Tatiana Cadil: Există interes din ce în ce mai mare pentru piesele durabile și sustenabile, realizate local, create și lucrate impecabil

Tatiana Cadil: Există interes din ce în ce mai mare pentru piesele durabile și sustenabile, realizate local, create și lucrate impecabil

Despre răbdare și încredere au fost lecțiile primilor ani de antreprenoriat pentru Tatiana Cadil, fondatoarea brandului Pliu. Sunt importante învățăturile astea, mai ales când business-ul se află la început de drum și antreprenorul nu își permite încă să externalizeze nimic de pe lista activităților de făcut. Cu toate provocările, începutul muncii pe cont propriu a venit pentru Tatiana cu entuziasm și bucuria colaborării cu profesioniști din domeniul modei.

"Cu răbdare și încredere, am învățat de exemplu ce înseamnă comunicarea și mediul online și am început să aplic. De asemenea, am înțeles cât e de important cu cine aleg să lucrez, să colaborez, e important să fim pe aceeași lungime de undă, să împărtășim valori similare", spune Tatiana.

Vorbim în continuare cu antreprenoarea Tatiana Cadil despre brandul Pliu, slow fashion și sustenabilitate. De la ea am aflat că, în România, există un interes tot mai mare al consumatorilor pentru piesele vestimentare sustenanile realizate local.

 

Alegerile care te-au condus către antreprenoriat

Salutare, sunt Tatiana Cadil, am 36 de ani, născută în Brăila și am venit să studiez în București. Am terminat Studii Economice, însă afinitățile mele de mică sunt din zona artistică și m-au călăuzit de-a lungul vieții. Mama mea a lucrat mulți ani într-o fabrică de confecții (unde se făceau cămăși bărbătești), apoi într-o casă de modă (unde se făceau haine pentru femei). În primii ani ai copilăriei, auzeam des sunetul mașinii de cusut, moștenită de la bunica mea, mama mamei, în timp ce mă bucuram de bucățile de materiale textile pe care mi le aducea mama de la serviciu, pentru propriile creații, de mărimea păpușilor mele. Mai târziu mama îmi povestea de provocările ei de la serviciu, de ce materiale noi au intrat în lucru și cât de complicat e noul tipar de haine. Am văzut câteva schițe de haine la o verișoară mai îndepărtată și mi s-a părut wow și am început și eu să desenez stângaci.

Cu toate acestea drumul m-a dus către studiile economice (am în buzunar o diplomă pe care scrie “Licențiată în Științe Economice, în domeniul Administrarea Afacerilor”, apoi am lucrat 5 ani într-o corporație. Momentul în care am înțeles că toată povestea aceasta poate fi mai mult, dacă îmi doresc asta cu adevărat, a fost când am intrat în Universitatea Alternativă, o comunitate unde studenții erau încurajați să devină autonomi cu învățarea lor, exact pe pasiunile și interesele lor personale. Acolo am avut experiența unui incubator de afaceri, unde am pornit pentru prima oară pe drumul antreprenorial. Am avut acces în incubator la foarte multe resurse, inclusiv financiare, și contexte de învățare despre ce înseamnă antreprenoriatul. În paralel am urmat câteva cursuri de design vestimentar și stilism vestimentar, predate de oameni cu nume în industrie.

După aproape un an, am realizat ca businessul inițiat în incubator (tot în zona de modă) nu a fost să fie pentru mine în acea formă și am pus din nou pe pauză zvâcul pentru haine. Însă mi-am făcut o promisiune că voi reveni la pasiunea mea. Au urmat apoi câțiva ani în care am lucrat în businessuri locale, unele dintre ele chiar în industrie. Au fost niște ani în care am învățat în practică foarte mult.

În primii ani în rolul de mamă, odată cu zvâcul fetiței de a explora lucruri noi, am adus și eu din nou zvâcul copilăriei mele, prin povestea Pliu.

 

Povestea brandului Pliu

Povestea Pliului își are rădăcinile în pasiunea încă din copilărie, care în anii maturității a întâlnit nevoia de a purta haine cât mai longevive, care să rămână relevante mulți ani în propria garderobă, haine care nu respectă trenduri, ci care îmi respectă evoluțiile propriului stil. Numele brandului l-am găsit cu destul de mult timp înainte de a începe să pun cap la cap conceptul. Nu a fost un proces delimitat, a venit mai degrabă dintr-o notă intrinsecă și când zic acest lucru mă gândesc la cum îmi place să studiez vizual cum îmbracă pliurile unei haine, pliurile unui trup.

Simplitatea, versatilitatea, frumusețea, etica sunt valorile brandului Pliu. Astfel a luat naștere Pliu, un brand românesc, slow-fashion, care creează etic și responsabil piese vestimentare atemporale, din materiale naturale, cu un design inedit.

 

Perioada de început

Perioada de început a venit cu mult entuziasm. Am avut oportunitatea și bucuria să colaborez de la început cu oameni profesioniști și pasionați de meseria lor. O altă etapă importantă a fost lansarea site-ului, de anul acesta, care din nou, mi-a adus multă bucurie.

La început, din prea mult entuziasm, am vrut să creez și piese vestimentare pentru copii. Am și lansat câteva piese, însă la scurt timp am decis să opresc pentru moment linia pentru copii, și să mă focusez pe cea de femei, de la producție și până la notorietatea brandului.

 

Învățături ale antreprenoriatului

Învățăturile au fost despre răbdare multă și încredere. Sunt foarte importante, mai ales în primii ani ai business-ului, când financiar nu îți permiți să externalizezi foarte mult din toate cele câte sunt de făcut. Și astfel, cu răbdare și încredere, am învățat de exemplu ce înseamnă comunicarea și mediul online și am început să aplic.

De asemenea, am înțeles cât e de important cu cine aleg să lucrez, să colaborez, e important să fim pe aceeași lungime de undă, să împărtășim valori similare.

 

Provocările

Provocările notabile vin din ceea ce înseamnă slow-fashion în contextul consumerismului de astăzi, la care se adaugă schimbările care au apărut în comportamentul nostru ca și consumatori, în contextul economic și de după pandemie. Dar feedback-urile pe care le primesc de la femeile care aleg să poarte Pliu și reacțiile primite de la oameni care activează în industrie sunt cea mai mare satisfacție pentru mine.

 

Cât de des te reinventezi ca antreprenor

Pot spune că am ajuns să urmăresc anumiți antreprenori cu care rezonez foarte tare și de la care aleg să mă inspir. Este foarte relevant acest aspect, lucrurile se schimbă într-un ritm destul de alert, social media devine un canal suprasaturat și atunci e nevoie constant de reașezare, ca, ironic sau nu, un concept de slow-fashion să ajungă într-un mod autentic la purtătoarele lui, străbătând viteza din jur.

 

Creațiile Pliu

În prezent piesele sunt realizate din bumbac, urmează și alte țesături precum in, mătase, lână, cașmir.

Super puterea hainelor Pliu vine din versatilitatea și multifuncționalitatea lor.

Un exemplu este cămașa Clavecin, realizată din 2 piese interschimbabile, cu nasturi pe față și pe spate. Din 2 astfel de cămăși, poți schimba piesele între ele și de fapt nu ai 2 cămăși, ci 4.

Sau rochia-cămașă Saxofon, cu mâneci detașabile, care se poate purta în multiple feluri, de la rochie propriu zis (și nu te mai preocupi ce alegi să porți în partea de jos), până la purtat cu o pereche de pantaloni sau fustă, cu mâneci lungi, sau detașezi mânecile.

 

Stil și influențe

Stilul Pliului este unul minimalist, ușor avangardist. Caut liniile simple și croiuri curate în creațiile mele, dar care au un acel “ceva”. Acest “ceva” pentru unele femei înseamnă “chic”, pentru altele “unic”.

 

Inspirația în creație

Rutina pentru creație din prezent constă în a pune puțin pe pauză celelalte zone de lucru din business, a-i da minții teme/subiecte și a oferi spațiu. (de exemplu acum am în lucru la nivel de creație o mini colecție de gulere detașabile). Pe măsură ce apar ideile, le notez sau le schițez.

Lucrurile care îmi facilitează spațiul mental pentru creație pot fi de la un film artistic, o piesă de teatru, o expoziție, sau pur și simplu o plimbare.

 

Motivația

Pliu e o formă de exprimare, un spațiu din care creez în acord cu cine sunt eu și ce îmi doresc de la viață. E un spațiu creat din ceva care îmi aduce bucurie încă din copilărie. Când suntem copii, experimentăm autenticitatea în adevărata ei formă. (probabil de aceea Pliu a și luat naștere  în copilăria fragedă a fiicei mele). Toate acestea la un loc, îmi sunt hrană și îmbărbătare și pentru perioadele bune și pentru cele mai provocatoare.

 

Sustenabilitatea

Face parte din conceptul brandului. De la început am plecat pe drumul acesta creând piese sustenabile. De la materialele folosite, la faptul că sunt lucrate local, într-un atelier în București și până la designul lor atemporal și versatil. În plus, în prezent lucrăm pe bază de comandă, tocmai pentru a evita risipa resurselor, iar pe viitor vom începe să lucrăm cu serii mici de produse pe stoc, din aceleași considerente.

 

Clientele tale

Femeia care poartă Pliu apreciază hainele realizate impecabil, din materiale naturale, este atentă cu ceea ce alege să consume, iubește arta în orice formă a ei, este creativă, sensibilă, cu simț estetic.

 

Preferințele consumatorilor

Personal cred că în prezent se caută tot mai mult acele produse care aduc laolaltă confortul în primul rând, spectaculozitatea prin simplitate și unicitatea.

 

Schimbări în industria modei din România

Cred că există interes din ce în ce mai mare pentru piesele durabile și sustenabile, realizate local, create și lucrate impecabil, ceea ce e bine.

Ce poate fi mai bine e să facem din acest lucru un obicei, un stil de viață în sine, să încercăm să nu mai comparăm doar prețurile din slow fashion cu cele din fast fashion, ci să înțelegem în profunzime întregul proces, toată munca din spate și implicit toate plusurile cu care ajunge la noi un produs slow-fashion.

 

O celebritate care ți-ar plăcea să poarte hainele tale

Îmi vin acum în minte Ana Ularu și Andreea Esca. Cred că versatilitatea și multifuncționalitatea pieselor Pliu răspund nevoii de a avea piese puține, dar cu multe soluții, pentru contexte și roluri diferite, pe care o femeie le parcurge în viața ei, zi de zi. În plus, prin croiurile curate, pliurile le-ar îmbrăca armonios personalitatea puternică și efervescentă.

 

Ce urmează

Pentru anul ce vine îmi doresc o interacțiune cât mai mare a brandului Pliu în spațiul fizic. Îmi doresc să particip la târguri de specialitate, pentru a intra în contact direct cu clientele Pliu și prezență în magazine off-line, care găzduiesc designul românesc, pentru a duce povestea dincolo de spațiul virtual.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related