[HR Trends] Mihaela Berechet: Am observat o evoluție semnificativă în ceea ce privește așteptările și prioritățile candidaților, schimbare care reflectă o reevaluare a valorilor și a ceea ce contează cu adevărat pentru indivizi în carieră

[HR Trends] Mihaela Berechet: Am observat o evoluție semnificativă în ceea ce privește așteptările și prioritățile candidaților, schimbare care reflectă o reevaluare a valorilor și a ceea ce contează cu adevărat pentru indivizi în carieră

Oamenii sunt cheia succesului unei organizații, iar companiile trebuie să-i susțină să-și atingă obiectivele, să-i trateze cu încredere, respect și demnitate și să le sprijine creativitatea, spune Mihaela Berechet, Head of HR la MassMutual Romania.

Piața IT este foarte competitivă, iar companiile care vor să se diferențieze și să atragă angajații potriviți se uită dincolo de pachete salariale competitive. La fel de importante sunt și mediul de lucru, echilibrul dintre viața personală și cea profesională și un sentiment de apartenență și scop. De altfel, asistăm la o schimbare a modului în care este percepută munca: dintr-o simplă sursă de venit, ea devine o oportunitate de a face diferența, observă Mihaela.

Cei care vor să facă o schimbare trebuie să abordeze procesul cu o atitudine deschisă și proactivă, să se autoevalueze și să investească timp în construirea unei rețele profesionale solide. Mai multe sfaturi din experiența în resurse umane de aproape 20 de ani a Mihaelei, în continuare.

 

Momente definitorii

Lucrez în domeniul resurselor umane de aproape 20 de ani, începându-mi cariera în recrutare. Întotdeauna am fost pasionată de oameni și tehnologie și de modul în care acestea pot lucra împreună pentru a crea valoare și inovație. De asemenea, mi-a plăcut să învăț lucruri noi și să dezvolt noi competențe, motiv pentru care am urmat diverse certificări și cursuri de-a lungul carierei, cum ar fi Solution Focused coaching și Aware Parenting.

În septembrie 2020 m-am alăturat echipei MassMutual Romania în calitate de Head of HR, contribuind la stabilirea companiei pe piața locală și de atunci sunt responsabilă cu construirea funcției de HR, dezvoltarea unei echipe de profesioniști în domeniul resurselor umane și implementarea diferitelor procese și politici de HR. De asemenea, am coordonat transformarea digitală a funcției de HR, folosind analiza datelor pentru a optimiza și îmbunătăți serviciile. Sunt mândră de parcursul meu și aștept cu nerăbdare provocările și oportunitățile viitoare.

 

Lecțiile și provocările ultimilor ani

Ultimii ani au fost, fără îndoială, o perioadă de provocări dar și oportunități. MassMutual Romania a intrat pe piața locală în urmă cu aproape 4 ani, echipa crescând puternic în această perioada. Nu a fost ușor sau simplu, dar, câțiva ani mai târziu, ne aflăm în poziția de a revendica titlul de Angajator de top în mai multe categorii, grație oamenilor extraordinari pe care i-am angajat de-a lungul anilor.

În acest moment, suntem într-o etapă de maturizare, în care trebuie să ne asigurăm că ne dezvoltăm ca o organizație matură, sănătoasă, cu valori puternice și procese susținătoare. Această perioadă ne-a oferit oportunitatea de a ne adapta și de a inova constant, subliniind importanța unei culturi organizaționale agile și a unui leadership puternic și adaptabil. Flexibilitatea și comunicarea deschisă rămân esențiale în crearea unei echipei puternice.

 

Adaptarea la nivel de companie

Rolul echipei de resurse umane și employer branding a fost esential în crearea și furnizarea unei experiențe care să atragă și să rețină talentele în companie. Ne-am concentrat pe dezvoltarea și promovarea unui brand de angajator puternic, aliniindu-ne practicile și programele de resurse umane cu viziunea, valorile și obiectivele companiei. Acest lucru a inclus personalizarea programelor de integrare pentru a asigura o adaptare rapidă și eficientă a noilor angajați, dar și implementarea unor programe cuprinzătoare de dezvoltare profesională pentru a susține creșterea colegilor noștri, oferindu-le diverse oportunități de învățare și dezvoltare, care să îi ajute să își atingă potențialul.

Am optimizat procesul de monitorizare și evaluare a performanței, stabilind obiective clare și măsurabile și oferind feedback regulat și constructiv. Aceste inițiative vizează nu doar recunoașterea meritelor ci și susținerea unui mediu de lucru pozitiv, încurajând comunicarea deschisă și transparentă și promovând o cultură organizațională bazată pe încredere, respect și incluziune.

Eforturile noastre sunt dedicate creării și susținerii unei culturi a excelenței și inovației, unde fiecare membru al echipei se simte valorizat și motivat să contribuie la succesul colectiv. Scopul este acela de a cultiva un mediu în care angajații se simt incluși, respectați și implicați, în care au posibilitatea de a își atinge potențialul maxim, asigurându-ne astfel că rămânem un loc de muncă atractiv și dinamic, într-un peisaj profesional aflat în continuă schimbare.

 

Tendințe în employer branding

Adaptabilitatea este cheia pentru a rămâne relevanți pe o piață a muncii atât de dinamică și competitivă precum cea IT. Fiind o companie relativ nouă pe piață, ne-am dat seama repede că este crucial să comunicăm în mod constant și să transmitem ceea ce ne diferențiază și ne face un loc de muncă atractiv pentru potențialii candidați.

Am adoptat o strategie de employer branding diversificată și cuprinzătoare, combinând diverse tactici pentru a ne maximiza vizibilitatea. Am participat activ la conferințe IT, ne-am intensificat prezența atât în mediul online, prin canale social media organice și campanii plătite, cât și în cel offline, prin utilizarea de reclame outdoor și articole în presă. De asemenea, am creat conținut video cu accent pe cultura noastră unică și poveștile colegilor noștri, oferind astfel o fereastră transparentă către ce înseamnă să faci parte din echipa noastră.

Strategia noastră pune accentul pe autenticitate și angajament. Ne-am propus să fim prezenți constant în mentalul publicului nostru țintă, asigurându-ne că fiecare interacțiune cu compania noastră le oferă o perspectivă clară asupra valorilor și oportunităților pe care le oferim. Această abordare holistică ne ajută să atragem și să reținem talente de top într-un mediu atât de competitiv.

 

Schimbări pe piața muncii

Piața muncii a trecut prin schimbări semnificative în ultimii ani, care au remodelat în mod fundamental modul în care lucrăm și interacționăm. Un aspect cheie care a câștigat teren este importanța echilibrului dintre viața profesională și cea personală. Într-un peisaj unde modul de lucru hibrid a devenit comun, ne-am angajat să oferim colegilor noștri flexibilitatea necesară pentru a își echilibra angajamentele profesionale cu cele personale. Acestă abordare susține bunăstarea angajaților și, în același timp, contribuie la creșterea gradului de satisfacție și a angajamentului lor față de companie.

Evoluția rapidă a tehnologiei și nevoia de perfecționare și recalificare sunt de asemenea elemente care ocupă un rol din ce in ce mai mare. Într-un mediu aflat în continuă dezvoltare și schimbare, încurajăm și susținem dezvoltarea profesională continuă a colegilor noștri, oferindu-le acces la o gamă largă de resurse de învățare și formare. Ne concentrăm pe furnizarea de programe de formare care să pregătească angajații pentru viitor, accentuând importanța competențelor soft precum gândirea critică și adaptabilitatea.

Acest nou peisaj profesional subliniază nevoia de adaptabilitate, dezvoltare continuă și o abordare centrată pe un scop comun, elemente pe care MassMutual Romania le încorporează activ în cultura și strategia sa organizațională.

 

Ce-și doresc candidații

În ultimii ani am observat o evoluție semnificativă în ceea ce privește așteptările și prioritățile candidaților, schimbare care reflectă o reevaluare a valorilor și a ceea ce contează cu adevărat pentru indivizi în cariera lor. Oamenii încep să acorde din ce în ce mai multă atenție atmosferei de lucru, pachetului de beneficii, muncii flexibile și implicării în inițiative sociale și comunitare.

Pe lângă echilibrul dintre viața profesională și cea personală, atmosfera de lucru și cultura organizațională sunt acum în atenția candidaților care caută un mediu unde se simt valorizați și unde pot crește și să se dezvolte din punct de vedere profesional. Valorile companiei și alinierea acestora cu cele personale devin factori decisivi.

Un alt aspect care câștigă teren este interesul pentru sustenabilitate și responsabilitate socială corporativă. Candidații de astăzi sunt mai înclinați să se alăture organizațiilor care demonstrează un angajament real față de problemele sociale, etice și de mediu. În acest sens, venim în sprijinul colegilor noștri încurajându-i să facă voluntariat pentru cauze care îi pasionează, oferindu-le în același timp trei zile plătite pe an pentru a face acest lucru.

În ceea ce privește comportamentul de job hunting, utilizarea platformelor de social media pentru a afla mai multe despre cultura companiei și feedback-ul angajaților a devenit o practică obișnuită. Candidații sunt mai proactivi în căutarea informațiilor despre potențialii angajatori, participând la evenimente de networking și conferințe de specialitate, pentru a se conecta direct cu companiile. De asemenea, sunt mai informați, mai selectivi și au așteptări mai complexe, iar această schimbare obligă la rândul lor companiile să se adapteze și să își reevalueze modul în care se prezintă pe piața muncii.

 

Noile generații

În ultimii ani am asistat la o schimbare semnificativă în modul în care angajații percep munca. Pentru angajați, aceasta nu mai este văzută doar ca o sursă de venit, ci și ca o oportunitate de a face diferența. Devine importantă insuflarea unui sentiment de mândrie și de valoare în muncă, creând un sentiment colectiv de responsabilitate și satisfacție. Unul dintre modurile în care oferim sens este prin promovarea unei comunicări clare și transparente care subliniază modul în care munca fiecărui individ contribuie direct la succesul echipei și, în cele din urmă, la obiectivele generale ale companie. Prin conectarea colegilor la scopul organizației și prin sprijinirea lor, creăm un mediu de lucru în care aceștia găsesc sens și o satisfacție autentică în munca lor de zi cu zi.

Pe de altă parte, angajatorii își ajustează strategiile de recrutare pentru a se alinia la așteptările pieței muncii, iar acest lucru însemnă mai mult decât a oferi un salariu competitiv și un pachet atractiv de beneficii. Acum cultura organizațională, care include valorizarea diversității, echitatea și incluziunea, precum și sprijinirea unui echilibru sănătos între muncă și viața personală, devine un pilon central al strategiei de angajare. Companiile care își susțin angajații în a își atinge obiectivele, îi tratează cu încredere, respect și demnitate, și care le sprijină creativitatea și ideile inovatoare prin promovarea unei culturi care le apreciază contribuțiile, vor obține un avantaj semnificativ.

La MassMutual Romania, oferim resurse, instrumente și cultivăm o cultură care apreciază contribuția fiecărui coleg. Pe măsură ce progresăm, continuăm să ne bazăm pe colegii noștri, să răspundem nevoilor și preocupărilor lor individuale și să găsim noi modalități de a evolua împreună cu ei.

 

Avem o criză de angajați?

Piața IT este una extrem de competitivă, iar cererea de talente este mare. Se caută candidați care nu doar dețin competențele tehnice necesare, care se potrivesc și cu cultura organizațională, împărtășesc valorile companiei și pot aduce un plus valoare echipelor existente. Strategia noastră de recrutare urmărește să atragă oameni talentați, fiind în același timp autentică în ceea ce privește ceea ce înseamnă să lucrezi în compania noastră. Acest lucru îi ajută pe potențialii candidați să decidă dacă acesta este un loc care se aliniază cu ceea ce este cel mai important pentru ei.

Credem că experiența inițială pe care o au noii angajați atunci când se alătură companiei stabilește cursul pentru o carieră de succes în cadrul organizaţiei noastre. Prin urmare, continuăm să ne dezvoltăm procesul de recrutare pentru a reflecta mai bine brandul nostru de angajator și angajamentul nostru față de dezvoltarea profesională, bunăstarea personală și implicarea în comunitate. Credem că, colegii noștri sunt cel mai valoros activ al nostru și ne angajăm să le oferim cea mai bună experiență și cele mai bune oportunități posibile.

 

Quiet quitting și quiet hiring

Fenomenul de „quiet quitting” reflectă adesea o lipsă de satisfacție sau angajament, unde angajații limitează efortul lor la minimum necesar. Acest trend a devenit mai vizibil și sugereaza nevoia unei recunoașteri a contribuțiilor angajaților și a unui echilibru între muncă și viața personal. Pentru a contracara acest fenomen, organizațiile se străduiesc să îmbunătățească experiența angajaților, punând un accent mai mare pe recunoaștere, implicare, oferirea de oportunități de dezvoltare profesională, pentru a crește nivelul de satisfacție în muncă al angajaților.

Pe de altă parte, „quiet hiring”, care implică dobândirea de noi competențe și redistribuirea internă a resurselor fără angajări noi, a câștigat teren ca răspuns la provocările de recrutare și necesitatea de adaptare rapidă la schimbările pieței. Companiile se concentrează pe maximizarea potențialului intern prin dezvoltarea profesională a angajaților, evitând astfel provocările asociate cu angajarea externă.

Pentru a naviga eficient acest trenduri este important ca organizațiile să se concentreze pe crearea unei culturi organizaționale care valorizează transparența, dezvoltarea profesională și personală, și un management empatic și receptiv. Prin îmbunătățirea comunicării și oferind angajaților un sentiment de scop și apartenență, organizațiile pot construi echipe mai angajate și mai reziliente.

 

Piața locurilor de muncă în 2024

Piața locurilor de muncă în sectorul IT din România rămâne vibrantă și competitivă, cu o cerere mare de talente care impune companiilor să fie inovatoare și proactive în strategiile lor de atragere și retenție a angajaților. Oferirea de pachete salariale competitive poate fi o strategie, însă crearea unor medii de lucru care promovează dezvoltarea profesională, echilibrul dintre viața personală și cea profesională și un sentiment de apartenență și scop sunt de fapt elementele ce fac diferența.

Companiile care reușesc să se diferențieze prin cultura organizațională, oportunitățile de dezvoltare oferite și implicarea în proiecte inovatoare vor avea un avantaj în atragerea celor mai bune talente. În același timp este important să recunoaștem și să valorificăm diversitatea și incluziunea, creând astfel echipe mai puternice, mai creative și mai adaptabile.

 

Recomandări pentru cei care vor să facă o schimbare

Cred că este important ca procesul de schimbare a locului de muncă să fie abordat cu o atitudine deschisă și proactivă. Este esențial să vă autoevaluați credințele, competențele și interesele, pentru a identifica oportunități de carieră care nu doar se aliniază cu valorile, aptitudinile și pasiunile voastre, dar oferă și posibilități de creștere pe termen lung. În plus, construirea și întreținerea unei rețele profesionale solide poate oferi acces la resurse valoroase și oportunități care altfel ar putea rămâne neexploatate.

 

Recomandări pentru lideri

Crearea unei culturi organizaționale care valorizează transparența, respectul reciproc, valorizarea angajaților și dezvoltarea profesională a acestora este esențială. Este important să oferim angajaților nu doar pachete salariale competitive, ci și beneficii adaptate nevoilor lor diverse, oportunități de învățare și dezvoltare și un mediu de lucru inclusiv. Recunoașterea și aprecierea contribuțiilor individuale precum și promovarea unui dialog deschis între toate nivelurile organizației pot întări sentimentul de apartenență și motivarea angajaților. Asta înseamnă că ne bazăm și ne sprijinim unii pe alții.

Oamenii sunt cheia succesului unei organizații și este important să încurajăm un mediu de lucru dinamic, schimbul de idei, gândirea independentă, onestitatea, încrederea și să susținem dezvoltarea personală și profesională a colegilor noștri.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Pozitii

Sectiune



Branded


Related