9 din 10 CV-uri nu au secțiunea care evidențiază realizările profesionale și care îi poate ajuta pe candidați să iasă în evidență, spune Camelia Macsim, expert în optimizarea CV-urilor. Pe lângă un CV bun, profesioniștii trebuie să fie proactivi, nu reactivi, să-și construiască relații și să se poziționeze ca expert în domeniul lor, explică ea.
Camelia a studiat psihologia, iar după câțiva ani petrecuți în recrutare și testare psihologică, a avut un moment de cotitură când o prietenă i-a recomandat un job remote la o companie de redactare CV-uri. De atunci, și-a dedicat cariera optimizării CV-urilor și profilurilor de LinkedIn. În 2018, și-a extins serviciile pe piața din România, contribuind la dezvoltarea unei nișe noi și la educarea pieței privind nevoia de experți în acest domeniu.
Povestește că una dintre provocările principale este să lucreze constant cu manageri de top și profesioniști foarte performanți, dar că își folosește cunoștințele de psihologie și coaching pentru a oferi suport moral și perspective noi clienților.
Continuăm cu provocări, lecțiile valoroase și recomandări practice pentru cei care doresc să facă o schimbare.
Momente definitorii
Am studiat psihologie, apoi psihologia muncii și organizațională, urmând să lucrez în recrutare și testare psihologică pentru câțiva ani. În 2012, într-o perioadă în care eu lucram pe cont propriu, fără prea mult succes, o prietenă apropiată mi-a spus că a găsit un job remote, la o companie care face CV-uri. S-a gândit că e ceva apropiat de ceea ce făceam eu deja și m-a recomandat și pe mine.
Așa a început drumul meu ca scriitor de CV-uri pentru companii internaționale. De atunci, fac doar această muncă – redactez și optimizez CV-uri și profiluri de LinkedIn, dar și alte documente profesionale. În 2018, am început să ofer aceste servicii pentru piața din România și consider că am contribuit la dezvoltarea unei noi nișe. La acel moment, erau foarte puține persoane sau companii care ofereau astfel de suport profesioniștilor.
Specializarea pe optimizarea CV-ului și profilului de LinkedIn
După niște ani lucrați doar în companii internaționale, mi-am dorit să deschid perspectiva și profesioniștilor din România. Am început cu o campanie destul de controversată și acum, Spune pas la Europass pentru că îmi doream foarte mult ca oamenii să știe că există și alte opțiuni de CV decât formatul Europass. Mai mult decât atât, doream să educ un public care nu fusese expus la astfel de informație până atunci. De asemenea, promovez activ necesitatea unui profil de LinkedIn optimizat pentru creșterea vizibilității și credibilității ca profesionist.
CV-ul și profilul de LinkedIn sunt două elemente complementare ale strategiei de căutare a unui job, așa că, în mod natural, mă ocup ca ambele să îmi reprezinte clienții corespunzător. La început, au fost puțini cei care au înțeles serviciul și care au alocat buget pentru el, însă clienții devin din ce în ce mai educați și mai informați pe subiect. Mulți dintre ei știu despre astfel de servicii tocmai pentru că au lucrat în străinătate, însă aleg să lucreze cu un profesionist in România.
Provocările și lecțiile ultimilor ani
Provocarea cea mai mare pentru mine a fost interacțiunea constantă cu manageri de top și profesioniști foarte performanți, care au ales să aibă încredere în competențele mele și să plătească pentru servicii de optimizarea a CV-ului. Mă simțeam foarte intimidată dar și foarte motivată să le ofer cea mai bună versiunea a mea, ca profesionist. Am fost impulsionată să învăț constant, să studiez atent diverse industrii și să înțeleg, la un nivel subtil, nevoile clienților. Avantajul meu competitiv este că ghidez clienții spre serviciile care le sunt utile, nu spre cele de care cred ei că au nevoie. De asemenea, mă concentrez pe identificarea informațiilor care pot să îi diferențieze într-o piață a muncii foarte dinamică și competitivă.
Perioada post-pandemie mi-a adus mulți clienți în căutare de noi oportunități, forțați de împrejurările nefavorabile. Mi-a fost util să folosesc toate cunoștințele de psihologie și coaching pentru a oferi suport moral celor în situații delicate de viață, dar și pentru oferi perspective noi, pline de speranță. Am adăugat servicii integrate de consiliere profesională și pregătire pentru interviu pentru a susține clienții să depășească provocări, să se adapteze la noile cerințe și să facă schimbări majore în carieră. A fost interesant să începem să lucrăm exclusiv remote, prin video-call, inclusiv pentru evenimente care de desfășurau doar fizic înainte de pandemie, cum ar fi târgurile de carieră. Pentru mine nu a fost o tranziție foarte dificilă pentru că eu lucrez remote de la 15 ani.
Importanța CV-ului
CV-ul este un element esențial în procesul de recrutare. Indiferent dacă un candidat aplică direct, este recomandat sau este abordat de companii, primul pas este să trimită un CV angajatorului sau companiei de recrutare. Profilul de LinkedIn poate ajuta profesionistul să fie găsit și abordat pentru noi oportunități, fără un efort proactiv din partea lui. De asemenea, consider că un profil de LinkedIn actualizat și complet face parte din brandingul personal, un concept atât de discutat în 2024.
În ceea ce privește recruiterii, ei folosesc din ce în ce mai mult LinkedIn pentru identificarea talentelor, dar și pentru a-și promova rolurile deschise. Oricine își petrece un pic de timp pe această platformă va observa că există multă nemulțumire la adresa recruiterilor și cred că principala problemă este lipsa de comunicare. Candidații doresc transparență, recruiterii doresc candidați de top și astfel, se creează un joc de putere care nu aduce întotdeauna rezultate optime. Există, însă, și mulți recruiteri care au educat piața, au venit cu servicii inovatoare și au implementat noi metode de lucru – toate pentru optimizarea procesului de recrutare dar și pentru facilitarea accesului la noi oportunități.
Particularități culturale
Structura recomandată a CV-ului se schimbă mai degrabă în funcție de obiectivul profesional decât de țara în care va fi folosit de către candidat, însă există câteva particularități culturale de care e bine să ținem cont. De exemplu, în țările cu legi anti-discriminare nu se include o poză în CV, în timp ce în România nu e o problemă să faci asta. Un CV pentru țările arabe va include foarte multe detalii personale vs. un CV redactat pentru România. De asemenea, industria și nivelul de senioritate influențează și ele modul în care optimizez un CV. Tocmai asta înseamnă un CV optimizat – că un CV de proaspăt absolvent nu va fi ca cel al unui manager și un CV academic nu va avea aceeași lungime ca unei persoane din mediul corporatist.
Ce-și doresc candidații
În primul rând, candidații au înțeles că este nevoie să fie proactivi, nu reactivi. Să construiești relații, să îți scoți în evidență realizările profesionale, să fii activ pe LinkedIn și să te poziționezi ca expert în domeniul tău de activitate a devenit o necesitate. Realmente, e ceea ce poate face diferența între a primi o ofertă de job sau nu. Majoritatea candidaților își doresc stabilitate (într-un context foarte volatil, de altfel), respect din partea angajatorului, compensații corecte și autonomie. Pe măsură ce crește nivelul de senioritate, cresc și așteptările, însă nu neapărat cele salariale. De asemenea, observ o creștere semnificativă a celor care își doresc o reconversie profesională.
Recomandări pentru cei ce vor să facă o schimbare
Exact ce am menționat mai devreme: nu doar să aplice la joburi în speranța unui telefon salvator, ci să fie prezenți și să caute activ oportunități de interacționa cu oameni din industrie, cu recruiteri sau cu angajatori. E util să schimbe perspectiva și să participe la târguri de joburi, de exemplu. Ajută, de asemenea, să studieze piața dar și industria pentru a identifica ce noi competențe sunt necesare pentru a performa într-un anumit domeniu.
Pentru cei care fac o reconversie profesională, recomand să studieze atent, să ia o decizie informată și să își seteze obiective realiste. E bine de știut că orice schimbare profesională poate dura între 3 și 12 luni, mai ales dacă există dorința de intra într-un mediu de lucru armonizat cu valorile și principiile candidatului.
Noile generații
Recunosc că lucrez mai puțin cu tinerii pentru că ei știu să caute informația și să o aplice cu ușurință. Există câteva contexte în care interacționez constant cu noile generații și ce am observat este că sunt mult mai încrezători în competențe lor, foarte dispuși să învețe și să se adapteze, dar și mult mai selectivi atunci când vine vorba de un nou loc de muncă. De obicei, vin spre mine doar ca să valideze faptul că au ajuns la o formă bună a CV-ului și să le mai dau câteva repere legate de procesul de recrutare și de interviul de angajare. CV-urile lor reflectă competențe digitale avansate, dar și multă amprentă personală. Prezența lor pe LinkedIn nu este atât de constantă încă, însă îmi place să cred că sunt un contributor activ la această schimbare și că vom vedea din ce în ce mai mult profesioniști tineri pe această platformă.
O greșeală frecventă
Cele mai importante informații din CV-ul unui candidat, cea care îl diferențiază de competiție, sunt realizările profesionale. 9 din 10 CV-uri nu au această secțiune și de cele mai multe ori, candidații nici nu știu ce să scrie în ea. Aici intervin eu și îi ghidez spre identificarea realizărilor. După ce parcurgem acest proces, candidații sunt surprinși de câte lucruri faine au făcut în cariera lor și cât de puțin și-au celebrat performanțele.
Succesul unui CV
Personalizarea. Asta înseamnă că nu orice se potrivește oricui, că e bine să filtrăm informația și să o adaptăm la nevoile proprii dar și la exigențele rolului la care aplicăm. Ca să ilustrez această idee, menționez că nu este o idee bună să aplici, cu același CV, la un rol de vânzări și unul de suport tehnic, de exemplu, chiar dacă ai experiență în ambele domenii. Recomand personalizarea CV-ului pentru fiecare rol, în parte.