[Noii antreprenori] Florentina Tocilă: Furnizorul nostru de ingrediente sănătoase este chiar grădina noastra. De aici vin prunele pentru magiunul din cornulete, vinetele gustoase, verdeturile sau murăturile alea bune

[Noii antreprenori] Florentina Tocilă: Furnizorul nostru de ingrediente sănătoase este chiar grădina noastra. De aici vin prunele pentru magiunul din cornulete, vinetele gustoase, verdeturile sau murăturile alea bune

Legume și verdețuri cultivate fără substanțe toxice, fructe crescute în copaci românești, mâncăruri gătite din legume de sezon, așa cum găteau cândva mamele și bunicile noastre, sunt dintre valorile unor branduri autohtone de mâncare. Gata masa este unul dintre ele și a fost gândit pentru oamenii cu tot mai multe task-uri pe ordinea de zi, fără timp liber pentru gătit, care nu vor să renunțe la o alimentație echilibrată, chiar și atunci când comandă.

Florentina Tocilă a investit până acum în jur de 40.000 de euro în brandul său și nu se oprește aici, pentru că planurile sale includ un restaurant intim în Nordul capitalei, chiar în casa ei, aproape de pădure.

"Oamenii au început încet, încet să fie mai selectivi, și bine fac. Caută mâncarea mai sănătoasă, îi interesează drumul mâncărurilor, de la pământ, la furculiță. Să fii flexibil, să poți oferi o experiență personalizată, să îl faci să simtă că cineva chiar are grija de el și de familia lui".

Florentina Tocilă, fondatoarea brandului Gata Masa, vorbește despre pasiunea sa pentru gătit și despre mâncărurile pe care le prepară alături de alte mame, pentru clienți ei.

 

Despre tine

Sunt Florentina, mamă-bucătar și fondatoarea proiectului Gata Masa „catering la oală”. M-am născut în București, dar am copilărit la bunicii din partea mamei, într-un mic sat prăfuit din Câmpia Bărăganului, alături de cei 4 frați ai mei. Am cunoscut neajunsurile vremurilor, dar și bucuriile mărunte, neatinse de modernitate.

Având părinții tipografi, am fost întodeauna o mare iubitoare de cărți, iar la școală eram printre fruntașii clasei. Visam, la un moment dat, să mă fac învățătoare, dar până să dau la liceu, am descoperit că îmi place să găteasc. Așa că le-am spus părinților că m-am înscris la un liceu, dar eu am optat de fapt pentru o școală profesională de bucătari-ospătari.

Așa a început cariera mea în domeniul gastronomic și în ciuda greutăților, mi-am păstrat motivația și îndârjirea de a reuși în meseria pe care mi-am ales-o. De la saci cu cartofi curațați, ca ucenic, până la dish-urile rafinate, a fost un drum lung. A fost drumul experientei profesionale. „Esti un foarte bun organizator, analitică, autodidactă, orientată spre rezultate”. Asta auzeam frecvent ca feedback. Așa m-am hotărât să mă specializez în Managementul afacerilor, în anul 2007, și a fost o alegere foarte inspirată. Am lucrat o perioadă pe vase de croazieră, am fost și manager la un cunoscut lanț de restaurante fast-food până când m-am decis să lucrez pe cont propriu și să-mi construiesc visul de a readuce bucuria gustului mâncării de altădată. Să am propria bucătarie unde inspirația mea culinară să fie liberă.

În acest moment, viața mea se împarte între a fi părinte pentru cei doi copii ai mei, soție, antreprenoare la Gata Masa și pentru ca îmi place sa fie cu un pas inainte și asta o poți face doar prin educație, sunt din nou studentă la un Master în Inginerie și Management în Alimentație Publică și Agroturism, la aproape 40 de ani. Și nimic nu este prea greu când iubești ceea ce faci.

 

Pasiunea pentru gătit

Nu știu cât a fost pasiune, a fost cam așa: atunci când, fără să știi, capeți un hobby care îți devine destinație de viață! Fiind crescută de bunici, participam la diferite activități gospodărești, dar mai ales la bucătărie, afară la plită. Mă puneau să miros leușteanul și pătrunjelul, ca să nu vin cu cine știe ce bălării din grădină.
Și apoi privind așa, la tot procesul de la pământ la furculiță, mi se părea fascinant, să nu mai spun de gust și miros. Am avut de mică o plăcere deosebită pentru mâncarea bună, gustoasă. Pentru mine, mâncarea nu este doar o hrană, este ceva care ne da viață! Trebuie să o tratăm cu cea mai mare iubire și reverență!

 

Când ți-ai dat seama că vrei să fii antreprenor

Probabil ați mai auzit cum pandemia a adus și lucruri bune, noi începuturi și viziuni mai clare asupra vieții. Așa a fost și în cazul meu. Domeniul horeca a fost grav afectat. S-a stat mult acasă, am lucrat prin rotație, în condiții grele și cu salariile reduse aproape la jumătate aproape 2 ani. Atunci am hotărât să nu mai plec de lângă copii, să am timp să le gătesc, să ajung la serbările lor și să nu îi mai găsesc dormind când ajung acasă.

Este adevărat că primul imbold în legătură cu această nișă cu mâncare pentru acasă și, în special, un serviciu pentru ajutorul mamelor, l-am avut în urmă cu 6 ani când am devenit mamă pentru a două oară și m-am trezit singură cu 2 copii și tânjeam după o ciorbă, o supă bună cum o făcea mama, cu grijă și dragoste.

 

Apariția brandului tău

Am gândit acest serviciu pe termen mediu și lung. Tehnologia, modernul și rapiditatea vor ajunge până sus, iar apoi ne vom reseta, ne vom întoarce la origini, vom reînvăța să trăim cu adevărat, vom primi cu brațele deschise îndemnul la simplitate. Deja vedem cu toti rezultatele dezastruase a stilului de viata dezechilibrat, mancatul haotic si nesanatos din cauza lipsei timpului.

Sunt afaceri facute strict pentru profit care speculeaza nevoile pietei si branduri care prin beneficiile si plusul de valoare constant pe care le aduc in vietile oamenilor si al societatii devin Afaceri, este o mare diferenta. Asa a aparut Gata Masa, culinaria de acasa. Mâncare gătită, sănătoasă, cu ingrediente proaspete, de sezon, cu grijă, pe îndelete, folosind rețetele tradiționale.

 

Invetiția

Investitia în acest moment se ridică la 40 de mii de euro. Bugetul a fost impartit in modul 2:1:1. reprezentand reamenajarea casei conform avizarii necesare legale pentru unitatile de alimentatie publica (cerinte care sunt aceleasi, indiferent de marimea unitatii) si dotarea cu echipamente specifice. Partea de brand, logistica, marketing, publicitate, site. Partea de investitie in dezvoltarea gradinii proprii, specializari, documentatie, calatorii pentru culegerea retetelor.

 

Cum a crescut business-ul

Ca o paine cu maia - organic in proportie de 80%. Sa pusti ceea ce zici cu cea ce faci! Ne-am aratat asa cum suntem noi, am crezut si credem in puterea bratelor deschise. Comunicarea are loc dincolo de ecrane si mail-uri. Respectăm rețetele și procesele de pre-gătire, ne-am asumat că nu vom cauta scurtături (ingrediente și fast-cooking-ul) și că nu vom face din acest business unul foarte mare, pentru că devine greu de controlat.

 

Super puterea brandului tău

Super puterea lui constă în super puterile mamelor bucătar, pentru ca la Gata Masa gatesc doar mame-bucatar! De ce am ales acest lucru? Pentru a te asigura ca pentru noi zicala „ca la mama acasa” nu este doar un simplu cliseu. Aceasta este garantia noastra, ca iti gatim cu grija, dragoste si gust la fel ca o mama! Furnizorul nostru de ingrediente sănătoase, atinse doar de apa și soare este chiar grădina noastra. De aici vin prunele pentru magiunul din cornulete, vinetele gustoase, verdeturile si salatele sau muraturile alea bune, de iti lasa gura apa!

 

Produsele cele mai căutate

Mâncărurile gatite, in special ciorba de afumatura cu zeama de varza, supa crema de pui, supa de curcan cu galusti, sarmalutele, tocanita de pui, de porc, painea cu maia. Deserturile sunt foarte,foarte apreciate, cornuletele cu magiun si nuca, coliva neconventionala, gogosile.

Printre feedback-urile clienților noștri sunt:
„Cele mai bune sarmale pe care le-am mâncat. Exact ca și cele făcute de părinții și bunicii mei!!! Voi comanda numai de la dumneavoastră acest produs!”.

„Excelent! Orezul fiert cat trebuie, proportia orez/carne perfecta. Sincer nu ma asteptam ca un „orez cu carne tocata” sa fie atat de bun. Multumim pentru masa!”.

„Excepțională tarta! Cea mai buna tarta de lămâie din București!”.

 

Clienții tăi

Sunt oameni ocupați, dar care nu au intrat în vria compromisurilor alimentare. Trăiesc conștienți de importanța a ceea ce mâncăm, care este în strânsă legătură cu sănătatea și beneficiile pe termen scurt și lung.

Pun accent pe obiceiuri mai sănătoase și echilibrate pentru ei și familiile lor. Și, de ce nu, nostalgici, care au nevoie de puțină grijă și brațe deschise.

Cel mai des ajung la noi prin puterea recomandarilor, desi contrar marketing-lui ca acestea nu iti ofera o siguranta si o continuitatate. Atunci cand cari in spate un background de vreo 25 de experienta si experiente pozitive in cea ce faci, clientii iti scriu povestea, iar povestea noastra nu se opreste la prima statie!

 

Așteptările oamenilor de la brandurile de mâncare

Să faci ce ce zici! Dacă mai reusesti chiar sa depasesti asteptarile, i-ai cucerit! Oamenii au inceput incet, incet sa fie mai selectivi, si bine fac. Cauta mancarea mai sanatoasa, îi intereseaza drumul mancarurilor, de la pamant, la furculita. Sa fii flexibil, sa poti oferi o experienta personalizata, sa il faci sa se simta ca cineva chiar are grija de el si de familia lui, ca iti pasa de el!

 

Strategia de promovare

In primul rand avem grija de baza de clienti, sa ramanem consecventi si sa reinprospatam de fiecare data experintele clientilor vechi. Promovarea este o parte si organica, pentru ca cine se aseamana, se aduna, iar cine ne seamana sa ne spuna! Strategia noastra este sa fim cat mai autentici, sa ne aratam asa cum suntem, oamenii sa inteleaga ca dincolo de ecrane si texte sunt oameni la fel ca ei, dar cu o experienta profesionala si culinara care ii poate ajuta sa traiasca o viata echilibrata, fara compromisuri alimentare. Lucram mult pe partea de educatie alimentara - un mare deficit in Romania.

 

Ce te-a învățat antreprenoriatul până acum

Ca într-o afacere vorbesc cifrele. Ca oricine vine in afacere (anjajat,collaborator) trebuie sa aduca plus valoare. Sigurul lucru pe care l-as face diferit, daca as lua-o de la capăt, ar fi sa am mult mai multa incredere in mine!

 

Planurile

In curând vom deschide porțile și ca restaurant. Ceva intim, de familie, unde vii să mănânci bine, să socializezi, să te simți binevenit ca și cum ai merge la prieteni buni în vizită. Pentru ca va fi chiar la noi acasa, în Nordul capitalei, langa padure. Am făcut această alegere pentru că am gândit pe termen lung să nu ne preseze chiria, să putem plăti salarii corecte și să îmi țin promisiunea față de copii, că voi fi alături de ei și le voi găti.

Apoi vom continua cu culinaria de acasa unde ai Gata Masa, in mai multe zone din Romania, un proiect co-finantat prin Fonduri Europene de dezvoltare durabila.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Branduri

Sectiune



Branded


Related