- 2 părinți din 3 merg cu copiii la cumpărături pentru manuale, rechizite și alte articole școlare
- Calitatea produselor, cel mai important criteriu când aleg locul de unde fac cumpărăturile. Utilitatea, cel mai important criteriu în decizia de achiziție
- Bugetul mediu alocat cumpărăturilor la început de an școlar: maxim 500 lei
Libris, librăria online cu cea mai mare ofertă de carte școlară din România, a derulat în perioada 1-10 septembrie un sondaj* în rândul mamelor, cu privire la obiceiurile de achiziție pentru articole școlare în contextul începerii școlii. Calitatea produselor, prețurile competitive și oferta variată sunt principalele criterii pe care părinții le au în vedere atunci când aleg magazinul de unde își fac cumpărăturile pentru școală.
Când vine vorba despre ce conține coșul de cumpărături la început de an școlar, o treime dintre respondenți cumpără doar manuale, culegeri și cărțile din bibliografie obligatorie, în timp ce 60% aleg și cărți educative, iar caietele de lucru și auxiliarele se găsesc în 71% dintre coșuri.
Uniforma școlară face parte din achizițiile a 40% dintre respondenți, în timp ce articolele sportive și alte articole vestimentare sunt în coșul a 67%, respectiv 56% dintre participanții la sondaj. Rechizitele și accesoriile sunt înnoite de 89% dintre respondenți, în timp ce doar 14% achiziționează echipamente electronice (ceas inteligent, tablete, telefoane) cu ocazia începutului anului școlar.
Întrebați ce tip de cărți obișnuiesc să achiziționeze pentru copii, majoritatea părinților au indicat ca răspuns „cărți de referință, ținând cont de preferințele copilului (88% dintre răspunsuri), cărți din bibliografia obligatorie (48%) și manuale școlare (31%).
Potrivit sondajului demarat de Libris, principalele criterii pe care părinții le au în vedere atunci când aleg magazinul de unde cumpără pentru școală sunt, în ordine: calitatea produselor, prețurile competitive, oferta variată, promoțiile și ofertele speciale, preferințele copiilor, recomandările cadrului didactic, proximitatea magazinului și recomandările prietenilor sau familiei.
Rugați să acorde o notă de la 1 la 5 importanței pe care o acordă utilității, prețului și esteticii în decizia de cumpărare a articolelor școlare, 73% dintre mame au indicat ca fiind „foarte importantă” utilitatea, 23% au dat notă maximă esteticii, în timp ce prețul este considerat un criteriu foarte important de către o treime dintre părinți.
Când vine vorba de criteriile de care țin cont copiii în decizia de achiziția a articolelor școlare, conform părinților, pentru 67% dintre copii, utilitatea este cel mai important criteriu, urmată de estetică (25%), preț (5%) și marca produselor (3%)
Întrebați de unde fac cumpărăturile necesare pentru școală, mai mult de 65% dintre mamele participante la sondaj au răspuns că preferă să cumpere atât online, cât și din magazine fizice, în funcție de unde găsesc ce au nevoie, în timp ce 20% preferă să cumpere articole online, 7% achiziționează fizic din lanțurile mari de hipermarketuri, iar 8% se orientează către papetării sau librării.
În ceea ce privește necesarul de rechizite, un părinte din 3 declară că face achizițiile pentru noul an școlar cu 1-2 săptămâni înainte de începerea școlii, în timp ce peste 40% merg la cumpărături după ce începe școala, pe baza listei cu necesarul întocmit de cadrul didactic. 16% dintre părinți cumpără articolele școlare din timpul vacanței de vară, iar 11% declară că nu au un obicei pentru aceste achiziții.
85% dintre părinți consultă copiii când aleg articole școlare
Dacă 17% dintre mame nu merg cu copiii la cumpărături, peste 70% dintre ajung la cumpărături cu copiii pentru articole școlare de cel puțin 2 ori pe an.
Când vine vorba despre cărțile pentru lectura obligatorie sau facultativă, în timp ce un sfert dintre părinți le achiziționează în timpul vacanței de vară, iar 5% se bazează exclusiv pe împrumutul de la bibliotecă, peste 65% dintre respondenți așteaptă recomandările cadrului didactic și le achiziționează după debutul anului școlar.
Potrivit sondajului Libris, 85% dintre părinți obișnuiesc să consulte copiii când vine vorba de achiziția articolelor școlare și să țină cont, pe cât posibil, de preferințele lui, în timp ce 15% nu fac acest lucru, argumentând că fie este prea mic copilul, fie are criterii diferite de ale părintelui.
Maxim 500 bugetul alocat pentru articole școlare
În contextul începerii școlii, majoritatea părinților (70%) cheltuie în medie sub 500 lei pentru manuale, caiete, cărți, rechizite și accesorii necesare procesului educațional, în timp ce un părinte din 5 alocă pentru aceste cheltuieli între 500 și 800 lei.
Pentru cumpărăturile facultative cu ocazia începerii școlii, cum ar fi cărți educative și volume de lectură din afara bibliografiei obligatorii, o treime dintre părinți alocă sub 200 lei, în timp ce mai mult de jumătate (55%) alocă între 200 și 500 lei.
Întrebați cât de importante consideră că sunt articolele școlare non-obligatorii în procesul educațional al copiilor, incluzând aici cărți educative, articole de papetărie precum suporturi de creioane, evidențiatoare, markere, mape, dosare etc, aproape 60% dintre respondenți au indicat că acestea sunt foarte importante, deoarece creează contextul pentru un proces de învățare mai plăcut. Dacă un sfert dintre părinți consideră că sunt importante, fiind un ajutor în procesul educativ, 12% spun că sunt binevenite, dar că au importanță moderată, adică se poate și fără.
„Începutul școlii este o perioadă specială și suntem entuziasmați să aducem un strop de magie în această aventură alături de cititorii noștri. Știm cât de important este ca noul an școlar să înceapă cu încredere, de aceea am creat campania Back to School ca un Supererou menită să-i inspire și să-i susțină atât pe copii și tineri, cât și pe părinți și profesori. Și pentru a aduce o notă de magie și aventură în această călătorie a cunoașterii, trei eroi din universuri diferite ni se vor alătura. Fiecare dintre aceștia poartă un element unic și valoros, amintindu-ne că începutul unui nou an școlar este despre învățare, dezvoltare și conectare. Îi invităm să se împrietenească cu personajul oferit în kit, să-i descoperi superputerile, să afle cum poate influența și inspira lumea din jurul său și să se lase purtat de povestea Back to School ca un Supererou”, mai spune Laura Țeposu.
Sub umbrela #Back To School ca un Supererou”, Libris derulează în perioada 11-24 septembrie, o campanie dedicată începutului școlii și își întâmpină cititorii cu reduceri de până la 30% la manuale și carte școlară, transport gratuit la toate comenzile de pe 100 lei și cadou kit de supererou la orice comandă de minimum 100 lei.
Afacere 100% românească, Libris a intrat pe piața de carte în 1991, cu librăria Șt. O. Iosif din Brașov. În 2009, apare Libris.ro care, în 14 ani de existență în online, a devenit nume de referință pe segmentul de librării în România.
În toți acești ani, Libris și-a asumat activ un rol de susținător al lecturii și a derulat campanii numeroase în acest sens. Din 2019, Libris a demarat proiectul CarteTeca, prin care dotează unități de învățământ din România de volume actuale, care să-i atragă pe copii și adolescenți către lectură.
*Sondaj derulat online, la nivel național, în perioada 1-10 septembrie 2023, pe un eșantion de 375 mame de toate vârstele, categoria de vârstă predominante fiind 36-45 ani (60%), 26-35 ani (28%) și 46-56 ani (10%). 2 treimi dintre mamele respondente au doi sau mai mulți copii.