Tema acestei ediții a fost “Macro tendințe în comportamentulconsumatorilor din România” | “Macro-Consumer Trends in Romania”.
Conferința, organizată în format hibrid (onsite și online), s-a bucurat de participarea a 200 de reprezentanți ai clienților industriei de cercetare de piață și specialiști din agențiile și companiile de cercetare de piață prezenți onsite și de aproximativ 150 de reprezentanți înregistrați pentru online (inclusiv din mediul academic/universitar).
Evenimentul „ESOMAR Connect” reprezintă un parteneriat între ESOMAR și SORMA România și a fost găzduit de Alina Șerbănică, Membru în Consiliul Director al ESOMAR și Președinte SORMA. “ESOMAR Connect” s-a adresat specialiștilor în cercetare de piață și de marketing reprezentând jucătorii din toate industriile (cum ar fi FMCG, retail, IT/technology și telecom, servicii financiar-bancare și de asigurări, servicii medicale și industrie farmaceutică etc.), precum și profesorilor, studenților sau viitorilor specialiști în cercetarea de piață. În calitate de reprezentant al Consiliului Director al ESOMAR, Alina a marcat în deschiderea evenimentului și cele mai importante proiecte ale ESOMAR la nivel internațional, reamintindu-le tuturor participanților despre congresul ESOMAR 2024 din Atena, eveniment care facilitează networking-ul, expunerea la noutățile industriei și la tendințele acesteia.
Companiile din industria de cercetare de piață prezente cu speakeri la această conferință au fost: Anamnesis, Daedalus New Media Research, DataDiggers, Exact Business Solutions, iSense Solutions, ISRA Center, Kantar, Mercury Research, MKOR Consulting și Nielsen IQ.
“ESOMAR Connect 2023” a găzduit și speakeri din partea clienților (beneficiari ai serviciilor de cercetare de piață): Alka Group România, OTP Bank România și Synevo.
“ESOMAR Connect 2023” s-a bucurat și de prezența unui invitat special, un renumit „storyteller” pentru brandurile globale, pe care le ajută să se adapteze dinamicii piețelor și tendințelor economice prin utilizarea unor tehnici jurnalistice, transformând astfel informațiile economice și predicțiile statistice în povești de impact:
Grant Fuller, Fondator Every Rung, keynote speaker, a susținut prezentarea cu titlul „How journalism makes insights matter more, elevates influence and inspires better decisions”, cu ajutorul căreia a dezvăluit o nouă perspectivă asupra cercetării de piață în relație cu jurnalismul – ca două fețe ale aceleiași monede. Jurnalismul/industria media și cea a cercetării de piață sunt două industrii care au multe de învățat una de la cealaltă. A scos la iveală cum „storytelling-ul” tipic jurnalistic poate ajuta industria cercetării de piață să maximizeze impactul datelor / cunoștințelor obținute.
Programul “ESOMAR Connect 2023” s-a remarcat printr-o o agendă dinamică susținută atât de agenții/companii de cercetare de piață (internaționale și locale), cât și de clienți finali (care folosesc serviciile industriei de cercetare de piață).
Vlad Barbu, Senior Retailers Consultant, Nielsen IQ a deschis evenimentul cu prezentarea„Mastering FMCG Trends: Strategies forSuccess in the Age of the Evolved Consumer”. Prezentarea a abordat provocările cu carese confruntă brandurile și comercianții de bunuri de larg consum (FMCG) în adaptarea la noul tip de consumator „Evoluat”.
În continuare, prezentarea Adinei Iancu (Bogdan), Head of Qualitative Research, ISRA Center și a Ioanei Davitoiu, Head of Quantitative Research, ISRA Center denumită „The tectonics of consumer values in times of recent crisis: Make sustainability sustainable again”a vorbit despredificultățile globale și incertitudinea aduse de pandemie și, ulterior, de inflație, în relație cu valorile consumatorilor. În acest context, sustenabilitatea a devenit un subiect de interes pentru consumatori, chiar și atunci când au la dispoziție un buget limitat.
Diana Simion, Marketing Insights Research Consultant, Exact Business Solutions, Julien Zidaru, Managing Partner, Exact Business Solutions și Roxana Pantea, Head of Customer Experience, OTP Bank Romania au prezentat studiul denumit „Back to the people behind the data: buildingthe bridge between the inside-out expertise and the outside-in customers' understanding in banking”. Această prezentare a adus în prim-plan situația în care se regăsesc multe companii: un cerc vicios în care se află relația produs-piață, în contextul în care companiile tind să subestimeze valoarea legăturii dintre problemă și soluție.
Cori Cimpoca, Founder & CEO, MKOR Consulting, s-a remarcat cu o prezentare intitulată „The Store of the Future from the Consumers' Perspective”, prin intermediul căreia a explorat transformările profunde ce au avut loc în cadrul pieței de comerț cu amănuntul influențate de digitalizare și de pandemia de SARS-Cov2 (generatoarea afecțiunii COVID-19). Cercetarea s-a concentrat asupra așteptărilor consumatorilor cu privire la "Magazinul Viitorului".
Iulian Sirbu, Consumer & Market Insights Manager, DataDiggers a abordat o temă perfectă pentru momentul în care ne regăsim, în care AI-ul devine din ce în ce mai popular, cu prezentarea„Deciphering the Midlife CrisisConsumer Behaviour. Human vs. AI”. Cercetarea a fost realizată cu ajutorul adouă echipe: una formată dintr-o echipă de cercetare de piață complet umană și o a doua, care include o entitate de inteligență artificială (ChatGPT), dirijată de un operator uman. Iar ca temă centrală s-a dorit promovarea unei înțelegeri aprofundate a crizei de vârstă mijlocie, oferind o perspectivă proaspătă care ar putea redefini metodologiile de cercetare de piață.
În derularea evenimentului, Daniel Enescu, Partner, Daedalus New Media Research a continuat discuția despre AI, prezentând un material intitulat „Artificial Intelligence: Prince Charming or Ugly Witch?”. În acest context,a avut loc o discuție amplă despre notorietatea programului AI ChatGPT, care în doar 7 luni de la lansare a atins 60% grad de popularitate și 24% grad de utilizare în mediul urban din România, confirmând astfel și pentru spațiul nostru geografic expansiunea globală rapidă. Percepția asupra inteligenței artificiale oscilează între teamă și entuziasm, dar un aspect unanim acceptat este că impactul acesteia nu mai poate fi ignorat.
Andra Constantinescu, Senior Account Director & Creative Domain Lead, Kantar și Catalina Ifrim, Senior Consultant – Insights Division,Kantar au adus în atenția publicului, prin intermediul prezentarii intitulate “Tech-Enabled Life. Uncovering consumer-led emerging trends on the impact of technology in daily life”, un subiect de interes: provocarea pe care trebuie să o înfrunte o companie de cercetare de piață prin anticiparea nevoilor pe care oamenii nu le pot exprima. Cu ajutorul tehnologiei avansate, au reușit să analizeze modelele din miliarde de date și să descopere tendințe cheie în comportamentul consumatorilor. Proiectul de “Analiză Digitală” derulat de companie a acoperit peste 35 de miliarde de date, având ca scop identificarea a ceea ce este în vogă în intersectarea tehnologiei cu viața.
În continuare, Andrei Elvadeanu, Quantitative Research Director, iSense Solutions a susținut prezentarea cu titlul „Exploring The Mobile Megatrend – from store hopping to mobile shopping”, explorând astfel impactul profundal telefonului mobil (smartphone) asupra vieții, cu o atenție deosebită asupra modului în care aceste dispozitive au redefinit peisajul cumpărăturilor online, dar și preferințele consumatorilor.
Oana Popa Rengle, Founder, Anamnesis și Simona Moisescu, Marketing Researcher, Synevo au captat atenția publicului cuprezentarea intitulată „Less pain, less fear and a healthier future for our children” prin care care relatează povestea parcursului proiectului „VR Kids” din cadrul concursului ESOMAR Research Effectiveness Award 2022 – Silver Winner. “Kids Virtual Reality” este o experiență de realitate virtuală dezvoltată de Synevo Romania în 2021, cu scopul de a reduce frica și durerea la copii, oferindu-le o experiență în care aceștia să simtă că dețin controlul, că fac parte din experiența pe care o traversează și cu un obiectiv important de a le îmbunătăți percepția despre durere în timpul actului medical pentru recoltarea de sânge.
Ana Dumitrescu, Senior Business Analyst | Customer Insights, Telekom Romania, Andrei Dudu, Business Intelligence Manager, Servier Pharma, Bogdan Vasilescu, Head of Statistical Data Unit | Strategy and Statistics, ANCOM și Mihai Ciuta, CX & Research Lead, Raiffeisen Bank Romania au dezbătut în cadrul unul Panel de Discuție intitulat “Research Quality in Romania”moderat de Ioan Simu, General Manager, Mercury Research, provocările întâmpinate la nivelul calității datelor (în cercetarea din România) – indiferent de metoda de colectare a acestora folosită (online, interviu prin telefon sau interviu față în față). Au explorat modalități noi prin care poate fi asigurat un nivelul optim de calitate necesar pentru înțelegerea corectă și obiectivă a datelor, implicând instituții precum ISO (9001 și 20252), ESOMAR, SORMA, furnizori și clienți. Discuția a abordat și așteptările clienților (research buyers) față de rolul activ al SORMA în asigurarea calității în cercetarea de piață și sondarea opiniei publice.
Ediția de anul acesta a inclus și secțiunea “ESOMAR Connect – 180” (într-un format ușor diferit față de cel al ediției “Best of ESOMAR 2022 – 120”), oferind șansa membrilor SORMA de a se prezenta publicului prin portofoliul de servicii și produse de cercetare de piață deținut și de a-și promova noutățile și inovațiile în materie de tool-uri folosite sau proiecte derulate în cadrul organizației din care fac parte. Ideea a fost primită cu încântare de absolut toți participanții și ne-am bucurat de o serie vastă de materiale, de la prezentări la video-uri, pline de culoare, energie, inovație și extrem de interesante.
ESOMAR este organizația mondială care reglementează și încurajează dezvoltarea industriei de cercetare de piață. Organizația conectează peste 35.000 de specialiști, se apropie de un număr de 12.000 membri “individuali” și peste 500 de membri “corporate” (companii/agenții din industrie). Organizația activează în 140 de țări, având în spate o experiență de peste 75 de ani. Printre misiunile importante ale acestei organizații se află: autoreglementarea și promovarea celor mai înalte standarde în industria de cercetare de piață, protejarea intereselor industriei, dezvoltarea și promovarea celor mai bune practici internaționale în această industrie.
Societatea Română de Marketing și Cercetarea Opiniei Publice (SORMA) a împlinit 5 ani de activitate în România, funcționând în noua sa formă de organizare din anul 2018. În prezent, în SORMA sunt implicați 12 membri activi, reprezentând companii/agenții de cercetare de piață atât cu afiliere internațională, cât și companii/agenții cu capital integral românesc. Unul dintre obiectivele importante ale SORMA este autoreglementarea pieței de cercetare de marketing din România prin promovarea și urmărirea respectării codului internațional de conduită profesională și deontologică în industrie, cât și a codului de etică adoptat în plan local, în anul 2023, în cadrul SORMA.
Evenimentul ESOMAR Connect 2023 a fost organizat în cadrul parteneriatului dintre SORMA (Societatea Română de Marketing și Cercetarea Opiniei Publice) și ESOMAR. Mai multe detalii despre cele două organizații sunt disponibile pe site-urile oficiale: ESOMAR și SORMA.