- 94% dintre angajații români declară că mărirea inflației le-a afectat cheltuielile lunare.
- 8 din 10 angajați români afirmă că majorarea prețurilor a avut impact inclusiv asupra sumei pe care o alocă prânzului la birou
- Printre măsurile luate de români pentru a face față situației economice se numără: evidența mai atentă a cheltuielilor, amânarea unor investiții semnificative și renunțarea la mesele luate în oraș
- În același timp, 57% dintre români declară că angajatorii lor le-au oferit suport economic în ultimul an
1 din 3 angajați români alege să ia prânzul la un restaurant sau să comande la birou, în timp ce 56% dintre aceștia preferă pachetul pregătit de acasă. Obiceiurile românilor în ceea ce privește masa de prânz din timpul săptămânii de lucru s-au schimbat fundamental faţă de anii anteriori, ca o consecință a situației economice ce a afectat puterea de cumpărare a acestora, arată studiul ”Prânzul la birou”, realizat de iVox.ro și Pluxee România.
Astfel, conform cercetării realizate în perioada 01-09 aprilie 2024, aproape 95% dintre angajații români au declarat că obiceiurile lor lunare s-au schimbat ca urmare a creșterii inflației. În topul măsurilor luate de români pentru a face față creșterii inflației se numără: o mai bună evidență a cheltuielilor lunare, decizie luată de 40% dintre respondenți, amânarea cheltuielilor semnificative precum concedii sau alte investiții, măsură realizată de aproximativ 2 din 5 români și renunțarea la mesele din oraș, soluție adoptată de 14% dintre români. 85% dintre români consideră că inflația s-a resimțit inclusiv în valoarea prânzului luat la birou.
Pe lângă schimbările realizate pe plan personal, angajații români caută susținere în fața majorărilor economice inclusiv de la companiile pentru care lucrează. Printre măsurile așteptate de către angajații români de la angajatori, se numără: creșterea numărului de beneficii salariale, (22% dintre respondenți) și creșterea valorii tichetelor de masă (26% dintre români). Doar 1 din 3 angajați români au declarat ca primesc în prezent tichete de masă la valoarea maximă stabilită legal, mai exact 40 de lei/ zi.
„Studiul despre obiceiurile românilor cu privire la masa de prânz pune în lumină o situație puțin surprinzătoare: angajații români resimt efectele majorării de prețuri din ultimii ani și se așteaptă la susținere inclusiv de la companiile pentru care lucrează. Creșterea de către angajatori a valorii tichetelor de masă nu este doar o măsură așteptată de către un procent semnificativ dintre aceștia, ci și un instrument al angajatorului pentru a sprijini bugetul companiei cu până la 29%, comparativ cu alte elemente din pachetul salarial. În plus, în contextul în care crește preocuparea pentru strategiile de retenție și motivare a angajaților valoroși, credem că astfel de strategii pot încuraja loialitatea și stabilitatea pe termen lung a companiei” a declarat Manuel Fernandez Amezaga, CEO Pluxee România și Bulgaria.
Începând cu ianuarie 2024, valoarea maximă a unui tichet de masă ce poate fi oferit angajaților a crescut cu 12.5%, fiind în prezent 40 de lei. Sumele acordate pe tichetele de masă sunt deductibile 100%, pentru acestea plătindu-se doar impozitul pe venit şi contribuția de asigurări sociale de sănătate, fiind exceptate de la plata contribuției de asigurări sociale și a contribuției asiguratorii pentru muncă. Autoritățile acordă un sprijin consistent angajatorilor să îşi susțină angajații să manânce la prânz şi să îşi crească puterea de cumpărare, prin economii de până la 29% față de aceeași sumă acordată ca și creștere salarială. În plus, sporirea puterii de cumpărare pentru angajați îmbunătățește satisfacția și starea lor de bine, stimulând nivelurile mai ridicate de implicare care se corelează direct cu creșterea productivității. Această strategie duce la creșterea loialității și a ratei de retenție a angajaților, contribuind în cele din urmă la stabilitatea și succesul pe termen lung al companiei.
* Studiul despre adaptarea la condițiile economice și schimbarea obiceiurilor de prânz în rândul angajaților din România a fost realizat de iVox la solicitarea Pluxee România, în perioada 1-9 aprilie 2024. Sondajul a fost aplicat pe un eșantion de 1000 de persoane, bărbați și femei, angajați în câmpul muncii, din mediul urban. Studiul este reprezentativ la nivel național.
Pluxee este un jucător global în soluții pentru implicarea angajaților si beneficii extra-salariale, care operează în 31 de țări. Pluxee ajută companiile să atragă, să angajeze și să rețină talente datorită unei game largi de soluții si beneficii de Masă, Wellbeing, Stil de viață, Recompensare & Motivație, Beneficii publice.
Cu ajutorul tehnologiei de vârf și a peste 5.000 de membri ai echipei implicați, Pluxee acționează la nivel mondial ca un partener de încredere într-un ecosistem B2B2C extrem de interconectat, format din peste 500.000 de clienți, 36 de milioane de consumatori și 1,7 milioane de comercianți.
Desfășurându-și afacerile ca partener de încredere de mai bine de 45 de ani, Pluxee se angajează să creeze un impact pozitiv asupra tuturor partenerilor săi, de la conducerea afacerilor până la comunitățile locale, până la sprijinirea stării de bine la locul de muncă pentru angajați, protejând în același timp planeta.
Pluxee este partener al autorităților din România în implementarea unor programe sociale importante, aducând prin expertiza sa internațională cele mai importante inovații și în România.