 25 de ani, interesate de o experiență de slow fashion. Analizează produsele: citesc eticheta, analizează materialul, consideră designul, ne întreabă detalii despre designer, despre tehnica de producție, pe scurt “vor să sție originea produsului, fac o achiziție informată, educată pentru ele sau prieteni”. Sunt vizitatori atât din România, cât și din străinătate, cu toții vizibil impresionați de design și de diversitatea produselor.
Promovarea
Ne place să vorbim despre ALTRNTV și comunitatea de designeri pe care îi reprezentăm în social media (instagram.com/altrntvshop), chiar în spațiu, cu fiecare vizitator interesat să afle detalii despre noi, despre designeri, chiar facem și un tur privat în spațiu, chiar și în atelierul nostru, situat în continuarea shopului, unde producem produsele vestimentare Atelier Merci pe care le găsiți în shop și pe www.ateliermerci.ro.
Selecția designerilor
Când alegem designerii cu care colaborăm, ne uităm la materialele folosite (naturale, cu certificări de calitate, GOTS, OEKO-TEX, reciclate, dead stock), tehnicile de producție, ambalajul, sursa materialului folosit. Spre exemplu, avem cercei din plastic reciclat, produse vestimentare din alte piese vestimentare reciclate sau din bumbac organic certificate GOTS sau semne de carte din resturi textile și multe alte alternative.
Ne-am bucurat să descoperim că sunt mulți designer români care sunt atenți la materialele folosite la produsele propuse și simțit o orientare a multora dintre ei către tendințele specifice economiei circulare: prelungirea duratei de viață a unui produs, reutilizarea materiei prime dintr-un produs pentru a obținute un nou produs.
Din ce am observat din discuțiile cu designerii, este o provocare propunerea unui preț care să reflecte costul real al produsului (materie primă, costuri de producție, adaos) și să fie acceptat și de piață, de client. Echilibrul este dificil și este foarte important ca designerului să își spună povestea (lui sau a produsului) pentru că în acest mod înțelegem durabilitatea produsului, atenția pentru mediu, efortul pentru dezvoltarea unui produs altfel și înțelegem și poate acceptăm și prețul.
Ce caută consumatorii români în 2023
Este o întrebare foarte bună și recent am derulat o cercetare în cadrul Black Sea ClimAccelerator organizat de Impact Hub București, prin care am întrebat vizitatorii ALTRNTV, dar și oameni de pe stradă, pe care i-am găsit în zona Universitate, Cișmigiu, Calea Victoriei ce fel de produse alternative ar dori să cumpere (ca să le înlocuiască pe cele convenționale, care poluează mai intens prin materialele folosite, producția). Și ne-au spus despre încălțăminte, produse cosmetice, ochelari de soare. Și i-am ascultat și de ceva vreme, acest tip de produse sunt și la ALTRNTV.