Câte mall-uri din România reușesc să atragă peste 1 milion de vizite pe lună?

Câte mall-uri din România reușesc să atragă peste 1 milion de vizite pe lună?

Din cele 52 de malluri din România, doar zece reușesc să atragă lunar peste un milion de vizite. Ele sunt din București, Iași, Cluj, Timișoara, Constanța si din Brașov. Din punct de vedere demografic, Bucureștiul, cu (oficial) 1,71 milioane de locuitori, este mai mare decât următoarele șapte orașe ca număr de locuitori. Două din mallurile bucureștene cu peste un milion de vizite lunare se apropie de fapt de două milioane de vizite, o performanță neegalată de niciun alt centru comercial din țară.

Acestea sunt doar câteva informații pe care compania de indoor advertising Brand Management, cu o activitate de peste 20 de ani, le oferă clienților săi și marketerilor grație Trafic5, un instrument propriu de evaluare a relației dintre români, malluri și branduri. Concret, Trafic5 măsoară, printre altele, traficul în mallurile din România și obiceiurile de consum ale românilor prin studii de piață periodice.

Al treilea mall din Capitală care depășește (cu puțin) acest prag de un milion de vizite lunare este concurat puternic de alte centre comerciale din alte orașe din țară. De exemplu, el este cam la același nivel cu malluri din Cluj, Timișoara sau Constanța, orașe cu populații de până în 300.000 de locuitori, dar care profită, cel mai probabil, de pe urma turismului.

 

Cum stau lucrurile în țară?

Din provincie, un singur mall se poate compara aproape de la egal la egal cu cele din Capitală și acesta este unul dintre mallurile din regiunea Moldovei (cu aproape 1,6 milioane de vizite lunare). De altfel, dacă am face un top al primelor trei cele mai vizitate malluri din România, acesta ar ocupa poziția a treia la nivel național. În subcategoria mallurilor care consemnează vizite lunare cuprinse între 1 și 1,3 milioane de vizite lunare intră malluri din București, Cluj-Napoca, Timișoara, Constanța și din Brașov. Această subcategorie este de altfel, pe locul doi cu cele mai multe unități incluse, după cea principală care face și obiectul acestui articol.

Într-o altă subcategorie sunt incluse mallurile cu un număr lunar de vizitatori de aproape un milion, iar aici sunt cuprinse trei centre comerciale, câte unul din București, Brașov și Suceava. Concret, aceste trei unități comerciale înregistrează un aflux lunar cuprins între 810.000 și 850.000 de vizite lunare, iar cel mai mare dintre cele trei este un mall din Suceava. Divizând mai mult criteriul vizitelor lunare la mall, se observă că, la nivel national, sunt 15 centre comerciale care înregistrează lunar vizite de la 500.000 la 800.000, iar aici sunt unități din orașe care până acum nu s-au regăsit încă în acest clasament, cum ar fi Craiova, Ploiești, Râmnicu-Vâlcea, Oradea sau Sibiu.

 

Românii merg săptămânal la mall

De asemenea, 59% dintre cei care vizitează mall-ul o fac cel puțin o dată pe săptămână. În rândul reprezentanților Generației Z, acest procentaj crește chiar mai mult, ajungând la 70%. Totodată, 31% dintre respondenți consideră că orice zi a săptămânii este potrivită pentru o vizită la mall, iar această atitudine este întâlnită mai frecvent printre cei care merg des la mall, unde procentul crește la 42%.

În creștere este și timpul mediu pe care îl petreceau românii într-o vizită la mall care era de 130 minute. În acest an, durata medie a unei vizite la mall a crescut cu 9,2%, la 142 de minute, fiind semnificativ mai mare pentru Generația Z, care petrece în medie 174 de minute.

Femeile petrec, în medie, 151 de minute la mall, comparativ cu 133 de minute în cazul bărbaților. De asemenea, 60% dintre cei care merg la mall sunt căsătoriți, 16% sunt angajați într-o relație, iar 15% sunt single. Aceste date sunt furnizate de Trafic5 în baza studiului din 2024 comparat cu studiul din 2023 realizate prin Reveal Marketing.

 

Top 10 cele mai mari orașe din România vs. traficul la mall

În Cluj-Napoca, cei 286.598 de locuitori contribuie cu 2,3 milioane de vizite la traficul în cele două malluri existente, în timp ce în Iași, al treilea oraș al țării din punctul de vedere a numărului de locuitori, de 271.692, numărul vizitelor lunare la mall este cu puțin mai mare de 3 milioane, grație și numărului dublu de centre comerciale, respectiv patru. Constanța, al patrulea oraș din punct de vedere demografic, cu 263.707 locuitori, înregistrează 2,64 milioane de vizite lunare în cele trei malluri, iar Timișoara, al cincilea oraș al țării (250.849 de locuitori), marchează 2,11 milioane de vizite.

Urmează în ordinea descrescătoare Brașovul (237.589 de locuitori), care, cu patru malluri (la fel ca Iașiul), înregistrează abia 2,5 milioane de vizite la mall (cu jumătate de million mai puțin decât Iașiul), apoi Craiova, pe locul al șaptelea ca număr de locuitori (234.140). În Ploiești, oraș cu 180.539 de locuitori, cele două malluri existente consemnează cumulate peste 1,2 milioane de vizite lunare, în timp ce Oradea, al zecelea oraș ca mărime din România (183.105 de locuitori), adună puțin peste 1 milion de vizite lunare în cele două centre comerciale pe care le deține.

România are un stoc total de peste 2,7 milioane de metri pătraţi de mall-uri, iar potrivit Colliers, anul 2023 a fost unul bun atât pentru retaileri, cât şi pentru proprietarii de centre comerciale. De altfel, Colliers apreciază că există un interes în creștere al dezvoltatorilor către proiecte de tip mall sau cu destinaţie mixtă, de mari dimensiuni, în următorii ani. Acest lucru are toate șansele să modifice acest top, mai ales că au fost deja anunțate proiecte concrete de extindere în următorii trei ani, ale unor centre comerciale din Cluj-Napoca și Iași.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Branduri

Sectiune



Branded


Related