Mastercard, Indicele Plăților Digitale: Cel mai important factor pentru stimularea utilizării soluțiilor digitale este expunerea constantă la informații și facilitarea accesului la un context cotidian în care acestea pot fi aplicate

Mastercard, Indicele Plăților Digitale: Cel mai important factor pentru stimularea utilizării soluțiilor digitale este expunerea constantă la informații și facilitarea accesului la un context cotidian în care acestea pot fi aplicate

Nivelul de utilizare a plăților digitale în România se situează la 44 de puncte din 100, conform Indicelui Plăților Digitale, raport dezvoltat de Mastercard, care analizează evoluția plăților digitale la nivel național.

„Cardurile au început să preia din cota de piață a plăților în numerar și, odată cu o bază mai largă de utilizatori, se conturează și direcția pentru comportamentul pieței la nivel general. Cu toate acestea, progresul este lent și este nevoie de eforturi susținute pentru ca românii să prefere metodele digitale, în defavoarea plăților în numerar. Asigurarea infrastructurii necesare de acceptare și plată este o condiție prealabilă, dar factorul principal în încurajarea utilizării soluțiilor digitale este asigurarea unui flux continuu de informare. Cu cât oamenii acumulează mai multe cunoștințe cu privire la soluțiile de plată digitale, cu atât se vor simți mai în siguranță și, atunci, vor decide să le utilizeze – iar odată ce se vor convinge de avantaje, le vor transforma într-un gest firesc, zilnic”, a declarat Cosmin Vladimirescu, General Manager Mastercard România și Croația.

Sub-indicele Utilizare urmărește două componente: utilizarea plăților fără numerar și rata de adoptare a soluțiilor de plată, fiecare cu o pondere egală în punctajul final.

 

Utilizarea plăților fără numerar

Componenta Utilizarea plăților fără numerar analizează performanța generală a plăților digitale, în raport cu numerarul, și a obținut 51[1] de puncte din 100. Rezultatul este susținut de cele mai recente date disponibile pentru Romania, care arată că deși proporția populației bancarizate era de 69%, nu toți valorifică oportunitățile, inovațiile și soluțiile noi oferite pe piață.

Factorii sunt multipli și includ percepția legată de siguranța utilizării metodelor de plată digitale, faptul că unii comercianți încă nu acceptă plăți cu cardul și preferința multor angajatori de a acorda salariul în numerar. Jumătate dintre salariați primesc salariul în numerar, ceea ce crește și șansele ca aceștia să folosească mai ales numerarul pentru cumpărături și plăți. Procentul este, practic, neschimbat din 2021, în ciuda creșterii de 9 puncte a populației bancarizate, de la 60% la 69%. Este de așteptat ca odată cu creșterea numărului de consumatori care încasează salariul sau venitul în cont să crească și utilizarea soluțiilor de plată digitale pentru cumpărături în magazine fizice sau online, achitarea facturilor la utilități sau alte tipuri de plăți cotidiene pentru care încă este preferat numerarul.

 

Rata de adoptare a soluțiilor de plată

Componenta Rata de adoptare a soluțiilor de plată arată cât de bine s-au adaptat consumatorii din România la soluțiile de plată inovatoare și în ce măsură utilizează aceste soluții. În 2022, aceasta a obținut 36 de puncte din 100, rezultat ce indică faptul că o parte din infrastructura existentă este încă insuficient utilizată.

Soluțiile contactless, atât ATM, cât și POS, sunt din ce în ce mai populare datorită simplității și eficienței lor. Rata de utilizare a bancomatelor contactless a crescut cu 2 puncte, până la 4%, reflectând limitările de infrastructură, întrucât proporția de ATM-uri contactless din total ATM-uri este redusă în România. Pe de altă parte, plățile contactless la POS domină piața: 92% din tranzacțiile POS au fost contactless în 2022, în creștere față de 2021.

În 2022, 11% din tranzacțiile din România au fost efectuate utilizând portofele digitale, o creștere de 4 puncte față de 2021. Rezultatul reflectă o mai mare deschidere din partea consumatorilor, pe măsură ce mai mulți emitenți oferă Apple Pay și Google Pay sau își creează propriile portofele.

Numărul tranzacțiilor electronice cu carduri de tip voucher înregistrate în România în 2022 a fost de cinci ori mai mare decât în 2020. Această creștere a fost determinată de accelerarea plăților electronice în perioada pandemiei și a sporirii procentului de adoptare a metodelor de plată digitale, inclusiv a voucherelor emise electronic (tichete de masă, tichete cadou, tichete de vacanță, tichete culturale, tichete sociale).

Dintre dispozitivele preferate de români pentru a efectua achiziții online, smartphone-ul rămâne pe primul loc. În 2022, mai mult de 7 din 10 români au folosit un telefon mobil pentru a achita online comparativ cu un computer de tip desktop (circa 3) sau o tabletă (mai puțin de 1 din 10).

În 2022, datele cardurilor au fost stocate online pentru 68% din achizițiile online, în timp ce în 2021 nivelul a fost de 62%, rezultând astfel un trend ascendent, prin creșterea cu aproape 10%.

Indicele Plăților Digitale (Digital Payment Index; DPI) este un instrument de analiză care urmărește evoluția plăților digitale la nivel național. Indicele a fost realizat anul acesta în patru țări: Austria, Croația, România și Ungaria, analizând datele înregistrate la nivelul anului 2022. România a obținut un scor de 56 din 100 de puncte, rezultat calculat pe baza punctajelor individuale ale celor trei sub-indici: 70 pentru Infrastructură, 55 pentru Cunoștințe și 44 pentru Utilizare.

Mastercard este o companie de tehnologie în industria globală de plăți. Misiunea noastră este să generăm și să dezvoltăm o economie digitală atotcuprinzătoare, care să ofere tranzacții sigure, simple, inteligente și accesibile, în beneficiul tuturor, de pretutindeni. Prin transfer de date sigur și prin rețele impenetrabile, prin parteneriate și cu pasiune, inovațiile și soluțiile noastre le permit persoanelor fizice, instituțiilor financiare, guvernelor și companiilor să își atingă potențialul maxim. Conexiunile noastre acoperă peste 210 țări și teritorii, astfel încât construim o lume sustenabilă care le oferă tuturor accesul la posibilități de neprețuit.

[1] Valorile utilizate pentru 2021 sunt calculate cu date revizuite, pe baza celor mai recente date disponibile. Astfel, comparațiile cu rezultatele din raportul precedent trebuie făcute ținând cont de această ajustare.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related