[Marketer profile] Alexandra Ilie: În 2024, ar fi bine să renunțăm la supra folosirea jargonului de marketing și la crearea mesajelor generice, fără substanță

[Marketer profile] Alexandra Ilie: În 2024, ar fi bine să renunțăm la supra folosirea jargonului de marketing și la crearea mesajelor generice, fără substanță

De la jurnalism la marketing e doar un pas pe care scrie storytelling, povestește Alexandra Ilie, Product Marketing Manager pentru companii tech B2B.

Alexandra a experimentat cu zona de content, copywriting și technical writing, până a descoperit că product marketing-ul îi oferă acel mix potrivit de creativitate, analiză strategică și tehnologie. Crede că piața locală este în plină creștere și că există oportunități semnificative, lucru care îi alungă momentan gândurile de emigrare.

Un an în marketing poate arăta diferit la un capăt la altul. Alexandra a început 2023 într-o companie mare și îl încheie într-o echipă mai mică, unde planurile se schimbă rapid – nu în mică măsură datorită dezvoltării AI-ului.

Despre lecțiile, provocările și toolurile din kitul unui marketer care s-a visat, demult, parte dintr-o trupă de metal, mai jos.

 

Drumul spre marketing

Când eram mică, visam să devin jurnalistă sau scriitoare. Sau chitaristă într-o trupă de metal. Am și fost la o ora de chitară, dar s-a dovedit că am zero talent la muzică. Pentru că eram fascinată de cuvinte, iar cititul îmi ocupa cea mai mare parte din timp, profilul umanist a fost o alegere firească. Așa că am început cu o licență și masterat în științe politice. În paralel am făcut și 7 ani de presă, și am prins tranziția de la print la online în redacția de la Gândul.

Jurnalismul m-a ținut ocupată mulți ani, dar apoi am descoperit că marketingul îmi oferă o altă modalitate de a mă exprima. Primul job în marketing a fost pentru o companie americană de SaaS B2B. Am ajuns acolo recomandată de o fostă colegă de presă, care făcuse și ea “saltul.” Nu stăpâneam terminologia sau toate formatele de conținut cerute, dar experiența din jurnalism m-a învățat cum să structurez și să prezint informațiile clar și atrăgător. Așa că am aplicat metoda storytelling-ului în marketing și am descoperit că tranziția de la jurnalism la content marketing îmi oferă șansa de a continuă să spun povești, dar într-un mod cu totul diferit. După ce am trecut prin job-uri succesive în care rolul meu s-a tot schimbat, de la copywriter de agenție și până la technical writer, m-am oprit până la urmă la Product Marketing.

 

Specializarea

Am ales Product Marketing pentru că că îmi oferă oportunitatea de a lucra la intersecția dintre tehnologie și comunicare. Mă atrage procesul de a dezvolta strategii de poziționare și de a crea mesaje care să rezoneze cu audiența. Este o zonă din marketing care presupune atât creativitate, cât și analiză strategică, ceea ce mă stimulează constant.

 

Lecțiile și provocările lui 2023

Ultimul an a venit atât cu reușite cât și cu provocări și “lessons learned.” Am început anul 2023 plecând dintr-o companie mare, unde aveam alți trei Product Marketeri în echipa, cât și o armata de salespeople și Product Manageri cu care lucrăm cot la cot. Îl închei într-o companie mică, complet product-led, unde eu sunt singurul Product Marketer, și unde nu există oameni de vânzări.

Mi-am petrecut majoritatea anului 2023 lucrând la lansarea unui produs nou din portofoliul companiei, ceea ce a implicat coordonarea unei game variate de activități, de la strategia de marketing la crearea de conținut. Deși am învățat multe despre “go-to-market” în general, produsul respectiv nu a mai ajuns niciodată pe piața. Din diverse motive. Unul dintre ele a fost avansul masiv făcut de tehnologiile AI în ultimul an. Am simțit o schimbare în dinamică pieței, cu o creștere a accentului pus pe experiența clienților și pe AI. Piața de muncă s-a schimbat în mod evident. Se caută din ce în ce mai mult T-shaped marketers, ce pot să îmbine cunoștințele generale în marketing cu o expertiză mai profundă într-un anumit domeniu.

 

Marketing post-pandemic

Marketingul s-a adaptat rapid la schimbările provocate de pandemie și instabilitatea socio-politică. Accentul s-a mutat către digital, iar interacțiunea online a devenit esențială. Clienții caută acum autenticitate și conexiune din partea brandurilor, iar brandurile, la rândul lor, trebuie să comunice foarte clar felul în care se diferențiază față de concurență și să explice cum pot oferi soluții concrete la problemele și nevoile clienților. Așteptările sunt mai mari și în ceea ce privește responsabilitatea socială a brandurilor și adaptabilitatea acestora la schimbările rapide de pe piață.

 

Trenduri, cu bune și rele

Îmi plac tendințele de personalizare și experiența utilizatorului. Văd o creștere a preocupării pentru sustenabilitate, iar asta îmi place. În 2024, ar fi bine să renunțăm la supra folosirea jargonului de marketing și la crearea mesajelor generice, fără substanță. Sper să ne bazăm mai mult pe date reale când vine vorba de strategii și decizii de marketing și să se investească mai mult în cunoașterea audienței și a nevoilor ei.

 

Social media: job vs. personal

Folosesc social media la job pentru a promova produsele și serviciile companiei și pentru a crește vizibilitatea brandului. Platformele precum LinkedIn și Twitter sunt eficiente pentru networking și branding B2B. Delimitarea timpului personal de cel profesional în ceea ce privește social media pentru mine nu e o problema reală. Timpul personal mi-l petrec pe alte rețele de socializare, care nu au legătură cu B2B.

 

Surse de informație și inspirație

Particip la conferințe de SaaS B2B - anul acesta am bifat SaaStock Dublin, Latitude59 și PMA summit. Pe lângă insight-uri din industrie, conferințele sunt și un prilej foarte bun pentru networking. Urmăresc câțiva influenceri din sfera Product Marketing (April Dunford, Tamara Grominsky, James Doman-Pipe, to name a few). Țin legătura cu foștii colegi de muncă - e o lume mică a marketingului în zona de tech, mai ales în România, și ne învârtim toți cam în aceleași cercuri.

 

Piața de marketing din România

Piața de marketing din România este dinamică și în creștere, cu mult potențial. Observ o creștere a conștientizării importanței marketingului strategic. În plus, abordarea creativă a multor profesioniști din domeniu a ridicat standardele. Cu toate acestea, cred că există încă o nevoie de dezvoltare în adoptarea unor strategii de marketing mai integrate și în înțelegerea profundă a nevoilor clienților locali.

 

Gânduri de emigrare

Da, am luat în considerare posibilitatea de a emigra și încă nu exclud această opțiune. Cu toate acestea, în prezent, există câteva aspecte care mă țin ancorată în România, iar una dintre ele este competitivitatea din domeniul marketingului, în special în zona tech.

Piața de marketing din România a evoluat semnificativ, iar sectorul tech este în plină ascensiune. Am fost martoră la o creștere a oportunităților în această industrie și la un interes tot mai mare din partea companiilor pentru strategii de marketing inovatoare.

Viitorul profesional în România depinde în mare măsură de modul în care evoluează această piață și de oportunitățile care se vor deschide în continuare. În prezent, văd România că fiind un mediu propice pentru creșterea profesională, iar contribuția mea la dezvoltarea industriei de marketing, în special în zona tech, este o prioritate pentru viitorul meu aici.

 

3 tooluri din kitul zilnic

Confluence - pentru documentație internă, planning, prioritizare de proiecte
Slack - pentru comunicare cu echipa, huddles
Google suite - docs pentru colaborare pe creare de conținut, spreadsheets pentru coordonarea strategiei de GTM

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related