După 7 ani petrecuți într-o multinațională din domeniul FMGG, lui Alex Moraru i-a venit o idee de business care are la bază un aliment iubit de mulți: oul. În 2021, în prima fază a proiectului, a pus bazele unei micro-ferme cu 300 de păsări chiar în ograda bunicilor, într-o localitate de lângă Ploiești. Afacerea a crescut constant organic în primii doi ani. Anul trecut, Alex a creat, alături de cei doi parteneri care i s-au alăturat în proiect, o nouă micro-fermă și a crescut capacitatea de producție.
Atunci când s-a gândit la numele brandului, își amintește că a căutat unul care să-i facă pe oameni curioși. Prima idee care i-a venit a fost „Băiatul cu Ouă” și la ea a rămas.
"Ne dorim să atingem cât mai repede pragul de 1000 de clienți unici. Avem în plan replicarea exploatației într-o altă locație, iar pe termen lung ne dorim să punem bazele unei cooperative, astfel încât să putem ajuta și alți mici producători, care nu unde să își comercializeze produsele".
Vorbim cu Alex Moraru despre business și despre creșterea organică a brandului Băiatul cu Ouă.
Omul din spatele brandului
Fondatorul brandului este Alex Moraru (eu :) ). Nu am moştenit de la părinţi înclinaţia spre agricultură şi nici nu aveam cunoştinţe în domeniu, ci doar despre cum se vând produsele alimentare. Am studiat orice altceva (muzica, teologie, marketing, vânzari) în afară de agricultură sau zootehnie.
După doi ani au venit alturi de mine Bogdan Predescu și Dragoș Popa, partenerii mei de astăzi.
Ideea de business
Ideea a venit în Octombrie 2021, la sfârșitul pandemiei de SARS COV-2, după 7 ani petrecuți într-o multinațională lider în FMCG pe categoria de JNSD, având poziția de manager vânzări.
Au fost doi factori decizionali care m-au convins să „mă arunc cu capul înainte” într-un astfel de proiect:
- Dorința de a-mi demonstra că pot să construiesc ceva de la zero, fără să mă mai bazez pe o armată departamentală în cadrul unei multinaționale.
- Dorința de a produce și a comercializa pentru o comunitate dedicată cel mai complex aliment din lume, OUL.
Cum arăta piața de profil atunci
Cifrele nu arătau prea bine în momentul deciziei de a investi. În perioada 2017-2021 piața ouălor era într-o scădere continuă, ajungând la -7% în momentul T0 pentru mine.
Pe de altă parte, în România se consumau undeva la 3 miliarde de ouă pe an, iar o treime din această cantitate era din import, deci era clar că am și eu loc pe piaţă cu 300 de păsări.
M-am gandit că nu suntem singurii care caută produse de calitate.
Apariția brandului „Băiatul cu Ouă”
Stiam că trebuie să am un produs foarte bun, că trebuie să mă diferențiez în piață, dar nu aveam un portofoliu de clienți. Odată ce începeau procesul de ouat, galinaceele „turau” motoarele la maxim. Astfel, a apărut brandul.
Alegerea numelui
Am știut încă de la început că trebuie să atrag atenția cumva, astfel încât consumatorii să încerce măcar o dată produsul, iar brandul „Băiatul cu Ouă” mi s-a părut cel mai potrivit. A fost primul care mi-a trecut prin cap și așa a rămas. Este funny, atrage atenția și face ca orice discuție să înceapă cu zâmbetul pe buze.
Construirea afacerii. Etapele de implementare
În prima fază a proiectului, am dat naștere unei micro-ferme în ograda buniciilor într-o localitate de lângă Ploiești. Nu am avut un buget foarte mare (aprox. 15.000 de Euro), astfel trebuia să mă descurc oarecum singur pentru construcția adapostului și amenajarea zonei de afară.
Pe alocuri, m-am văzut nevoit să mai apelez și la ajutorul unor prieteni care au pus umărul la construcția adapostului.
Aceasta locație urma să găzduiască 300 de păsări crescute în sistem tradițional (ca la țară).
După aproximativ doi ani a urmat a doua fază a proiectului, în care mi s-au alăturat partenerii mei Dragoș Popa și Bogdan Predescu.
La sfarșitul anului 2023 am finalizat amenajarea unei noi micro-ferme într-o locație de lângă Valenii de Munte (jud Prahova). Investiția a fost de aprox. 55.000 de Euro (aici nu a fost inclusă valoarea terenului care ar fi rotunjit suma investită la 100.000 de Euro).
Atât activitatea de amenajare a noii locații, cât și cea mai mare parte din resursele financiare necesare au fost susținute de partenerii mei. Aceasta locatie urma să găzduiască 1000 de păsari crescute în sistem traditional (ca la țară). Tot aici am facut și un centru de recoltare, sortare și ambalare.
In toată această etapă, perioada de tranzitie a fost susținută de mine. Am gestionat în continuare procesul de producție din prima locație astfel încât să nu existe sincope in livrari iar clientii sa nu aiba de suferit. Am fost și suntem susținuți în procesul de producție ambalare.
Din punct de vedere al vânzărilor am fost sustinuți încă de la început de comunitatea Body Engineering (cea mai mare comunitate de oameni care mănâncă sănătos, din România). Ei au reprezentat piatra de temelie a portofoliului de clienti existent astăzi.
Pe partea de fotografie produs am beneficiat de suportul lui Cătălin Săvulescu de la „Fotografie produse”.
Creșterea brandului
Prima precomandă a fost de la un prieten, în noaptea de Revelion (2021-2022), atunci când încă nu apucasem să populez prima locație.
Astăzi am ajuns să avem o cuminitate de peste 3700 oameni care apreciază munca noastră și aproximativ 700 de clienti unici (în mare parte clienți recurenți)
Mix-ul perfect este calitatea produsului, transparența față de comunitate (clienți), livrarea personală. Toate aceste lucruri ne-au aratat care este puterea unei comunitati și au atras susținerea lor neconditionata.
Poziționarea pe piață
Pretul de vânzare se încadrează în media de preț a ouălor premium din SMK iar suplimentar avem o taxă de transort de 10 lei/comanda.
De menționat că avem costuri de producție mai mari decat marii producatori care comercializeaza ouă in SMK.
Diferențiatorul produselor voastre
Am ales să creștem păsările în sistem tradițional cu acces la aer liber de unde să își completeze alimentația cu o gâză, o râmă și cu ceva betacaroten din trifoi și lucerna. Bineînțeles că și alimentația de bază este formată din cereale atent selecționate.
Am ales ambalajul din carton ecologic pentru a reduce deșeurile și pentru a sprijini sustenabilitatea.
Modul de etichetare a fost născocit de Paula, soția mea. Mi s-a părut genial și nu mai văzusem în România o astfel de abordare în etichetarea caserolelor de ouă.
Acest mod de ambalare presupune o muncă titanică. Probabil că acesta este și motivul pentru care nu a fost preluat încă de niciun mic producător până acum.
Este în trend conceptul întâlnirilor clienți-producători într-un punct fix, bineînțeles ales de cei din urmă. Se pune foarte mare accent pe importanța timpului alocat pentru predarea comenzilor.
Este perfect adevărat, time means money atât pentru client cât și pentru producător.
Există un “dar”… ca producător, dacă îți optimizezi fiecare minut din zi și reușești să ai o livrare corectă și promptă, poți realiza ceva FABULOS, îți consolidezi o relație producător - client care poate dura ani și ani.
Asiguram cel mai scurt lanț logistic posibil, din fermă direct în bucătăria consumatorului. Astfel reușim să livram un produs super proaspăt în maxim 3 zile de la data ouatului.
Clienții
Clientul nostru este cel care ne apreciază munca și sustine producția locală de calitate. Ne bazăm pe recomandări și astfel ne completam portofoliul de clienți. Aceștia apreciază calitatea produsului și a serviciilor de livrare plasând comenzi recurente.
Primim foarte multe cuvinte frumoase si feedback-uri pozitive în fiecare săptămană. Las mai jos doar câteva:
“Să tot fie un an jumătate de când ne vedem săptămânal. Viscol, ploaie, caniculă, grevă sau probleme personale, nu contează. Ouăle ajung negreșit, la fel de bune și frumoase. Mulțumesc <3” – Cristiana.
“De mai bine de 1 an si jumatate, saptamana de saptamana primim cele mai proaspete si bune oua cu livrare direct acasa.
“Ouă excelente, împachetare și livrare ca la carte și foarte mult bun simț. Avem comenzi recurente de aproape 1 an și recomand cu multă căldură și încredere!” – Crina.
“Voi fi clienta voastra pentru urmatorii 100 de ani.”- Andreea.
Promovarea
Ne promovăm pe rețelele de socializare Facebook și Instagram. Scriem articole interesante pentru comunitate, prezentam constant activitatea noastră și diverse campanii.
Învățăturile antreprenoriatului
M-a învățat că trebuie să pun pe primul plan clientul (comunitatea). Este principalul element care te poate duce spre succes sau spre eșec. Dacă aș lua-o de la capăt, nu cred că aș schimba nimic, având în vedere că am ajuns aici organic, într-un timp atât de scurt.
Ce planuri aveți
Ne dorim să atingem cât mai repede pragul de 1000 de clienți unici. Avem în plan replicarea exploatației într-o altă locație, iar pe termen lung ne dorim să punem bazele unei cooperative, astfel încât să putem ajuta și alți mici producători, care nu unde să își comercializeze produsele.