Cel mai important loc este acasa. Este spatiul in care ne simtim in siguranta, unde ne incarcam bateriile si unde suntem noi insine, fara sa jucam roluri sociale or isa purtam masti. Arhitecta Silvia Olteanu este unul dintre profesionistii in design de interior care crede ca „acasa” trebuie sa fie, deopotriva, un spatiu functional, util si hranitor pentru cei care-l locuiesc. Atunci cand se simte blocata in munca ei creativa, ea se recalibreaza si isi gaseste inspiratia tot acasa, iar o parte din munca sa consta in amenajarea interioara de locuinte.
"Oamenii isi doresc senzatii din copilarie, experienta din perioada adulta, materiale si tehnologii noi, imagini din vacante sau de pe Pinterest si toate acestea intr-un spatiu limitat. Aici cred ca intervine maiestria echipei de proiectare, in a ghida alegerile, spre a nu obtine un spatiu „prea galagios”, spune Silvia.
Cu Silvia Olteanu, co-fondatoare Lime Studio, povestim in cele de urmeaza despre design interior si seria de workshopuri „Spatii constiente” pe care le organizeaza in companii tocmai pentru constientizarea importantei unui spatiu de lucru care sa contribuie la starea de bine a angajatilor.
Despre tine si mestesugul tau
Sunt Silvia Olteanu si sunt arhitect si de fiecare data cand ma prezint asa, imediat vine intrebarea: “Ce fel de cladiri faci?” Fac locuinte, ceea ce, tehnic, este adevarat, pentru ca de 12 ani de cand am fondat Lime Studio, impreuna cu asociata mea, Roxana Nitescu, 90% dintre proiectele noastre au fost spatii de locuit. Insa ceea ce vreau sa va povestesc astazi este faptul ca eu sunt un architect care nu proiecteaza cladiri, ci care ii ghideaza pe oameni sa-si creeze acel mediu care sa-i sustina si sa-i hraneasca.
Eu proiectez cel mai intim spatiu al existentei umane, eu il proiectez pe “acasa”. Acasa e locul in care, dupa o zi lunga, ne dezbracam de orice masca, este locul unde noi si familia noastra suntem in siguranta, este spatiul pe care il transmitem din generatie in generatie, care ne influenteaza starea mentala, starea de bine, sanatatea etc.
Sunt pasionata de design, de oameni si reparatii. Daca ar fi fost sa fiu o zana, cu siguranta ca as fi fost Zana Carpaci. Am studiat arhitectura in cadrul Univeristatii de Arhitectura si Urbanism “Ion Mincu” Bucuresti si inca traiesc cea mai emotionata poveste a carierei mele – sunt jumatate din Lime Studio, biroul de arhitectura si design pe care l-am fondat impreuna cu prietena mea cea mai buna. Am inceput cu cate un calculator, curiozitate si ambitie si ne-am deschis un punct de lucru de 12 mp pe str. Doamnei, in Bucuresti, acum mai bine de 10 ani. Inceputul a fost dedicat acumularii, incercarilor si cunoasterii, astazi insa, avem o echipa vasta de peste 15 profesionisti care pun umarul la treaba atunci cand avem de indeplinit un proiect. De aproximativ 1 an consider ca am atins un nivel de maturitate profesionala care a determinat repozitionarea Lime Studio din zona dedicata exclusiv proiectarii si designului intr-o zona orientata pe educatie si consiliere in arhitectura si design interior, care pune accent pe constientizarea importantei spatiului construit si al arhitecturii de interior, al “arhitecturii dinauntru in afara”, cea definita de emotii, de mostenirea socio-cultarala si cea care, la randul ei, defineste starea noastra de bine.
Intotdeauna am simtit ca este ceva de o importanta majora in domeniul in care lucrez, insa astazi am certitudinea ca spatiul construit este un aspect care ne priveste pe toti si de care trebuie sa ne ingrijim cu totii. Am avut acest “salt mental” atunci cand am devenit parinte si mi-am pus cu adevarat problema lui “ce las eu ca mostenire?”. Atunci mi-am dat seama ca pot cotribui la o mostenire valoroasa, nu numai pentru copilul meu, dar pentru intreaga lume: spatiul pe care il creez.
Povestea Lime Studio
L-am fondat impreuna cu prietena mea cea mai buna, Roxana Nitescu si ea arhitect, ca si mine. Sunt foarte emotionata sa vorbesc despre acest lucru, amintirea inceputului de drum e un subiect drag: eram copile, studente, aveam acelasi background educational, veneam din familii cu valori asemanatoare, ne completam si ne completam foarte bine si astazi si avem aceeasi viziune – ne dorim ca Lime Studio, pe langa un birou de arhitectura si design sa fie un costum cu superputeri pe care oamenii care ajung la noi sa il poata imbraca si astfel sa reuseasca sa isi creeze sau recreeze spatiul propriu.
Sunt mai bine de 10 ani de acumulari, de proiectare, care sunt incununati de dezvoltarea unui pilon nou, cel legat de educatie si consiliere in arhitectura si design interior prin dezvoltarea de workshopuri menite sa sustina constinetizarea legaturii dintre interiorul nostru/emotii si interiorul caselor noastre/spatiul construit.
A inceput ca o idee pusa la cale intre doua studente si astazi este o echipa pluridisciplinara: arhitecti, arhitecti de interior, psihologi, ingineri, peisagisti, constructori, furnizori, producatori, artisti etc.
Ce influente si-au lasat urme asupra stilului tau
Influenta cea mai mare a stilului meu de lucru este lasata de parintii mei: mama - o femeie foarte organizata, intotdeauna pregatita, cu o casa mereu pusa la punct si tata – un barbat foarte ingenios, cu o capacitate remarcabila de a transforma lucrurile vechi in inventii utile, demonstrand intotdeauna o creativitate iesita din comun.
As zice ca stilul meu este unul care ruleaza mereu in background functionalitatea si organizarea spatiului in mod ingenios, creativ, insa profesoara mea de desen din scoala generala este cea care mi-a deschis cu adevarat apetitul pentru estetica. Consider ca amprenta mea creativa este una translucida sau, daca vreti, diafana in proiectele mele si ca, cel putin in ceea ce priveste spatiul rezidential, este important ca acesta sa fie o expresie a locuitorului.
Ce te inspira. Ce faci cand apar blocaje
Ma inspira povestile cu super-eroi si imi place sa cred despre mine ca nu sunt architect, ci ca, mai degraba, sunt un costum pentru fiecare om care ajunge sa lucreze cu mine. Ma inspira si oamenii din jur, cu fiecare problema noua de rezolvat, ma inspira colegii de breasla (pentru ca tin sa precizez faptul ca anul acesta, la reuniunea de 10 ani de la terminarea facultatii, am realizat cat de multi suntem cei care contrbuim in mod pozitiv la acesta industrie), ma inspira acesta valenta noua care a reiesit odata cu expansiunea studiilor si teoriilor legate de psihologie si neurostiinta.
Atunci cand ma simt blocata, ma intorc acasa, la locul care ma incarca si la familie. Sotul si fiica mea sunt cei care imi ofera intotdeauna perspective noi si ma recalibreaza, iar inspiratia mea este, mai degraba, matematica – abordez proiectarea ca pe o problema de rezolvat. In plus, imi place sa calatoresc si sa invat despre alte culturi, sa simt vibratia altor orase, imi place sa imi pun intrebari si sa caut si dincolo de imagini.
In proiectare, procesul este intotdeauna made-to-measure si atunci inspiratia este chiar in datele problemei. In dezvoltarea workshopurilor, inspiratia vine din sedintele de brainstorming pe care le fac cu sora mea si apoi cu colegii de echipa. Exista o chimie intre noi, greu, daca nu imposibil, de desfacut. In toate colaborarile caut acelasi lucru – chimia pe care o am cu sora mea de cand eram copii si puneam la cale spectacole in familie. Stiti cum se joaca cei mici? Simplu, sincer, fara complicatii.
Nu am nume celebre de oameni care ma inspira, insa incerc sa caut inspiratie in tot ce e nou si se intampla in jurul meu. Incerc sa traiesc atenta la oameni pentru ca arhitectura este un serviciu pentru oameni.
Stiluri de design care te atrag
Nu am sa denumesc stilurile in vreun fel, insa, personal, prefer amenajarile/proiectele cat mai aerisite. E o senzatie de “prea mult” pe care o car cu mine de cand eram copil, si de care imi place sa ma eliberez prin proiectele mele. Sunt nascuta in perioada imediat urmatoare comunismului cand romanii incepeau sa aiba acces la mult mai multe lucruri cu toate ca in ei ramasese inca tendinta de a strange. Asadar, am crescut in genul asta de spatii, cu multe lucruri (acasa, la scoala, in familiile colegilor si prietenilor mei), cu idea ca materialul este o expresie a statutului si acum, la varsta adulta aleg sa ma odihnesc lasand bagajul acesta din cand in cand jos, atunci cand proiectez.
Pe de alta parte, imi plac si stilurile de inspiratie eclectica, pentru prospetimea combinatiilor si pentru ca astazi, dupa atata amar de vreme de stiluri si istorie este foarte complicat sa mai definesti stiluri pure, iar inedite devin combinatiile de tot felul. Cred ca aici ma atrage caracteristica aceasta de “problema ca de matematica” unde trebuie sa gasesti solutii sau potriviri perfecte cu elemente de facturi diferite.
Cele mai importante invataturi de pana acum, in cariera ta
Cel mai important “Aha!” l-am avut in urma pandemiei si a momentului in care am devenit parinte, in care am realizat importanta domeniului in care lucrez. Si as vrea sa mentionez aici, scurt, faptul ca pe o medie de viata de 79 de ani, 69 de ani, omul ii petrece in interior, dintre care 54 de ani: acasa! Stiti cum trebuie sa fie acasa? Ca o imbratisare, ca pantecul mamei, de aceea trebuie sa ne ingrijim si sa investim in el, asa cum investim in interiorul nostru.
Nu am rezonat niciodata cu ideea asta perpetuata inca din facultate, cum ca arhitectul este un fel de Semizeu. Arhitectul este creatorul, insa fara beneficiar, fara idealurile si nazuintele cuiva care are o nevoie neindeplinita este un creator lipsit de sens. Daca o creatie nu iti bucura simturile si spiritul, ea este goala. Daca “acasa” este gol, e doar o imagine frumoasa, insa nefunctional si inutil. Daca un spatiu nu este un spatiu care sa ne hraneasca, el devine un spatiu care ne consuma – nu exista cale de mijloc.
Un rol important in cariera mea recenta o reprezinta comunitatea Stup, care m-a ajutat la inceputul anului trecut prin intermediul unui program de antreprenoriat sa cristalizez acest nou pilon legat de educatie si consiliere in arhitectura si design interior. Mediul construit este un aspect care ne priveste pe toti pentru ca il transmitem din generatie in generatie fizic si emotional. Lucrez la acest proiect impreuna cu sora mea, Diana Sandi, care este psihoterapeut si care detine un cabinet de terapie in Oslo, Norvegia.
Tot Stup mi-a adus-o in cale si pe Monica Jitariuc, care a fost de acord sa-mi fie mentor si care m-a ajutat in a ma aseza si mai bine pe acest traseu abia descoperit.
Invat in continuare din experientele zilnice, insa am un apetit grozav pentru tot ceea ce inseamna interconectarea dintre arhitectura si emotii, dar si pentru organizare. In prezent sunt inscrisa la cursul de Professional Organizer acreditat de IAP, insa imi dorec sa aprofundez si zona aceasta legata de stiinte sociale in viitor.
De la ce pornesti intotdeauna in amenajarea unui nou spatiu
Lime Studio, numele brandului pe care il detin se refera la idei fresh. Noua ne place sa credem ca nu reciclam idei. Ne place inovatia si nu ne impiedicam de rigori de stil. Asta e abordarea noastra fresh – noi ne consideram clientii, cetateni experti in propria modalitate de a locui si analizam acest aspect pluridisciplinar, inclusiv cu ajutorul Dianei, psihologul nostru colaborator. Cream un spatiu sigur, unde oamenii ne pot dezvalui probleme adevarate ce pot fi rezolvate prin design de interior.
Pe scurt, pornim de la emotii si de la cum isi doreste locuitorul sa se simta in propria locuinta – fie ca este vorba de stimulare senzoriala (texturi, lumini), fie ca este vorba de bagajul pe care il poarta si il aduce cu el din copilarie sau fie ca este vorba de o experienta pe care o cunoaste, o apreciaza si doreste sa o aduca in viata sa si, implicit in locuinta sa.
As zice ca in design interior, oamenii au, mai ales, nevoie sa fie insotiti in proces si sa gaseasca un partner empatic in proiectantul lor. Desigur, consider, ca empatia si ascultarea sunt necesare in ambele sensuri. E un drum cu dublu sens, ca un dans in perleche, unde partenerul se tot schimba. Identitatea spatiului interior se obtine prin dialog intre personajele principale ale fauririi acestuia: beneficiar, architect, spatiu, timp si resurse, pana cand semnatica spatiului capata forma finala pentru utilizatorii sai.
Forma finala (impropiu spus finala), la randul ei, se recreaza si se schimba odata cu trecerea timpului si cu utilizarea. Ii invitam intotdeauna pe beneficiari sa lase spatiul sa respire si sa nu caute o forma finala, blocata, ci una care sa faca loc cresterii si schimbarii, si pentru acest lucru le oferim garantie si sprijin atunci cand schimbarea intervine, chiar si dupa finalizarea proiectului initial. La noi, toata lumea beneficiaza astazi de “garantia, adio locuinta Tetris!” prin care noi le suntem alaturi atunci cand vine vremea sa raspunda schimbarilor ce survin ulterior incheierii proiectului initial, fie ca este vorba de aparitia unui copil intr-o familie, de reorganizare sau de un hobby nou. Oferim posibilitatea recalibrarii locuintei odata cu locuitorul ei.
Dintre proiectele tale de acum
De departe cea mai interesanta experienta este cea in care sunt implicata la acest moment. Este vorba de crearea de workshopuri personalizate care se refera la interconectarea dintre spatiu construit si emotii, ce pot fi incluse in programul de Wellbeing al companiilor, si nu numai. Facem aceste workshopuri si pe cont propriu, premiera a avut loc la final de Octombrie. Urmeaza sa anuntam pentru finalul de an o noua sesiune de workshopuri. Stim ca urmeaza o perioada aglomerata, dar si profund incarcata de emotie si semnificatie. Craciunul aduce, pe langa agitatia specifica, si un spatiu interior de reintoarcere la sine, la echilibru si conexiune autentica, deci un moment extrem de bun pentru a explora ce inseamna acasa.
De ce mergem catre companii? Exista un raport BCG care sugereaza ca aproape jumatate dintre oamenii din campul muncii sunt in burnout, ceea ce face esential ca, cel putin, spatiul de acasa sa devina un loc hranitor care sa ne ajute sa ne recapatam energia, mai ales in contextul pandemiei care a schimbat radical modul in care traim si muncim. Pe de alta parte, ultimul raport al „The Global Wellness Institute” subliniaza impactul pozitiv al programelor de wellbeing asupra productivitatii, mentionand cresteri cu pana la 25%.
Well din wellbeing incepe acasa. Chiar daca multe companii din Romania au programe complexe de wellbeing pentru angajati, putine adreseaza un element esential: spatiul construit. Cele mai multe initiative includ cele 8 dimensiuni clasice ale starii de bine, dar noi propunem o abordare mai profunda si holistica – una care te aduce fata in fata cu tine insuti, provocandu-te sa descoperi cum emotiile si experientele tale modeleaza spatiul care poate sa te hraneasca sau, dimpotriva, poate sa te consume.
Iar workshopul „Spatii constiente” face parte dintr-o serie ce a fost lansata incepand in luna Octombrie si va continua pana in prima parte a anului ce vine, cel putin.
Pe langa aceasta, lucrul cu copii in cadrul Asociatiei De-a Arhitectura, unde am fost voluntar, reprezinta o alta experienta de impact si extrem de inspirationala.
Dintre proiecte as vrea sa mentionez locuinta plutitoare DOC, realizata din dorinta de a valorifica un vechi ponton de acostare, transformandu-l intr-o locuinta compacta si mobila care sa profite din plin de contextul natural al bratului Borcea.
O privire asupra designului de interior in anul 2024
Societatea moderna, digitalizata, nu si-a modificat “attention span”-ul doar pentru marketing sau social media, ci si pentru stil, design, culoare sau modalitate de a locui. Cei mai multi clienti care doresc sa amenajeze astazi spatiul unei locuinte tind sa solicite un spatiu “prea plin” si realizeaza abia ulterior ca acesta devine blocat, greu sau costitsitor de readaptat. Acest lucru nu are impact numai asupra individului, dar si asupra comunitatii sau a mediului inconjurator, incurajand consumerismul si poluarea.
Cu toate acestea, epoca in care traim defineste astazi omul ca fiind mai in legatura cu spatiul inconjurator si mai deschis sa il aprecieze ca pe o sursa evocatoare de energie necesara dezvoltarii potentialului personal. Deci, as spune ca ne aflam intr-un moment de extrema presiune, unde informatia si optiunile navalesc peste bagajul nostru socio-cultural si emotional pe care inca nu-l intelegem pe deplin. Ne-am apropiat atat de tare de epoca “renovarii imediat invechite” si nu numai in sensul estetic, dar si functional sau psihologic si de aceea este, cu atat mai important, ca in acest proces sa poti fi insotit de un profesionist sau de mai multi.
Cred ca Romania anului 2024 desi se zbate inca intre credinte precum „designul interior este servicu de lux” si „designul interior este ceva de care ma pot lipsi – pot sa fac si singur”, consider ca acest moment reflecta si un interes mai crescut pentru colborari cu arhitecti si designeri, un moment de fuziune de stiluri si tehnologii, si cred ca ne aflam intr-o faza in care romanii, totusi, incep sa inteleaga ca doar o imagine frumoasa nu este suficienta, nici in spatiile publice si cu atat mai putin, in cele personale.
As zice ca putem spune ca romanii si companiile din Romania de acum adopta tot mai des colaborarea cu un designer de interior pentru a crea spatii cat mai graitoare sau cat mai senzuale, unde experienta conteaza mai mult decat imaginea.
Schimbarile de trenduri si stil din ultimii ani
In Romania trendurile vin greu si pleaca si mai greu, insa as mentiona ca ultimii ani au adus interes pentru o abordare mai flexibila a spatiului, cu o deschidere mai mare catre inovatie, tehnologie, materiale naturale si durabile, mai sustenabile.
Cred ca numarul romanilor interesati de design interior a crescut ceea ce ar putea indica o maturizare a pietei. Sunt tot mai multe evenimente de profil, mai ales pentru profesionisti, exista o avalansa de informatii pe acest subiect, ceea ce reflecta, clar, o perioada diferita. La toate acestea se aduaga si experienta pandemiei si cea a lucratului de acasa, care au facut romanii mult mai atenti la nevoile lor si la felul cum spatiul in care locuiesc, traiesc sau il parcurg raspunde acestor nevoi.
Cum s-au schimbat cerintele si comportamentul clientilor tai in ultima vreme
Dat fiind faptul ca situatia globala a afectat economia de piata, preturile au crescut mult, cerintele in ultima vreme sunt mult influentate de buget. Dincolo de acest lucru, oamenii dintotdeauna isi doresc ceea ce cunosc si ceea ce au vazut si experimentat. Cu atat mai mult consider ca educarea si consilierea este un pilon puternic pe care este necesar sa marsam.
Oamenii isi doresc senzatii din copilarie, experienta din perioada adulta, materiale si tehnologii noi, imagini din vacante sau de pe Pinterest si toate acestea intr-un spatiu limitat. Aici cred ca intervine maiestria echipei de proiectare, in a ghida alegerile, spre a nu obtine un spatiu “prea galagios”.
Tendinte pentru 2025
Cred ca tendita acum este sa ne purtam autentic – acesta este un concept sau un cuvant tare “la moda” si desi poate suna deja ca un cliché, cred ca in fata noastra urmeaza o epoca dedicata acestui autentic, in care stilurile nu mai poarta nume, ci ele sunt menite sa creeze o experienta.
Tips & Tricks pentru non-specialisti pasionati de designul de interior
Chiar daca alegem sa ne amenajam singuri casa, cred ca cel mai bun sfat este acela de a face acest lucru in cunostinta de cauza si anume, dupa, macar, o discutie cu un profesionist. Acest lucru ne-ar putea schimba parerea. De evitat este sa nu ceri ajutor, chiar daca acest ajutor inseamna doar sa iti dai seama ca locuinta ta nu are nevoie de renovare, ci de un declutter zdravan. Cel mai important este sa avem certitudinea ca locuinta noastra este ca o imbratisare, ca ne incarca, ne sustine si ne ajuta sa ne dezvoltam.