Analiza realizată de MerchantPro - platforma locală de soluții Saas pentru e-Commerce - pe datele înregistrate de magazinele online active în platformă, indică o creștere lină, dar stabilă, a vânzărilor în primul trimestru al anului de 5.4% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Aceasta se aliniază la nivelul de creștere lentă înregistrat de indicatorul MerchantPro Compass la numărul de tranzacții și în 2023 comparativ cu anul anterior (+5,5%). Această indică o încetinire a ritmului de creștere în eCommerce, dar se păstrează o dinamică pozitivă și susținută.
„Piața locală de eCommerce a ajuns la vârsta maturității- de la an la an, creșterile nu mai sunt spectaculoase, așa cum eram obișnuiți. Cu toate acestea, piața crește constant. Concurența, în schimb, crește vertiginos, în special de la concurenți internaționali puternici, inclusiv jucătorii din zona non-UE precum Shein sau Temu, a căror ascensiune este accelerată la nivel global. În acest context, comercianții trebuie să mizeze pe o abordare agilă, pe tehnologii noi precum automatizări, AI, soluții de personalizare și să își extindă operațiunile atât pe orizontală, cât și cu verticale noi. Concomitent, loializarea clienților, construirea brandului și optimizarea operațiunilor interne trebuie să devină un focus pentru a susține o dezvoltare strategică pe termen lung”, precizează Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.
Potrivit analizei realizate de MerchantPro pe datele înregistrate de magazine online active atât în 2023, cât și în primul trimestru al lui 2024, în perioada ianuarie -martie s-a înregistrat o creștere medie a vânzărilor cu 5.9%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
Din punct de vedere al numărului comenzilor plasate de clienți în acest trimestru, creșterea rămâne moderată, +5.4%, cea mai mare creștere înregistrându-se în luna februarie 2024 când s-au plasat cu 14% mai multe comenzi decât în februarie 2023.
Valoarea medie a comenzii înregistrate de magazinele din platforma MerchantPro în primul trimestru al anului variază cu +0,5% și rămâne la 54 de Euro, similar cu aceeași perioadă a anului trecut dar și cu valoarea medie la nivel de an 2023.
La nivel de domenii, dinamica pozitivă se păstrează pe segmentele emergente de vânzări online, precum Bijuterii, Produse de Frumusețe și Îngrijire, dar și segmentul Farma, unde există o adopție ridicată care atrage tot mai multe farmacii către retailul online.
“Segmentul Farma are nevoi speciale, dictate de reglementările legale de comercializare a medicamentelor, însă este o nișă cu un potențial uriaș și aflată într-o zona mai mare de siguranță, nefiind afectată de concurența din partea marilor retaileri non-UE. Am dezvoltat pe MerchantPro funcționalități specifice acestui segment de piață, precum integrări cu sisteme ERP dedicate Farma și module care asigură comercializarea conformă de medicamente fără prescripție medicală - OTC. Acestea, alături de functionalitatile extinse din platformă, ne-au permis să atragem mai multe farmacii în acest an”, spune Arthur Rădulescu.
Piața de eCommerce, reziliență prin automatizări, experiență superioară și loializare a clienților
Contextul general, marcat de inflație și concurența puternică din partea jucătorilor non-UE, a căror strategie se bazează într-o mare măsură pe prețuri foarte mici, influențează puternic dinamica pieței eCommerce în acest an.
Comercianții din România, dar și la nivel european, investesc tot mai mult în zonele care le pot diferenția real business-urile și le pot face mai adaptabile și capabile să facă față provocărilor externe.
Zonele pe care se concentrează cei mai mulți comercianți în acest an sunt îmbunătățirea experienței de achiziție prin servicii superioare complete, loializarea și programe de fidelizare, automatizări ale proceselor interne care să crească viteza de procesare a comenzilor și reducerea erorilor umane, integrare AI și diversificarea canalelor de vânzare prin abordarea marketplace-urilor, internaționalizare sau omnichannel.
„Factorii majori care influențează piața în 2024 sunt inteligența artificială, automatizarea, concurență crescută și schimbările din digital marketing. Fiecare dintre acestea necesită flexibilitate și o capacitate ridicată de adaptare din partea comercianților, de aceea cred că anul acest succesul va aparține jucătorilor care reușesc să mențină o abordare agilă”, mai adaugă Arthur Rădulescu.
Tendințele care modelează piața locală, dar și predicții și opinii privind anul 2024 în România din partea liderilor din industrie sunt incluse în raportul eCommerce Insights 2024 realizat de MerchantPro.
MerchantPro este un proiect al companiei ShopMania Net, care se adresează antreprenorilor din eCommerce din România și Europa, prin funcționalități competitive de eCommerce, servicii profesioniste de suport și soluții personalizate, adaptate necesităților specific de dezvoltare. Platforma MerchantPro este folosită la nivel regional, peste 5.000 magazine online utilizand funcționalitățile în cei peste 15 ani de prezență pe piața. În ultimii doi ani, MerchantPro și-a consolidat prezența pe piața internă și internațională, cu aproape 2000 de magazine active în România, și un număr în creștere continuă pe piața din Vestul, respectiv sud-estul Europei.