[Noii antreprenori] Andreea Grigore: Am vazut un interes pentru materiale naturale, pentru producătorii locali si pentru impactul asupra mediului. Vorbim, clar, de o evoluție a consumatorilor români si sigur asta e drumul

[Noii antreprenori] Andreea Grigore: Am vazut un interes pentru materiale naturale, pentru producătorii locali si pentru impactul asupra mediului. Vorbim, clar, de o evoluție a consumatorilor români si sigur asta e drumul

Românii care cumpără haine de designer și-au rafinat gusturile în ultimii ani. Sunt mai interesați de ceea ce oferă producătorii locali, se uită mai atent la materialele din care sunt făcute piesele vestimentare pe care le cumpără și chiar la impactul pe care îl au produsele de fashion asupra mediului. Designerul Andreea Grigore vorbește despre o evoluție în rândul consumatorilor.

Totuși, în piața autohtonă de profil spune că se simte lipsa unei școli de calitate în domeniul creației vestimentare și că există încă prea mult vechi în designul românesc, și nu neapărat în sensul bun. Există speranță, însă, fiindcă:

"Au apărut designeri noi, cu perspective promițătoare, magazine multibrand în care designerii locali, și nu numai, își expun și comercializează creațiile. Există, clar, o forfotă în sensul asta și o cizelare a gustului. Se formează o comunitate mai sănătoasă, cel puțin în ceea ce privește stilul".

Andreea Grigore este creatoarea brandului Fizic de la Cluj. Aflăm povestea acestuia chiar de la ea, în cele ce urmează.

 

Parcursul profesional

Designul vestimentar este domeniul pe care m-am concentrat cel mai mult și in care am lucrat pana in punctul in care mi-am dat seama ca am ceva de spus. Cand eram mică desenam încontinuu, prin urmare, am intrat la liceul de arte din București, la sectia de design vestimentar. Clasic. Sa zicem ca asta este inceputul. Apoi, pentru ca inlocuisem desenatul cu cititul, am ales Facultea de Filologie la Universitatea București, o deviere benefică cu alte deschideri. In timpul facultății, a apărut brandul Luca, o afacere de familie în care sora mea si sotul ei erau fondatorii iar eu ma ocupam de design și imagine. A fost unul dintre putinele branduri romanesti noi, apărute dupa ’89, și care au ajuns la notorietate, cel putin in București. Pe scurt, era un ready-to-wear brand de haine office pentru femei, cu propriul atelier, cu magazine in Bucuresti si Constanta. Luca a crescut, am închiriat o hala și am ajuns la aproape 100 de angajați.

Am fost designerul brandului "Luca" din liceu pana la 29 de ani, timp in care am învățat intens croitorie și design. Dintr-o joaca, a devenit ceva serios care presupune exercitiu mult, logistica specifica, atentie in selectia materialelor, a accesoriilor, contact cu multi oameni, ședințe foto, styling. Implicarea mea a mers de la design pana la construirea imaginii brandului. In 2007 am nascut si mi-am schimbat un pic focusul, apoi a venit criza din 2008, lucrurile s-au complicat si afacerea s-a închis. Am lungit aici povestea dar cred ca asta a cantarit cel mai mult in formarea mea și a ramas undeva acolo. Apoi, am lucrat in publicitate și film ca și designer de costume. In paralel, faceam design pentru o clientela restrânsă dar fidela sau luam comenzi mai mari, cum ar fii constumele pentru Coeur de Chambre de Luxemburg, pentru care lucram din 2014. Cativa ani am facut alte lucruri, m-am ocupat de un bar, apoi de un bistro afacere socială, apoi a venit pandemia și m-am mutat in Cluj. Aici a apărut Fizic.

 

Povestea brandului Fizic

Mi-am dat seama ca prin design vestimentar ma exprim cel mai bine. Aveam experiență, cunoștințe din domeniu și niste idei care imi tot reveneau. Cand eram in liceu am primit doua cămăși din mătase, absolut superbe. Le port si acum, 30 de ani mai târziu. Poate aici a luat contur dorința de a face un brand de haine a caror calitate, design și atemporalitate sa ajunga la acea armonie care ne face sa le purtam și sa le avem mereu. Sa fie "piese".

Ne raportam la corp, la forme, la croieli, la drapaj, la fizic. Ne ocupam de fizic. De aici, numele brandului. A apărut natural, deodată, fara o referință mai concreta decat ceea ce simbolizează. Valorile brandului. Mai sus vorbeam de calitate: a materialului, a manoperei, a accesoriilor, a imaginii, dar nu putem sa nu ne gandim si la sustenabilitate, la modul in care sunt produse, la impactul pe care il avem asupra mediului.

 

Așezarea brandului în piața de profil

Fizic a aparut acum 2 ani, deci suntem la început: încă ne așezăm, ne formam, ne informam. Este o evolutie continua. Am început cu prototipuri, teste in alte ateliere, am colaborat cu diverși oameni din domeniu pana am reusit sa ne facem o echipa armonioasa. Așa am ajuns sa avem propriul atelier și showroom in Cluj. Nu prea am avut stare, de la inceput am căutat magazine in țară și în vestul Europei pentru viitoare colaborări. De aici am primit un feedback care ne-a ajutat foarte mult, ne-a oferit o alta perspectiva și ne-a determinat sa mergem înainte.

Deschiderea showroom-ului ne-a oferit șansa de a avea contact direct cu clienții, fizic. De aici a venit ideea de a dezvolta "Fizic - Made to Measure”, proiect pe care il vom dezvolta in perioada următoare. Top 3 al lecțiilor primite ar fi: iesirea continua din spatiul de confort, delegarea către oamenii potriviti si atenția la feedbackul primit.

 

Amprenta ta

In acest moment mi-e greu sa-mi definesc stilul. Este in formare, intr-o evoluție perpetua. Ma inspira multe lucruri, mai ales femeile si plantele, materialele bune, culorile, corpul... tot. Influente au fost întotdeauna, cand eram la începuturi si in căutări eram mai atenta la designeri, aveam cativa preferați, cum ar fi Comme les Garsons, Gauthier sau Issey Miyake. Ulterior am virat spre un stil mai sintetizat, minimalist, cu linii feminine, in care calitatea materialului este prima treapta - cam de acolo porneste tot. Cred ca oamenii, mai ales artizanii, pot ajunge la o Gratie in felul de a face lucrurile. La aceasta Gratie mi-ar placea sa ajung.

 

Cele mai importante învățături de până acum

Cel mai mult am învățat de la oamenii pasionați de ceea ce făceau, sunt foarte convingători. Ii admir pe cei care se încăpățânează sa faca un lucru bine, chiar daca uneori pare imposibil, imi ascult intuiția, invat de la tot ce mă impresioneaza sau ma misca intr-un anume fel. Cred ca asa facem toți.

 

Provocările, dar și satisfacțiile muncii tale

Fizic este un vis transformat intr-o afacere. O prima provocare este sa crestem brandul, sa transformam viziunea in realitate, sa gasim colaboratorii potriviți, sa crestem organic, real. Satisfactii sunt mai multe: când fac ce îmi place, când primesc feedback de la clienți, cand sunt multumita de rezultate... dar ce ma implineste cel mai mult este componenta artistica, faptul ca ma pot exprima in forme pe care oamenii le doresc si le poarta. Este extraordinar.

 

Ce materiale folosești pentru creearea pieselor pe care le creezi

Imi place cuvintul piesa. Totul porneste de la material, el este ingredientul cheie. Nu cred ca se poate face ceva bun din materiale de proasta calitate, oricat de bun ar fi designul sau oricat de priceputa ar fi mana omului. Ca si materiale, la început, foloseam aproape in numai mătase. Pentru mine este expresia elegantei atemporale, are toate calitatile necesare pentru a acoperi corpul in cel mai nobil mod cu putința.

Ulterior am inceput sa folosim și materiale sustenabile, certificate, matase vegana, cânepă, in, viscoza sau bumbac organic. In colectia de piese tricotate si crosetate manual folosim doar fire naturale de lana cașmir, merino, alpaca, matase sau vâscoză. Avem trei linii de produse in momentul de fata: „Silk on Skin", "Fizic Sustainable Edition", "Knitted and crochet in Transylvania".

 

Stilul pe care îl abordezi în prezent

Nu cred ca vreau sa ii pun vreo eticheta stilului Fizic. Nu urmaresc trendurile, cred in atemporalitate mai degraba. Caut feminitate, eleganta naturala, gratie, dar cu o anumită forta a liniilor sau a culorilor. Influentele vin de peste tot dar sunt filtrate, simplificate, adaptate.

 

Ce te inspiră în creație

Daca esti deschis, te inspira tot. Sunt foarte atenta la set up, ma ajuta sa ma izolez cand creez, am nevoie de muzica, de ordine in jur si de materiale care imi plac… poate si o cafea buna, cateodata fumez. Daca nu am inspirație fac o pauza, schimb lumina din casa, ud plantele sau călătoresc. Am metode simple.

 

Clienții tăi. De ce revin

Sunt oameni care apreciaza calitatea materialelor, a manoperei, oameni care pun preț pe imagine si pentru care hainele sunt un mod de exprimare. Nici aici nu pot pune etichete. Și da, treaba asta cu revenitul este poate una dintre cele mai îmbucurătoare experiențe, este evident o validare și te face sa te străduiești și mai mult. Clienții nostrii revin și mai vin și însoțiți, mulțumim!

 

Strategia de promovare a brandului

Ne promovam in primul rand pe social media, dar și prin participare la evenimente. Asa ajungem fata in fata cu clienții. Sentimentul pe care ti-l da o haina de calitate e greu de cuprins intr-o fotografie, motiv pentru care facem eforturi pentru a le da ocazia clienților sa aiba contact fizic cu produsele Fizic.

 

Cum s-au schimbat preferințele consumatorilor români de produse de designer

Grea întrebare, nu pot generaliza căci noi avem bula noastră. M-am bucurat mult sa cunosc o parte din clientii noștri la cateva evenimente sau cand ne-au vizitat showroom-ul din Cluj. Cand fac o alegere, isi pun mai multe probleme. Am vazut un interes pentru materiale naturale, pentru producătorii locali si pentru impactul pe care il are produsul respectiv asupra mediului. Vorbim, clar, de o evoluție a consumatorilor români si sigur asta e drumul.

 

Piața de profil

In Romania, in mare parte, lucrurile se misca incet si se simte lipsa unei scoli de calitate in domeniul designului vestimentar. Avem un amestec de vechi - dar nu in sensul bun - si nou. Dinozaurii sunt greu de detronat, dar speram ca piața romaneasca va urma tendintele bune in ceea ce priveste bunul gust, sustenabilitatea și etica in fashion.

Au aparut designeri noi, cu perspective promițătoare, magazine multibrand in care designerii locali si nu numai isi expun si comercializeaza creatiile, exista, clar, o forfota in sensul asta si o cizelare a gustului. Se formeaza o comunitate mai sanatoasa, cel putin in ceea ce priveste stilul.

 

Planuri

Prima prioritate e sa ne extindem reteaua de magazine cu care colaboram in România, Spania si Franta.
Apoi dorim sa implementam “Fizic - Made to measure”. Momentan oferim serviciul asta doar pentru cei care vin în showroom, dar vrem sa o facem la scara mai mare.

Si am vrea sa lansam anul acesta o linie premium de produse care sa contina colectii capsula, serii foarte mici si colaborari cu artiști romani.
Si tot așa.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related