Printre tendințele care marchează piața locală de eCommerce în prima jumătate a anului 2024, reflectate în platforma MerchantPro, platforma locală de soluții Saas pentru eCommerce se numără investițiile comercianților în soluții de automatizare și AI pentru a reduce intervenția umană, a crește productivitatea și a minimiza erorile, dar și în personalizarea experienței de cumpărare prin recomandări de produse bazate pe AI, generarea de conținut pentru catalogul de produse utilizând tehnologii GenAI, sau soluții de traduceri automate.
Accentul pe viteză, simplitate și eficiență în procesul de cumpărare sunt factori decisivi când vine vorba de achiziții online. Platformele rapide și ușor de utilizat, procesele de check-out optimizate și interfețele intuitive contribuie la o rată de conversie mai mare și la satisfacția clienților. De asemenea, integrarea unor soluții de automatizare permite optimizarea operațională și creșterea profitabilității, precum și viteză superioară de adaptare și o agilitate sporită.
Astfel, automatizările implementate în eCommerce variază de la gestionarea eficientă a inventarului, unde stocurile și prețurile sunt actualizate automat din ERP sau de la furnizori externi, până la comenzi automate de reaprovizionare și actualizări multichannel. În marketing și vânzări, automatizările includ recomandări personalizate de produse alimentate de componente AI, campanii de conversie sau winback bazate pe comportamentul utilizatorilor, email marketing automatizat și sisteme de reduceri dinamice cu targetare specifică. Pe partea logistică, procese precum aprovizionarea cu marfă, procesarea comenzilor, facturarea, generarea AWB-urilor și gestionarea retururilor sunt integrate și automatizate, iar asistența clienților beneficiază de chatbots și cereri automate de feedback. De asemenea, inteligența artificială generativă (GenAI) joacă un rol esențial în crearea de conținut, generând automat traduceri, descrieri de produse și imagini personalizate.
“În MerchantPro, toate aceste fluxuri pot fi optimizate în mod extins prin automatizări - comenzi către furnizori trimise în câteva click-uri, descrieri de produs și alte elemente de conținut generate automat, prețuri calculate automat și diferențiat în funcție de diverși parametri, traduceri automate dacă operăm și cross-border, fluxuri de procesare a comenzilor care cu ajutorul unui ERP ajung să însemne un input uman redus. Bineînțeles, nu toate soluțiile sunt potrivite din prima pentru orice magazin online. Recomandăm clienților noștri să testeze soluțiile într-un mediu controlat, să urmărească metrici clare de performanță și să fie pregătiți să se adapteze din mers sau să schimbe direcția, dacă este necesar. Platforma noastră permite acest tip de flexibilitate, oferind acces la instrumente de analiză și raportare pentru a lua decizii informate”, precizează Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.
Viteza, susținută de automatizări, diferențiator major în lupta pentru clienți. Cum au reușit 3 magazine online să-și optimizeze procesele și să-și crească profitabilitatea
Platforma MerchantPro este folosită la nivel regional și are o experiență de peste 15 ani pe piață. În ultimii doi ani, MerchantPro și-a consolidat prezența pe piața internă, cu peste 2000 de magazine active în România.
“În primul rând, pe lângă reducerea intervenției umane și a sarcinilor repetitive, optimizare și reducere a costurilor, automatizarea înseamna implicit creștere a vitezei. Iar viteza cu care un produs ajunge la client, cu care sunt procesate comenzile, cu care sunt rezolvate problemele este extrem de importantă. Viteza, susținută de automatizări, este un diferențiator fantastic astăzi, când clienții vor totul repede, este arma pe care o putem avea în lupta cu retailerii din China, de exemplu. Fiecare business trebuie să se uite la viteza cu care satisface nevoia clientului său, la intregul proces. Să vadă cât durează fiecare etapă, unde poate integra o soluție care să-l ajute să scadă durata și să reducă erorile umane. Automatizarea este în primul rând despre viteză, dar și despre creșterea calității și optimizare”, spune Arthur Rădulescu.
dEpurtat, un magazin online care și-a extins operațiunile la nivel internațional, în mai multe țări, a reușit să-și optimizeze semnificativ procesele prin implementarea unor automatizări cheie oferite de MerchantPro. Printre acestea se numără integrarea cu un sistem ERP, automatizarea procesului de aprovizionare, inclusiv comenzile automate către furnizori, ajustarea dinamică a prețurilor și soluțiile pentru extinderea cross-border, precum traducerile automate. Automatizările de marketing, cu accent pe ofertele promoționale, au jucat de asemenea un rol foarte important. Datorită acestor implementări, dEpurtat a reușit să-și scaleze afacerea, crescând vânzările de la 15 milioane lei în 2018, la 36 milioane lei în 2023. Toate acestea, cu 15% mai puțini angajați și o suită solidă de automatizări.
“Deși activăm într-un sector competitiv, unde amenințarea jucătorilor non-UE este foarte puternică, am reușit nu numai să ne adaptăm ritmului alert în care se schimbă piață, dar și să susținem o dinamică cu rate de creștere foarte mari, plus 20-25% yoy. Pe segmentul nostru, Fashion, clienții cer rapiditate la fiecare pas, de la comenzi la livrare și post-vânzare. Viteza este extrem de importantă. Automatizările pe care le-am implementat, de la integrarea cu sisteme de livrare și plata, până la facturare și customer service, ne-au oferit agilitatea necesară pentru a ne diferenția de competitorii internaționali și pentru a răspunde prompt cerințelor pieței. Practic, de la începutul pandemiei până am prezent, prin focus pe automatizări - tot ce s-a putut - am dublat cifra de afaceri, în condițiile în care am redus ușor numărul de angajați”, spune Nicolae Slav, CEO dEpurtat.ro.
“Daca vrei sa accesezi o piață nouă, e foarte simplu cu un modul de internaționalizare de pe platforma SaaS, mai ales daca ai și un ERP în spate pentru management al fluxurilor. Pe Open Source îți ia poate 6-9 luni ca să dezvolți funcționalități pentru o piață nouă. Prin MerchantPro, în câteva zile integrezi soluții dezvoltate deja și le lansezi. Depinde bineinteles de complexitate, dacă vrei niste fluxuri super customizate între platforma și ERP, n-o să dureze doar câteva zile nici la noi, dar cu siguranță o să faci o economie urișă de resurse și la final o să ai un rezultat super stabil și pe care te poți baza”, conchide Arthur Rădulescu.
Un alt exemplu vine din domeniul Pharma, una dintre verticalele cu cele mai mari creșteri din ultima perioadă, deși este caracterizată de multiple particularități. Acestea sunt generate atât de reglementările legale stricte, cât și de comportamentul distinct al consumatorilor. În acest sector, avem, pe de-o parte, funcționalități impuse prin legislație – cum ar fi integrarea cu un ERP aprobat de Ministerul Sănătății – dar și soluții care eficientizează procesele logistice. Nu în ultimul rând, suita de funcționalități destinate asistenței clienților pe tot parcursul customer journey-ului optimizează experiența de achiziție.
Farmaciile Napofarm, lanț care a migrat anul trecut pe platforma MerchantPro, a beneficiat de o automatizare extinsă în gestionarea portofoliului de produse și a politicilor comerciale și de preț, integrarea completă cu ERP, precum și automatizări pentru segmentarea clienților și funcționalități de loializare și marketing.
“Tranziția Napofarm către platforma MerchantPro ne-a permis să automatizăm gestionarea portofoliului de produse și a politicilor comerciale și de preț, integrarea completă cu ERP, precum și automatizări pentru segmentarea clienților și funcționalități de loializare și marketing. Automatizările sunt esențiale pentru a oferi clienților o experiență fluentă și personalizată de-a lungul întregului customer journey, de la interacțiunea inițială până la finalizarea comenzii și suportul post-vânzare. În același timp, ne asigurăm că soluția noastră respectă cadrul legislativ în vigoare, domeniul farmaceutic având niște rigori specifice”, Loredana Goarnă, Manager eCommerce Farmaceutic, FarmaciileNapofarm.ro.
Un al treilea exemplu poate fi identificat pe verticala Home&Deco, la magazinul Vladila.ro, furnizor de tapet, textile și mobilier. Vladila.ro este un magazin online din platforma MerchantPro care vinde în mai multe țări din Europa. Infrastructura tehnică asigură funcționarea și sincronizarea multistore, cu transmiterea automată a datelor pentru personalizare, traduceri automate din limba română în alte limbi sau configurator tapet.
“La Vladila.ro, automatizările permit o sincronizare perfectă între piețele multiple din Europa, ne susțin prezența dincolo de granițele României. Acest lucru ne oferă un avantaj competitiv prin scalabilitatea pe care o obținem, facilitând personalizarea rapidă a ofertelor pentru fiecare piață și gestionarea eficientă a operațiunilor în diferite limbi și reglementări. Astfel, ne consolidăm poziția în industrie și putem răspunde mai bine nevoilor diverse ale clienților noștri internaționali”, spune Dragoș Vladila, co-fondator Vladila.ro.
Investiția unui magazin online de pe platforma MerchantPro în automatizări este accesibilă din perspectiva costurilor și amortizabilă într-un termen scurt prin optimizarea și creșterea business-ului. De asemenea, pachetul de automatizări este personalizabil și configurabil în funcție de nevoile actuale sau de dezvoltare viitoare a magazinului online.
MerchantPro este un proiect al companiei ShopMania Net, care se adresează antreprenorilor din eCommerce din România și Europa, prin funcționalități competitive de eCommerce, servicii profesioniste de suport și soluții personalizate, adaptate necesităților specific de dezvoltare.
Platforma MerchantPro este folosită la nivel regional și are o experiență de peste 15 ani pe piață. În ultimii doi ani, MerchantPro și-a consolidat prezența pe piața internă și internațională, cu aproape 2000 de magazine active în România, și un număr în creștere continuă pe piața din Vestul, respectiv sud-estul Europei.