Ziua de vineri aduce cea mai mare creștere a coșului mediu, +24%, dar stagnare la număr de tranzacții.
MerchantPro, platformă SaaS pentru eCommerce, a analizat performanțele din săptămâna premergătoare Black Friday 2024, confirmând consolidarea fenomenului de Black Week ca un eveniment de shopping extins, care captează interesul consumatorilor pe durata a șapte zile. Datele colectate dintr-un eșantion de aproximativ 1000 de magazine online locale arată o creștere de 5% a numărului de comenzi și 18% în venituri față de săptămâna echivalentă a anului trecut (5-11 noiembrie 2024 vs. 7-13 noiembrie 2023). Totodată, valoarea medie a coșului de cumpărături a crescut cu 12%, ceea ce indică o disponibilitate sporită a consumatorilor de a investi în produse de calitate.
Acest fenomen de extindere a perioadei de reduceri a fost observat și anul trecut, însă în 2024 modelul de Black Week s-a conturat ca o strategie eficientă pentru tot mai mulți comercianți, care au început reducerile din timp și le-au continuat până luni, de Cyber Monday.
Tendința reflectă o adaptare crescută a consumatorilor la reducerile pe parcursul întregii săptămâni și o abordare mai echilibrată a achizițiilor, ceea ce a condus la un volum de comenzi și venituri mai mare față de anii anteriori.
În ziua de Black Friday propriu-zisă, vineri, 8 noiembrie 2024, au fost înregistrate schimbări interesante: numărul tranzacțiilor a stagnat, dar valoarea medie a coșului a urcat cu 24%, reflectând o atenție mai mare a cumpărătorilor către produse premium. Astfel, veniturile din această zi au crescut cu 24% față de Black Friday-ul anterior.
„Observăm în continuare o maturizare a pieței, în care cumpărătorii își planifică achizițiile de Black Week mai rațional, fiind atrași de ofertele extinse pe mai multe zile. Această schimbare s-a tradus într-un impact pozitiv și pentru magazinele online, care beneficiază de o distribuție mai echilibrată a tranzacțiilor pe parcursul întregii săptămâni, dar și de venituri mai mari”, afirmă Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.
Dinamica cea mai interesantă s-a observat în acest an duminică, pe 10 noiembrie, când numărul tranzacțiilor au fost cu doar 15% sub cele de vineri, un raport record pentru o zi din săptămâna neagră raportat la vârful înregistrat în ziua tradițională de Black Friday.
„Duminica de după Black Friday a adus un val semnificativ de comenzi, din două motive. Pe de-o parte,consumatorii au realizat că este ultima șansă de a profita de reduceri. Mulți au preferat să analizeze ofertele pe parcursul săptămânii și să finalizeze achizițiile în această zi în care multe magazine au închis campania, un comportament tot mai frecvent în contextul extinderii perioadei de discounturi. Pe de altă parte, o influență semnificativă a avut-o probabil și vremea rece ce a debutat duminică, ploaia fiind dintotdeauna un motor care alimentează vânzările din eCommerce”, explică Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.
Black Friday: la fel de multe tranzacții, bugete mai mari
Valoarea coșului mediu la nivel de săptămână a fost în acest an 64 euro, față de 57 în 2023. În ziua de Black Friday însă, valoarea medie s-a situat la 73 euro, cu 24% mai mare față de nivelul de anul trecut.
Cea mai mare comandă înregistrată de magazinele din platforma MerchantPro a fost în valoare de 30.000 euro, într-un magazin online B2B.
MerchantPro este un proiect al companiei ShopMania Net, care se adresează antreprenorilor din eCommerce din România și Europa, prin funcționalități competitive de eCommerce, servicii profesioniste de suport și soluții personalizate, adaptate necesităților specific de dezvoltare.
Platforma MerchantPro este folosită la nivel regional și are o experiență de peste 15 ani pe piață. În ultimii doi ani, MerchantPro și-a consolidat prezența pe piața internă și internațională, cu aproape 2000 de magazine active în România, și un număr în creștere continuă pe piața din Vestul, respectiv sud-estul Europei.