Chiar daca a facut pasul catre antreprenoriat mai demult, in urma cu 6 ani Adina Antonie a fost nevoita sa o ia de la capat in business. Iesise din asocierea intr-un magazin de incaltaminte si mai avea 2000 de euro, pe care i-a cheltuit pe noi calapoade, tipare si primii pantofi pe care i-a vandut. A creat brandul Ana Urbana, iar in pandemie si-a cumparat propriul atelier, unde creeaza incaltaminte comoda din piele pentru femei.
Zilele sale se impart intre aprovizionare, atelier si showroom-ul unde isi vinde produsele, iar anul acesta spera sa dea drumul si unui magazin online.
"Cred ca sunt intr-un proces creativ continuu. Undeva in mintea mea eu ma gandesc tot timpul la pantofi. La fel si echipa mea. Ne scriem constant in legatura cu ideile pe care le avem, chiar si atunci cand suntem in vacanta sau in weekend pentru ca nu vrem sa uitam vreo idee", spune Adina.
Fondatoarea brandului Ana Urbana, Adina Antonie, povesteste in cele ce urmeaza despre cum a trecut de la angajat la antreprenor si, ulterior, de la PR la designul si manufacturarea de incaltaminte.
Oamenii din spatele brandului
De trei ani si jumatate, de cand am propriul atelier de productie, eu nu ma pot considera omul din spatele brandului Ana Urbana. Sunt un antreprenor norocos care are alaturi o echipa preocupata constant sa faca totul mai bine, mai frumos, mai mult si mai durabil. Suntem 6 oameni in spatele brandului Ana Urbana.
Am facut facultatea de jurnalism si am lucrat de-a lungul timpului intr-o editura pentru copii, la o revista pentru femei, la un post de televiziune si in departamentul de marketing al unei firme care importa si vindea ceasuri. Cred ca tot ce am lucrat mi-a folosit si inca imi foloseste.
Cum a aparut curiozitatea pentru design
Mi-au placut dintotdeauna obiectele frumoase, de orice fel ar fi ele, hainele, incaperile decorate altfel, dar nu stiu daca pot sa spun ca am avut o curiozitate pentru design inainte de Ana Urbana. Si mie, si fetelor din echipa de productie ne place sa facem pantofi pe care i-am purta noi. Dupa asta ne ghidam de fiecare data cand facem un model nou. As purta pantofii acestia? Daca noi i-am purta inseamna ca si alte femei se vor incalta cu ei. Baietii din echipa ne ajuta cu detaliile tehnice, care tin de calapoade.
Parcursul catre antreprenoriat
Eram in 2012 si aveam un job in departamentul de marketing al unei companii care importa si vindea ceasuri. Eram nemultumita de salariul pe care il aveam, asa ca mi-am facut o firma de PR si am inceput sa lucrez si pentru alte proiecte, in paralel. Unul dintre proiectele pentru care lucram era un atelier care producea incaltaminte. Imi placea atat de mult ce se intampla acolo, incat la ora 17.30 plecam de la job spre atelier, unde stateam pana spre orele 21-22. Dupa un an rezultatele se vedeau si am primit propunerea de a ne deschide un magazin impreuna. Magazinul nostru a functionat aproximativ doi-trei ani, asociatii mei faceau partea de productie, iar eu ma ocupam de vanzari si promovare.
Cum a aparut brandul tau
Din pacate dupa acesti doi-trei ani relatia dintre mine si asociatii mei s-a deteriorat considerabil, asa ca am decis sa o luam pe drumuri separate. Ramasesem fara economii, nu stiam pe nimeni care ar fi putut sa produca pantofii care mi-ar fi placut mie, nu stiam de unde sa cumpar piele, talpi sau alte materiale. Pe termen lung eram convinsa ca voi renunta, dar pe termen scurt in fiecare zi imi ziceam ca nu renunt azi. Poate saptamana viitoare, poate peste doua saptamani, dar nu azi. La un moment dat am gasit un atelier cu care am inceput sa colaborez, apoi am gasit un spatiu pe care mi-am permis sa il inchiriez. O vreme am carat piele si calapoade cu un carucior de mers la piata. Incet, incet, am inceput sa lucrez cu doua ateliere si apoi cu trei. Am cumparat atelierul meu in septembrie 2020, in plina pandemie.
Investitia in business
Cand am luat-o de la zero, in 2017, mai aveam 2.000 de euro, pe care i-am cheltuit pe calapoade, tipare si primii pantofi pe care i-am vandut. A fost un noroc absolut faptul ca prima serie de calapoade pe care am cumparat-o s-a potrivit pe mai multe modele de talpi. Glumesc si acum uneori in atelier si il numesc “calapodul universal” (de cele mai multe ori fiecare calapod se potriveste doar pe un model de talpa).
Cresterea brandului Ana Urbana
Cred ca Ana Urbana a crescut frumos si sanatos. Nu am investit niciodata in promovare, clientele noastre s-au adus una pe cealalta. Mereu ne-a interesat sa facem un produs cat mai durabil, cat mai confortabil si am investit constant in asta. Anul trecut am refacut chiar tipare pentru a face anumite modele și mai comode. Vorbesc la plural pentru ca toți oamenii din echipa Ana Urbana sunt mereu preocupati de ce putem face pentru ca produsele noastre să fie și mai comode, și mai frumoase, și mai durabile.
Produsele
Facem absolut tot ce tine de incaltamintea de dama, pentru toate sezoanele: sandale, saboti, balerini, stiletto, pantofi sport, pantofi casual, ghete, botine si cizme. Produsele noastre sunt din piele naturala de cea mai buna calitate, atat pe exterior, cat si pe interior.
Diferentiatorul tau
In ultima vreme am auzit foarte, foarte multe cliente spunand ca incaltarile noastre sunt extrem de comode. Mie nu mi-a placut niciodata lauda de sine, asa ca am creat pe Instagram #ClienteleAnaUrbanaSpun si public acolo toate mesajele pe care le primim de la clientele noastre alaturi de poze de la ele.
Clientele
Clientele Ana Urbana sunt femei in cautarea unor pantofi comozi, de calitate si foarte frumosi, altfel decat au cele din jurul lor. Nici nu e greu atunci cand ai la dispozitie 500 de variante de printuri si culori de piele din care poti sa iti faci pantofi fix asa cum vrei. Acestea sunt si motivele pentru care revin.
Produsele pe care le prefera
Noi facem cateva sute de modele de incaltaminte, de toate tipurile, si avem in stoc aproape 500 de variante de culori sau printuri din piele. Avem cliente care prefera modele sport, dar si cliente care prefera pantofi cu toc.
Procesul creativ
Cred ca sunt intr-un proces creativ continuu. Undeva in mintea mea eu ma gandesc tot timpul la pantofi. La fel si echipa mea. Ne scriem constant in legatura cu ideile pe care le avem, chiar si atunci cand suntem in vacanta sau in weekend pentru ca nu vrem sa uitam vreo idee.
Etapele de creatie a unui produs nou
Inainte de un produs nou vorbim intotdeauna in atelier despre el. Fiecare spune ce i-ar placea si ce e musai sa aiba produsul respectiv. Apoi urmeaza schita, tiparul si proba. Conteaza intotdeauna si parerile clientelor si este foarte placut si interesant de observat cum se “rostogoleste” o idee sau o combinatie de culori pentru un anumit model.
Cum iti antrenezi creativitatea
Creativitatea este un muschi. Le spun asta mereu si clientelor noastre. Cu cat il exersezi mai mult, cu atat il vei putea folosi mai bine. Este un exercitiu pe care fiecare il face pentru sine. Eu ma gandesc mereu la ce pantofi mi-ar mai placea mie, ce culoare, ce combinatie, pentru care haine si unde as merge cu ei.
O zi de lucru din viata ta de antreprenor
Zilele mele se impart intre aprovizionare sau diverse drumuri pe care le am de facut dimineata, atelier si showroom. Dimineata cumpar piele, talpi, tocuri sau orice altceva ne trebuie, apoi ajung in atelier, stau putin cu echipa mea, iar la 13 sunt intotdeauna in showroom, unde raman pana la ora 19-19.30. M-am obisnuit sa pot sa lucrez oriunde in acest traseu si folosesc chiar si timpul pe care il petrec pe drum.
Brandul tau social media
Avem o pagina de Facebook si una de Instagram si postez zilnic poze cu produsele care ies din micul nostru atelier. Ambele pagini au crescut organic, fara sa investim in publicitate. Comunitatea este formata din femei care au cumparat produsele noastre si vor sa fie la curent cu ce mai facem, dar ne urmaresc si femei care descopera produsele noastre la targuri sau in vizita in showroom si chiar daca nu cumpara pe moment, vor sa ramanem in contact.
Invataturile antreprenoriatului
Am invatat ca cel mai important este sa nu renunti. Ai o zi proasta? Te duci acasa, dormi si maine o iei de la capat. Si tot asa. Daca nu renunti vei reusi sa faci orice. Sigur, va fi greu, uneori foarte greu, dar vei reusi.
Planuri pentru acest an
Imi doresc foarte mult sa avem magazin online.