Din dorința de a inspira oamenii să mănânce mai echilibrat și să reducă zahărul din alimentație, două surori au creat un brand de dulciuri vegane, fără zahăr și aditivi. La 19 ani, Miruna a pregătit un tort raw-vegan pentru cineva drag și gustul i-a surprins pe cei care l-au încercat-o. A deschis apoi o pagină de Facebook unde posta rețete culinare sănătoase. La finalul lui 2020, alături de sora sa mai mare Andreea, a făcut un salt curajos și au deschis Rawmantic, o cofetărie virtuală artizanală.
În viitorul apropiat, Miruna Toanchină și Andreea Toanchină vor ca produsele lor să fie prezente în lanțuri de restaurante și în băcănii, ca să ajungă la cât mai mulți oameni.
"Vedem o deschidere majoră către produsele fără zahăr adăugat, cât și cele vegane. Dacă acum 5 ani era o fiță să fii vegan, acum este o realitate ce este deja adresată de cele mai mari lanțuri de fast-food și snack-uri din lume".
Miruna și Andreea Toanchină povestesc în continuare despre începuturile brandului Rawmantic și enumeră câteva dintre lecțiile învățate până acum din antreprenoriat. Au tot timpul înainte, la doar 25, respectiv 27 de ani au deschis un business care are deja succes pe piața din București.
Oamenii din spatele brandului
Miruna: Am 25 de ani, sunt absolventa primei generații de studenți-antreprenor de la facultatea de business The Entrepreneurship Academy din București. Sunt o fire independentă, creativă, dar și axată pe cifre și problem-solving; iubesc să dezvolt produse ce aduc plus-valoare în viața de zi cu zi a consumatorilor. Mă aflu la a treia inițiativă antreprenorială, firul roșu din toate fiind plasarea OMULUI în centrul afacerii și construirea de produse ce fac și bine (pentru consumator), și profit (pentru companie).
Andreea: Am 27 de ani, sunt absolventă SNSPA - Facultatea de Comunicare și Relații Publice din București. Am lucrat timp de 3 ani în corporații în industria de publicitate, timp în care mi-am dat seama că pot aduce un aport mai mare în cadrul unei afaceri. Iubesc oamenii, să înțeleg ce ii motivează, ce se află în spatele acțiunilor lor, lucru care m-a ajutat să construiesc o bază de peste 4000 de clienți fericiți la Rawmantic și campanii de marketing de succes. Sunt fericită că reușesc în fiecare zi să aduc un zâmbet pe fața clienților cu ajutorul business-ului.
Parcursul către antreprenoriat
Miruna: Am știut din totdeauna că nu vreau să lucrez pentru nimeni și că misiunea mea este să dezvolt ceva măreț și să reunesc oameni în jurul unui scop comun, indiferent de industria în care activez. Consider că viitorul va fi condus de către acele organizații ce vor face cu adevărat BINE în jur, nu doar de dragul KPI-urilor sau rapoartelor de CSR. Antreprenoriatul reprezintă pentru mine cel mai bun mod de a mă cunoaște, de a îmi testa limitele și de a lega relații cu oameni care pot aduce cu adevărat schimbare în lume.
Andreea: Deși am lucrat timp de 3 ani în corporații, am simțit încă de la început că nu sunt construită pentru acest eco-sistem, mi-am dorit mereu să am un program dinamic și libertatea de a îmi construi singură programul. Nu eram mulțumită de siguranța și stabilitatea aparentă pe care ți-o oferă o multinațională. De aceea, am decis să deschid împreună cu sora mea Rawmantic și reușim să avem un succes cum nu ne-am închipuit niciodată.
Cum a apărut brandul Rawmantic
Miruna: Aveam 19 ani când am pregătit un tort raw-vegan pentru cineva drag și toată lumea a rămas surprinsă de gust. Am deschis apoi o pagină de Facebook pentru a posta rețete sănătoase şi, a doua zi, primul client a sunat să întrebe de preţ.
Deși a început din ‘joacă’ și dorința de a inspira lumea să ducă un stil de viață mai echilibrat, Rawmantic este azi o afacere bine-pusă la punct, cu fluxuri de producție optimizate, mii de clienți și perspective înalte pentru viitor.
Andreea: Pentru mine, povestea de viaţă a contat în intrarea în acest business. M-am alăturat afacerii şi din dorinţa de a demonstra că te poţi bucura de ceva dulce, dar de un produs sănătos, fără zahăr. M-am luptat o perioadă cu kilogramele în plus și doresc să arăt celor din jur că nu trebuie să renunţe la dulce, ci să aibă grijă cât și ce mănâncă.
Investiția
Miruna & Andreea: Am deschis business-ul cu 15.000 EUR pe care i-am alocat pentru amenajarea și dotarea atelierului de producție, forme pentru prăjituri, marketing, ambalaje personalizate și materie primă.
De atunci, profitul a fost reinvestit în afacere, aproximativ de 40.000 EUR, pentru a cumpăra utilaje mai performante pentru a optimiza fluxul de lucru, mări echipa și nu în ultimul rând, în campaniile de awareness și promovare din social media.
Cum a crescut Rawmantic până acum
Miruna & Andreea: În 3 ani, am ajuns de la zero la peste 4000 de clienți, peste 50 de candy bar-uri organizate și colaborări cu lanțuri de cafenele și restaurante din București.
Mix-ul am fost noi și faptul că am făcut totul din pasiune, totul venind natural. Deși au fost momente de epuizare și ne simțeam depășite de situație, am prioritizat întotdeauna clienții și afacerea. Nu a existat o zi în care să spunem: ‘azi nu merg, pentru că nu am chef.’
Ne-am axat mult pe construirea unei povești și colaborarea cu influenceri / persoane cu capital de imagine din București, folosirea rețelelor de socializare pentru EDUCARE și vânzare prin conținut vizual atractiv, cât și un newsletter integrat.
Ingredientele și produsele
Miruna & Andreea: Pregătim dulciuri artizanale raw-vegan: acestea nu conțin ingrediente de origine animală și nu sunt preparate termic.
Folosim în principal fructe proaspete, de sezon, oleaginoase (migdale, caju, pecan), fructe uscate (curmale, stafide, prune), îndulcitori naturali și pudre nutritive (Maca, Matcha).
Dulciurile Rawmantic nu conțin zahăr adăugat, prafuri, pre-mix-uri sau conservanți, fiind astfel 100% naturale.
Diferențierea prăjiturilor voastre în piață
Miruna & Andreea: După zeci de teste, încercări și iterații, am reușit să dezvoltăm dulciuri vegane, fără zahăr adăugat care chiar au gust și nu dau dependență.
Datorită lipsei de zahăr și conținutului bogat de fructe proaspete, pudre nutritive și probiotice, prăjiturile Rawmantic nu sunt doar un dulce, ci un produs de cofetărie cu valoare adăugată, deoarece aduc un aport mare de vitamine și nutrienți.
Nu în ultimul rând, obsesia pentru estetic și aspect a fost lucrul care ne-a propulsat în fața competitorilor.
Cele mai căutate produse
Miruna & Andreea: Sezonier, bestseller-ul nostru pe durata verii este înghețata pe băț, deoarece vine în 10 arome diferite: fistic, caramel, biscuite, amaretto, PB&Jelly etc.
Iarna, ne mândrim cu o gamă variată de torturi decorate în tematica de sărbători, cât și cu cozonacul nostru vegan plin de nucă românească și cacao sugar-free.
Auzim des de la clienți că ne sunt recunoscători că existăm, în special de la persoanele ce țin dietă sau suferă de intoleranțe / alergii alimentare și nu reușesc niciodată să se bucure de un desert fără grija de după.
Clienții voștri
Miruna & Andreea: Numărul de persoane ce se confruntă cu intoleranțe, alergii alimentare sau diabet este în creștere, în special în rândul copiiilor în ceea ce privește prima categorie.
Post-pandemie, conștientizarea asupra importanței unui stil de viață sănătos și echilibrat a crescut, oamenii au înțeles că abordarea pe termen lung este mult mai importantă când vine vorba de alimentație. Da, o felie de tort cu 50 grame de zahăr alb nu îți va face niciun rău, dar consumul recurent și des - da.
Plaja de clienți este variată, de la cei ce au adoptat o dietă pe bază de plante, mămici ai căror copiii au alergii la lapte, arahide sau gluten, cât și persoane ca mine și ca tine, care pur și simplu ținem cont de ce introducem în organismul nostru.
80% din clienți sunt femei cu vârste între 27-40 de ani, iar restul sunt partenerii acestora, ce sună în numele lor :)
Clienții revin datorită gustului, livrării rapide și peste așteptări și comunicării deschise & apropiate. Fiecare persoană primește atenție individuală și nu este încă un client pentru noi, ci Clientul.
Ce așteptări au acum oamenii de la branduri
Miruna & Andreea: Consumatorii devin din ce în ce mai inteligenți și așteaptă transparență și un simț de apartenență la brand-urile pe care le ‘consumă’ sau folosesc.
Vedem o deschidere majoră către produsele fără zahăr adăugat, cât și cele vegane. Dacă acum 5 ani era o fiță să fii vegan, acum este o realitate ce este deja adresată de cele mai mari lanțuri de fast-food și snack-uri din lume.
De asemenea, se pune mult preț pe comunicare promptă, prezentă activă pe rețelele de socializare, livrare rapidă, încredere, convenieță, inovație, cât și personalizare.
Strategia de comunicare
Miruna & Andreea: Canalul principal de vânzare și comunicare este Instagram-ul, unde arătăm oamenilor ce facem (prăjituri), cum o facem (reel-uri ‘behind the scenes), și cel mai important, DE CE o facem. (Misiunea noastră)
Fiecare campanie sau postare individuală este construită cu scopul de a genera o emoție în om, pe baza unei povești. Ținem mult la transparență și chiar dacă nu avem încă o locație fizică, încercăm să arătăm oamenilor procese din bucătărie, cum se prepară anumite produse.
La fel, componenta educativă ne-a ajutat să ajungem la o comunitate de 21.000 oameni pe Instagram: ajutăm oamenii cu tips&tricks-uri, cu rețete sănătoase ușor de făcut acasă, cât și sfaturi despre cum pot duce o viață mai sănătoasă și echilibrată.
Newsletter-ul generează 20% din comenzi, însă acesta este depășit cu brio de componenta word-of-mouth. Facem oamenii fericiți, le depășim așteptările și astfel aceștia ne recomandă la cei din comunitatea lor.
Învățăturile antreprenoriatului
Miruna & Andreea: Ne-a învățat să dezvoltăm reziliență, răbdare, perseverență, motivație intrinsecă și o puternică orientare către rezolvarea de probleme. Nu va fi nimeni să facă treaba ta în locul tău și dacă o problema apare, tu și restul din echipa sunteți cei care trebuie să o rezolve.
Am învățat că nu există nu pot și că rezultatele vor apărea întotdeauna când lucrezi din pasiune și oferi 100% proiectului. De asemenea, eșecul face parte din proces și te aduce cu un pas mai aproape de următoarea etapă.
Nu credem in cultura de ‘hustling’ și lucrat zi de zi până la 3 dimineața, ci în lucrat inteligent și eficient. Chiar dacă ești tânăr și ai tot timpul din lume, efectele epuizării se resimt și, în final, nu merită.
Cât timp asociații împărtășesc valori și o viziune comună de ‘cum arată viitorul în 5 Ani’, pot comunica transparent și este încurajat conflictul CONSTRUCTIV, afacerea va înflori.
Dacă ar fi să o luăm de la capăt, am investi mai mult resurse în consultanți din domeniu sau oameni cheie care au mai trecut prin aceleași etape și s-au confruntat cu aceleași probleme.
Primul an a fost un mic haos în care ne aruncaserăm într-o industrie despre care nu știam nimic: ar fi putut fi folosit mai înțelept anul ăsta, pentru a crea o fundație solidă pe care să creștem.
În final, am fi pus mult mai multe întrebări ca să salvăm timp, bani și resurse.
Planuri de business în continuare
Miruna & Andreea: Urmărim să ne extindem echipa, cât și capacitatea de producție. Țintim să ne dezvoltăm pe canalul B2B, în clădirile de birouri printr-un lanț de vending machines cu snack-uri fără zahăr.
În paralel, vom viza dezvoltarea pe plan național, deoarece plaja de clienți din provincie este foarte slab adresată și primim numeroase cereri și propuneri de colaborare de la locuitorii din zonă: Brașov, Timișoara, Constanța, Bacău, Cluj-Napoca.
Până la finalul anului 2025, produsele Rawmantic vor fi prezente în lanțurile de restaurante, băcănii online și fizice din țară, iar dulciurile vegane, fără alergeni și fără zahăr vor fi astfel o normalitate.
Care e cea mai delicioasă prăjitură pe care o putem mânca în aceste zile calde
Miruna & Andreea: În topul preferințelor se regăsește tiramisu-ul vegan, fiind un desert ușor, pufos, cu puține calorii. Conține mascarpone din caju, pișcoturi vegane pregătite artizanal, scufundate în espresso. Îl putem savura lângă cafeaua preferată sau un iced latte!