Educația în România se confruntă cu o provocare majoră: nivelul scăzut al literației copiilor, o problemă sistemică ce necesită soluții la nivel macro. În lumina acestei realități, Teach for Romania și Fundația Noi Orizonturi lansează prima ediție a Conferinței Naționale de Literație, programată pentru weekendul 9-10 martie la Universitatea Româno-Americană din București.
Conferința oferă profesioniștilor din educație oportunitatea de a intra în dialog cu experți internaționali, de a descopere soluții care au avut succes în România și în contexte similare din alte țări, precum și de a facilita accesul la resurse practice care pot fi integrate în școlile și clasele din România.
Evenimentul se va desfășura pe durata a două zile, 9 și 10 martie, fiecare dată fiind dedicată unei audiențe diferite:
- 9 martie (acces public prin achiziționarea unui bilet pe platforma iabilet.ro) dedicat profesorilor din învățământul preuniversitar și formatorilor de cadre didactice;
- 10 martie dedicat decidenților și actorilor implicați în politicile educaționale relevante.
Cum se va desfășura ziua de 9 martie?
- Sesiuni plenare alături de cercetători și practicieni internaționali, cu experiență de zeci de ani în domeniul literației;
- 5 ateliere practice care se vor desfășura în paralel, gândite pentru nevoile specifice fiecărui ciclu de învățământ și pentru manageri școlari, în care sunt prezentate instrumente și metode concrete utile în diverse situații de la clasă și din școală;
- Perioade destinate reflecției și discuțiilor pe diferite teme de interes din domeniul literației.
Ziua de 9 martie este adresată educatorilor, învățătorilor, profesorilor, managerilor școlari, inspectorilor școlar, profesorilor metodiști, formatorilor și altor specialiști din domeniul educației, indiferent de mediul în care activează. Accesul este public, în baza unui bilet care se poate achiziționa pe platforma iabilet.ro.
Cum se va desfășura ziua de 10 martie?
- Paneluri care prezintă perspectiva cercetătorilor, a mediului universitar și a experților în politici educaționale și perspectiva decidenților;
- Bune practici și lecții învățate în domeniul politicilor publice educaționale care vizează dezvoltarea competențelor de literație din alte țări;
- Spațiu de dialog aplicat cu decidenți și instituții și organizații relevante, cu atribuții și roluri cheie, despre potențiale soluții strategice (formare inițială și continuă, profilul profesorului cu competențe de dezvoltare a literației, exemple de practici, instrumente de evaluare).
Ziua de 10 martie este dedicată specialiștilor cu rol activ în definirea și implementarea unor soluții strategice de politică publică, reprezentanți ai mediului universitar, inspectori școlari și directori CCD, directori de licee pedagogice și de școli care își doresc schimbări sustenabile, specialiști – practicieni din mediul nonguvernamental.
Experți cu experiență internațională care vor participa la conferință:
- William Brozo, consultant și profesor emerit de literație la George Mason University, Statele Unite ale Americii;
- Sari Sulkunen, profesor de multi-literație la Universitatea Jyväskylä, Finlanda;
- Charles Temple, consultant și profesor emerit de științe ale educației, Kinghorn Professor of Global Education, HWS Colleges, Geneva, Statele Unite ale Americii;
- Codruța Temple, consultant și profesor de literație în limba a doua și de lingvistică aplicată, State University of New York, Statele Unite ale Americii;
- Constantin Lomaca, director al Departamentul de Științe la Franconian International School, Germania.
Eveniment inițiat de Teach for Romania și Fundatia Noi Orizonturi, co-creat alături de Asociația Română de Literație și Asociația InfinitEdu, susținut de Coaliția pentru Educație, Facultatea de Psihologie și Științele Educației – Universitatea din București, Universitatea din București, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației – Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și Universitatea de Vest din Timișoara. Partener strategic și finanțator principal: Pepco Romania. Co-finanțat de Teach For All și ERIKS.