[Marketer profile] Elena Petrov: Marketingul e privit ca un apendice, iar asta este greșit. Marketing-ul nu ar trebui făcut doar ca să vândă, ci ca să ajute companiile să devină mai bune

[Marketer profile] Elena Petrov: Marketingul e privit ca un apendice, iar asta este greșit. Marketing-ul nu ar trebui făcut doar ca să vândă, ci ca să ajute companiile să devină mai bune

Drumul spre marketing e uneori încurcat, însă potrivirea vine fără dubii și e irevocabilă. Elena Petrov, senior affiliate manager cu background în social media management, content marketing, și nu numai, crede că marketingul este esențial în creșterea unui business, iar în industria în care lucrează, “the sky is the limit”.

Elena și-a asumat un rol de conducere în ultimul an, care a venit cu disconfort, dar și cu creștere. Poziția în care este îi dă acces direct la preferințele consumatorilor și observă o reorientare a acestora spre site-urile de cupoane şi cashback, pe fondul instabilității economice, dar și a profesionalizării serviciilor. De altfel, fidelizarea clienților este o parte ofertantă a marketingului, deseori ignorată de branduri, spune ea.

Deși nu mai lucrează direct cu social media, Elena consideră că e important să fie la curent cu tendințele – dar să aleagă doar ce i se potrivește. Curiozitatea e “tool-ul” ei preferat, ceea ce vă dorim și dumneavoastră.

 

Drumul spre marketing

Ce visam să mă fac când o să fiu mare? :) Am trecut prin mai multe faze: de la fotograf la avocat, linia directoare fiind întotdeauna înclinaţia spre ştiinţele umaniste. Nu am avut însă o direcţie foarte clară.

Am avut mai multe joburi foarte diferite între ele (achiziții în IT, agent de turism) până când am ajuns în contact cu marketingul şi m-am îndrăgostit iremediabil de acesta. Cred că s-a întâmplat treptat, fără să îmi dau seama. M-am pomenit citind aproape exclusiv despre marketing. Apoi, am fost freelancer cu o activitate foarte diversificată și printre altele mi-a fost oferită șansa să fac social media management, și am început să învăț singură despre asta. Acela a fost începutul “oficial”.

Ulterior am ajuns să colaborez cu 2Performant pe partea de social media și într-o zi am primit propunerea să mă alătur permanent echipei de marketing, unde am petrecut aproximativ 2 ani.

Între timp, am schimbat departamentul: acum mă ocup de relaţia cu afiliaţii din platformă.

 

Specializarea

Din momentul în care am aflat despre marketingul afiliat mi s-a părut fascinant, pentru că e un spaţiu al creativităţii și al diversității. Poate părea un clişeu, dar “the sky is the limit” for real în această industrie. Eu nu mai fac marketing propriu-zis acum, dar sunt în contact cu oameni care asta fac, şi o fac fiecare în moduri cât mai inedite. Succesul în această industrie ține foarte mult de deschiderea oamenilor.

 

Ultimul an

Pentru mine a fost un an de creştere, pentru că am preluat rolul de coordonator de departament în ultimul trimestru din anul trecut. A fost un an plin de provocări şi până la urmă acestea sunt cele care ne ajută să ne dezvoltăm. E ca un fitness mental: la început pare foarte greu, apoi devine “manageable” şi într-o zi îţi dai seama că “hmm, I can do this”. Am învățat însă să fiu “comfortable being uncomfortable”.

Piaţa de muncă din România a dovedit că poate să se modernizeze şi cred că, acum că pandemia a forţat multe companii să se adapteze la lucrul remote, acestea se vor deschide şi către alte schimbări benefice angajaţilor. Cred că pandemia le-a arătat companiilor cât de important este să fii agil dar, mai important decât orice, să fii deschis la dorinţele angajaţilor. Rapiditatea cu care s-a trecut la lucrul remote a arătat cât de dorit era acest mod de lucru. Vreau să cred că pe viitor angajaţii vor impune tendinţele pe piaţa muncii.

 

Marketingul post-pandemic

Eu pot spune ce observ în marketing afiliat, unde se văd foarte bine aşteptările cumpărătorilor.

Au crescut foarte mult în popularitate site-urile de cupoane şi cashback, iar asta se datorează pe de o parte instabilităţii economice, dar şi profesionalizării acestor servicii. Sunt site-uri care şi-au făcut un nume pe piaţă, care sunt respectate, se comportă profesionist şi impun tendinţele în piaţă. Unele dintre aceste companii fac şi educaţie financiară şi asta ajută, mai ales la un popor a cărui lipsă de educaţie financiară este notorie.

Aşadar, cumpărătorul român a ajuns să aibă aşteptarea să fie cumva răsplătit pentru alegerea făcută.

Iar brandurile? Brandurile sunt din ce în ce mai atente la bugete, vor ca banii cheltuiți să fie “cheltuiți bine”.

 

Tendințe, cu bune și rele

Un trend pe care îl observ de la începutul anului este colaborarea între branduri (acele “beneficii parteneri” pe care le vedem prin aplicaţiile marilor lanţuri de retail şi nu numai). Îmi place acest trend pentru că ţine de loializarea clienţilor. Întotdeauna mi-a plăcut să mă gândesc la fidelizarea clienţilor; mi se pare partea cea mai ofertantă din marketing şi, paradoxal, cea mai trecută cu vederea.

De ce aş vrea să uităm? Nu e un trend, ci o practică, mai degrabă. Aş vrea să uităm de măsurarea canalelor de marketing (doar) separat.

 

Social media: job vs. personal

Acum nu mai folosesc social media foarte mult, nici la job, nici personal. Însă stau aproape de platforme ca să fiu la curent cu lumea în care trăiesc şi lucrez.

Platforma pe care o folosesc cel mai mult în ultima perioadă este LinkedIn pentru că acolo găsesc conținut relevant pentru jobul meu și din punctul meu de vedere este platforma care face cel mai bine ceea ce promite.

Ce observ este că social media funcţionează în continuare diferit de la brand la brand. Ştiu că e ceva ce se spune again and again, dar nu cred că toate brandurile trebuie să fie pe toate platformele, ci doar acolo unde sunt audienţele lor. Iar dacă audienţele lor sunt şi pe Facebook şi pe TikTok, foarte bine, să fie şi acolo, şi acolo, dar cu conţinut adaptat. Nu cred că mai pot “scăpa” cu acelaşi conţinut pe platforme fundamental diferite. Dacă nu poţi crea conţinut dedicat, mai bine alegi o singură platformă, unde ştii că poţi să fii perfect integrat. Sau poți lucra cu parteneri care să suplinească lipsa ta de experiență pe anumite canale (influenceri, afiliați, de exemplu).

 

Surse de inspirație

În primul rând sunt utilizator. E cea mai bună metodă să rămâi la curent. Sunt o fire foarte curioasă şi nu suport să nu înţeleg ceva.

Urmăresc oameni din domeniul meu, de la care consider că am de învăţat. Mă consider un învăţăcel permanent.

Cred că este esențial să ții pasul cu schimbarea, în orice domeniu. Nu cred în urmarea tendințelor doar de dragul modernizării, dar adaptarea la modernitate este esențială pentru progres.

 

Marketingul local

Cred ca brandurile își înțeleg foarte bine clienții, dar îi respectă prea puțin.

Și din acest motiv vedem o deconectare a marketingului de la restul companiei. Marketingul e privit ca un apendice, iar asta este fundamental greșit. Marketing-ul nu ar trebui făcut doar ca să vândă, ci ca să ajute companiile să devină mai bune.

 

România vs. lume

Nu m-am gândit niciodată foarte serios la emigrare. Atunci când nu am găsit oportunităţi profesionale pe plan local, m-am făcut freelancer şi am lucrat cu clienţi din afara României. Deci am găsit o cale hibridă, eram cu un picior aici şi cu altul în afară :)

Cred că fiecare are drumul lui şi e bine să-şi urmeze instinctul. Mie momentan instinctul îmi spune că în România există oportunităţi pentru mine. E o piaţă care se dezvoltă şi eu mă dezvolt o dată cu ea. Într-o piaţă în dezvoltare există altfel de oportunităţi decât cele din pieţele mature.

 

Tool-uri din kitul zilnic

Lucrând într-o companie cu acces la foarte multe date, nu îmi mai imaginez viaţa fără Looker Studio :). Bine, acesta este doar un tool, ce e cu adevărat valoros este accesul la date și folosirea lor zilnică. Și disciplina pe care trebuie s-o înveți, pentru că nu le poți folosi pe toate, trebuie să alegi înțelept.

În rest, eu “trăiesc” în Google Docs: spreadsheets, docs, email, Google Meet, calendar. Sunt tool-urile care îmi fac viața mai ușoară. Sunt tool-uri care își înțeleg utilizatorii și nu îi frustrează. Asta apreciez cel mai mult la un tool. Și Asana, la fel.

Pe lângă acestea, îmi folosesc curiozitatea cel mai mult. Asta m-a adus unde sunt acum.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Companii

Oameni

Sectiune



Branded


Related