PickTwoStudio: Investiția medie în amenajarea unui restaurant în 2024 - 1500-1800 euro/metru pătrat

PickTwoStudio: Investiția medie în amenajarea unui restaurant în 2024 - 1500-1800 euro/metru pătrat

Studioul de arhitectură și design Pick Two Studio a înregistrat o evoluție semnificativă în segmentul de proiecte HoReCa, care continuă să fie pilonul principal al activității studioului de design și arhitectură, reprezentând aproximativ 80% din cifra de afaceri la nivelul primelor 9 luni din acest an. Totuși, o schimbare majoră față de 2023 a fost creșterea substanțială a ponderii proiectelor hoteliere. Dacă anul trecut ponderea era de 90% restaurante și doar 10% hoteluri, în 2024 raportul s-a echilibrat la aproximativ 60-40%, datorită diversificării portofoliului de hoteluri. Printre proiectele finalizate se numără Hotel Ecletico (București) și Ramada (Otopeni), iar printre cele în derulare: Hotel Băneasa, Hotel Trianon (București), Hotel Oxygen (Valea Doftanei) și Hotel Cerbul (Sinaia).

"Din punct de vedere business, în HoReCa observăm în 2024 o tendință de consolidare a poziției jucătorilor dominanți. Investițiile într-un restaurant se ridică la 400.000 - 500.000 de euro, iar într-un hotel încep de la 60.000 - 70.000 de euro per cameră - incluzând aici și investițiile în spațiile comune aferente camerelor. În acest context, este foarte dificil pentru jucătorii neexperimentați să intre pe piață, deoarece riscurile sunt mari, într-o industrie în care rata de eșec depășește 85%. Astfel, investițiile sunt realizate în principal de către jucători cu experiență", a explicat Sebastian Mîndroiu, cofondator Pick Two Studio.

Pe fondul lipsei de spații comerciale și a blocajului în ceea ce privește dezvoltările de clădiri noi, generate în parte de lipsa Planului Urbanistic General (PUG) în București, 2024 s-a distins și printr-o tendință de orientare a clienților spre renovarea și restaurarea unor clădiri vechi. De exemplu, printre proiectele PickTwo Studio se numără Hotel Ecletico — o vilă monument clasa B — care a fost restaurată și transformată în hotel boutique. Alte exemple includ, Hotel Trianon, care a trecut printr-o renovare capitală, sau Hotel Băneasa, unde s-au făcut consolidări și extinderi ale unei clădiri vechi.

 

Potențial investițional în stațiunile montane

Zonele dinamice de investiții în acest moment sunt stațiunile montane, apreciază arhitecții PickTwo Studio. Bucureștiul rămâne pe primul loc în numărul și valoarea investițiilor, însă pentru locul doi competiția a fost constantă în ultimii ani.

"Deși părea că Mamaia și litoralul vor oferi randamente investiționale excelente, un sezon de doar trei luni nu poate acoperi costurile unui an întreg. Clujul a devenit un centru important pentru investiții, dar și acolo simțim că piața pare că a ajuns la un platou. În prezent, Brașovul și stațiunile montane atrag cele mai multe investiții. Există numeroase oportunități în stațiuni precum Bușteni, Azuga sau Predeal, care sunt aproape de București și au avantajul că pot funcționa pe tot parcursul anului", a mai explicat Sebastian Mîndroiu.

Contextul de piață este favorabil investițiilor, iar potențialul de creștere este unul pe măsură. În acest moment, România generează doar 5% din veniturile PIB din industria HoReCa, comparativ cu media europeană de 10%, precizează reprezentanții PickTwo Studio, iar faptul că procentul turiștilor străini care ne vizitează țara este încă sub 50% confirmă potențialul acestei industrii în România. Condiția este însă ca investițiile să fie însoțite de o îmbunătățire a calității serviciilor, nu doar în București, ci și în restul țării.

 

Perspective final 2024 și 2025

În ceea ce privește restaurantele, creșterea ca valoare a proiectelor nu vine doar din exigența clienților finali, care își doresc să trăiască o experiență completă atunci când iau masa în oraș, ci și din diversificarea concurenței. Astfel, în ceea ce privește valoarea investițiilor, aceasta va continua trendul ascendent și în perioada următoare.

"Dacă ne uităm la costurile medii per metru pătrat, un proiect de succes, cum ar fi unul dintre acele locuri unde îți place să mergi să mănânci în oraș, probabil are o medie de 1500-1800 de euro/metrul pătrat. Deși pare mult la prima vedere, pe măsură ce lanțurile internaționale intră pe piață și ridică standardele, vom vedea valori din ce în ce mai mari pe acest segment", a adăugat Sebastian Mîndroiu.

În acest context, alegerea partenerului potrivit în dezvoltarea investiției este esențial. Ca o inițiativă strategică în acest context, Pick Two Studio a lansat împreună cu Premier Hospitality - Călin Ile și Lucian Marinescu - "Ghidul Investitorului în Industria Hotelieră", un manual educativ de 350 de pagini disponibil gratuit. Acesta vine ca un suport pentru investitori, oferind o abordare detaliată asupra procesului de dezvoltare a unui hotel, de la concept la pre-deschidere.

"Avem un istoric foarte bun în acest domeniu. Proiectele realizate de noi, precum Trickshot Promenada (2014), NOR (2017) sau Hotel Sinaia (2019), sunt încă relevante pe piață și cu cifre de afaceri care reflectă acest lucru. Ne dorim să existe cât mai multe proiecte de acest fel, pentru că acest lucru se traduce în dezvoltarea sănătoasă a industriei. Investițiile bine proporționate duc la scalare, iar noi sperăm ca informațiile oferite în Ghidul Investitorului să contribuie la o setare corectă a așteptărilor", a conchis Sebastian Mîndroiu

Pentru finalul anului, Pick Two Studio apreciază că se va înscrie în linia estimată la începutul lui 2024, cu o creștere de 10% în cifra de afaceri. Totodată însă, reprezentanții studioului de arhitectură spun că perspectivele pentru 2025 rămân optimiste, deși estimează o potențială încetinire economică.

PickTwo este primul studio independent de arhitectură și design din România. Fondat în 2013 de către Sebastian Mîndroiu și Radu Călin, s-a axat pe clienți B2B din zona de birouri, retail, HoReCa. Astăzi, studio-ul este un one-stop-shop, agenție de design interior cu proiecte complexe, recunoscută pentru o serie de proiecte premiate. PickTwo este de altfel și primul studio de design din România care a atins cifra de afaceri de 1 milion de euro.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Oxygen

Oxygen este o agentie integrata de comunicare, cu sedii in Bucuresti si Cluj-Napoca. Cu peste 13 ani experienta pe piata, Oxygen a lucrat de-a lungul anilor cu branduri si companii locale si internationale, din... vezi detalii »

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related