Ioana Mihai: Vreau sa normalizez coliva ca desert romanesc prin extinderea momentelor de consum si adăugarea de ritualuri proprii. Si prin foarte mult umor

Ioana Mihai: Vreau sa normalizez coliva ca desert romanesc prin extinderea momentelor de consum si adăugarea de ritualuri proprii. Si prin foarte mult umor

Oameni care comandă tort de colivă pentru nuntă, oameni care își aniversează zilele de naștere cu colivă, oameni care își îndulcesc sfârșiturile trăite în timpul vieții cu colivă. Sunt dintre cei pentru care coliva nu este doar un preparat al ritualurilor funerare, ci un desert. Coliva este cel mai cunoscut dulce românesc pe care Ioana Mihai vrea să îl normalizeze prin extinderea momentelor în care poate fi consumat și adăugarea lui în ritualuri de viață.

Ideea de a deschide o cofetărie de colive i-a încolțit în minte în urmă cu mai mulți ani, când lucra în agenție, iar anul trecut a lansat pe piață brandul MORI.

"Cred că ce face brand-ul ăsta aparte e un amestec unic de nostalgie, curaj și umor pe care eu una nu l-am văzut folosit consistent în alte branduri. E un dulce simplu din trecut care ne amintește de o copilărie nedigitalizată, dar e si un tupeu masiv să razi constant în fata morții și să scrii MORI cu roz", spune Ioana.

Fondatoarea MORI, Ioana Mihai, povestește în continuare despre idee, despre implementarea ei, prima ieșire în public cu produsele sale și despre ce planuri are pentru brandul său.

 

Capitole din viața ta

Sunt Ioana Mihai am 35 de ani, am studiat Marketing la ASE și Comunicare și Relații Publice la SNSPA. Și simt ca pana acum am trăit mai multe vieți.

O viață în care am visat.
La 16 ani am început să mă gândesc serios ce vreau sa fac cu viață mea. Imi plăcea să scriu și fusesem la Olimpiada de Limba Română, dar ajunsesem (din nefericire pentru mine) la prima clasă de mate-info intensiv. Îmi placeau biologia și genetica, dar nu voiam să fiu medic. Imi placea dezbaterea, dar nu voiam sa fiu avocat. Imi placea sa citesc și cred ca atunci mi-am dat seama ca îmi plac ideile. La ora aia suna foarte naiv și nemonetizabil. Cam pe atunci mă prinsesem cum sa folosesc internetul dincolo de a vorbi cu colegii de clasa și cu indieni dubioși. Am aflat ca în viață trebuie sa fac ce-mi place. Iar mie îmi plăcea coliva, dar nu îmi plăcea moartea sau jelitul. Mă întrebăm de ce nu exista colivarie? De ce nu pot sa mănânc coliva la cofetărie?
Tot de pe internet am aflat ca sunt unii oameni care fac poziționare, adică “dețin un sertar în mintea oamenilor cu ideile lor”. Am zis “wow, vreau!”

O viață în care am învățat.
Am făcut doua facultăți la zi în același timp și voluntariat la maxim în Organizația studențească ADVICE Students (hello, early burnout!). Am devorat tot ce puteai face in București și n-am putut face pana la 18 ani în Slobozia - teatre, concerte, terase, festivaluri. Tot in viața asta am fost și jurnalist la IQads. Am avut șansă sa cunosc personal multi oameni din industrie, sa le pun întrebări și sa vin la birou ca sa scriu, ce noroc pe mine! Apoi am primit challenge-ul de a relansa conferințele SMARK. Am invatat ce înseamnă sa organizezi și sa marketezi un eveniment. Pe care apoi să-l și prezinți, desi inițial iti vine sa leșini. Am trecut vreo 2 ani și prin social media și PR la MSL The Practice.

A urmat o viață în care am fost strateg.
Si în sfârșit puteam sa îmi câștig existenta scoțând idei din propria mea analiza. Sau așa am crezut eu. Cred ca sunt foarte norocoasa sa trăiesc în vremurile în care aceasta meserie exista, pare creată special pentru felul în care a fost construit creierul meu. Am lucrat cu clienți locali, regionali, globali. Am adunat Effies si EuroEffies si n-am fost niciodata mulțumită nici de outputul meu si nici de clienții care erau mult mai abili la a găsi motive pentru a nu face ceva decât pentru a face. Am iubit meseria asta în aceeași măsură în care m-a distrus. Si nu cred ca o sa mă las vreodată de ea.

Acum am început o viață in care sunt antreprenor.
Pe care cu siguranță nu aș fi putut sa o trăiesc dacă nu le-aș fi trăit pe toate celelalte. E minunat și dement în același timp și simt ca aș mai fi avut nevoie de vreo 5 alte vieți ca sa fiu complet pregătită pentru așa ceva. Dar inteleg ca asta e utopic. Asa ca îmi iau suplimentele anti-stres și ii dau înainte. Sunt fully antreprenor doar de vreo săptămână, pana acum am făcut asta în paralel cu job-ul de Strategy Director de la Publicis.

 

Relația ta cu coliva

Ca orice preparat specific unui areal geografic, coliva vine cu un imprint cultural, de-aia pentru fiecare dintre noi cea mai buna coliva e aia pe care o făcea bunica / mama lui (nici nu am de gând sa mă bat cu asta). Dar bunica mea făcea cea mai buna coliva, sa va fie clar! Maică-mea locuia langa biserica și tata langa cimitir.

În familia noastră nu prea au fost nunți și botezuri, în schimb au fost o grămadă de înmormântări și parastase la care ne strângeam cu toții. Ne trezeam la 4 dimineață, mergeam la biserica și cimitir, se puneau și strângeau mese cu o grămadă de feluri de mâncare, se împărțeau pachete, se bocea, se îmbată câte un cumătru și după vreo 11-12 ore, pe după amiaza, rămânea doar familia apropiata. Atunci îmi plăcea mie. Se radea mult, se povesteau lucruri despre răposați pe care nu ii cunoscusem niciodată, se dezbatea si niște politica, se barfea restul enoriașilor, cum se face… Ala era momentul de coliva. Dulce, zemos, parfumat, cu crantz de nuca. Unchiul Jerome zicea atunci “nașpa moment, mișto coliva”.

Pentru mine coliva e comuniune, e o dulce reinstaurarea a liniștii și a zâmbetului din intimitate după un tumult emoțional. Este si a fost întotdeauna de bine.

 

Când ți-ai dat seama ca vrei sa fii antreprenor

Nu mi-am dat seama, ba chiar am evitat activ sa fac asta mult timp. Mi-am văzut părinții petrecându-și tranziția anilor 90 si 2000 în antreprenoriat nebun si am zis ca eu nu vreau așa ceva. Vreau sa pot pleca în concedii fără stres. Si mă si enerva portretizarea din ultimii ani a antreprenorului Sisif, acest nebun paradox al capitalismului care da totul si nu câștigă nimic. Bullshit. Am evitat asta cât am putut pana a venit peste mine.

 

Cum a apărut brandul MORI

Ideea e de când aveam 16 ani. Si am zis tuturor ca o sa o fac, e scrisă inclusiv la sfârșitul unui interviu de pe IQads în 2014. Acum ca am si lansat îmi scrie toată lumea din toate viețile să-mi spună “OMG, chiar ai făcut ideea aia a ta cu coliva!”.

Brand-ul a apărut la sfârșitul anului 2021 când Publicis Groupe, al cărui angajat eram, a lansat competiția “Lion’s Dream” prin care urma sa finanțeze visul unui angajat. Stiam ca voiam sa fac din coliva un desert de viață si sa o scot din moarte. Stiam ca vreau sa transmit trecerea asta de la bocet la ras împreună. Voiam un naming scurt si punchy cu mult umor care sa poată fi accesibil si unui target internațional care nu vorbește română. Am scris acest brief pe chat-ul cu prietenele mele din agenție si Ana-Maria Taralunga (Creative Director, Digitas) a răspuns intr-o secunda: MORI. De-aici s-au legat toate. Memento Mori e fix expresia care te face sa folosești fragilitatea morții ca pretext sa trăiești mai mult si mai tare. Iar specific in Romania avem foarte multe expresii în care se moare de diverse cauze de viață: mori de drag, mori de ciuda, mori de pofta, mori de dor, mori de ras, mori de draci etc.

N-aveam timp de stat în art direction așa ca am intrat eu repede în Canva si am ales niște fonturi si culori.  Mult roz si un font dodolot. Ulterior m-au mai ajutat în vizual prietenii Mihai Calota, Andreea Timpea si Vlad Pasca, cărora le foarte mulțumesc.

Primul photoshooting profi a fost realizat cu talentații Sonia si Radu de la DemDuo si iese în lume pentru prima data în exclusivitate la voi. Le doresc tuturor antreprenorilor sa aibă norocul sa lucreze cu ei.

 

Misiunea brandului

Vreau sa democratizez coliva si sa ne putem bucura de ea ca de orice alt desert. Vreau sa cresc o mișcare prin care sa devenim mândri de coliva noastră românească, The Funeral Cake of Romania sa fie la fel de faimos în lume ca The Italian Cannoli.

Brand wise, vreau ca produsele MORI sa îndulcească toate sfarsiturile, nu doar moartea.  De-aia facem torturi din coliva si pentru aniversari dar si pentru demisii, divorțuri / despărțiri, delistari de branduri, falimente sau revelioane.

Cred ca ce face brand-ul asta aparte e un amestec unic de nostalgie, curaj si umor pe care eu una nu l-am văzut folosit consistent în alte branduri. E un dulce simplu din trecut care ne amintește de o copilărie nedigitalizata, dar e si un tupeu masiv sa razi constant în fata morții si sa scrii MORI cu roz. Zilnic dau mailuri si telefoane în care mă prezint Ioana Mihai, fondatoare MORI colive de viață si de fiecare data rad câte un pic si eu.

 

Coliva ca desert românesc

Nu voi nega niciodată asocierea colivei cu funerarul. De altfel, fac catering si pentru astfel de evenimente pentru cine vrea. Dar cred ca putem merge si dincolo de asta. Si “norocul” nostru e ca trăim intr-o cultura în care moartea este un eveniment foarte important. Spunea Vintilă Mihailescu ca Oltenia este o Mecca a antropologilor ce studiază moartea. In Balcani moartea e foarte Kusturica, a fost întotdeauna un eveniment viu, colorat si vibrant. Trecem destul de ușor de la jale la ras cu muci, iar eu ador aceasta paleta emoțională larga.

Vreau sa normalizez coliva ca desert romanesc prin extinderea momentelor de consum si adăugarea de ritualuri proprii. Si prin foarte mult umor. Altfel percepi gustul atunci când deja zambesti înainte sa iei prima gura, de-aia tin întotdeauna sa vezi un material de branding puternic înainte de degustare.

 

Investiția

Am câștigat 10.000 euro la Lion’s Dream si am folosit suma drept co-finanțare pentru Start Up Nation. Tot procesul a durat foarte mult (încă durează) dar am obținut o finanțare nerabursabila de încă 200.000 lei. I-am investit în echipamente de producție, digitalizare si sustenabilitate, așa cum cerea programul. Da, coliva dumneavoastră de la Mori este fiarta cu energie obținută de la soare :).

 

Prima ieșire în lume cu coliva MORI

La Bazar de Cotroceni 2023 am testat prima data cele 3 rețete pe care le-am creat împreună cu Anamaria Ioniță si Valentina Cornescu. A fost nebunie si sold out. Mă așteptăm să vina prieteni si cunoscuți din toate vietile, dar s-a dus vestea si au venit si foarte multi oameni extrem de Fericiți ca în sfârșit cineva le face asta. Am plecat cu certitudinea ca asta e real si are un potențial imens, nu e doar nebunia si fixul meu si e cazul sa îmi suflec mânecile si sa mă apuc sa fierb un business, nu doar o coliva.

 

Specialitățile de colivă lansate până acum

Mori de Pofta e cea mai aproape de clasic coliva, daaar cu un topping de nuci caramelizate
Mori de Ciuda e cu un strat crocant de paillete feuilletine si un strat generos de ganache de ciocolata fina belgiana.
Mori de Drag e coliva cea mai exotica dar care te cucerește instant cu o combinație dulce acrișoară de piure de mango si fructul pasiunii si pasta de fistic sicilian 100%.

Recent am lansat si bombele de coliva.
Pregatim si Mori de Draci, cu ciocolata picantă si stafide aurii infuzate în whiskey. Ayyy!
Prietenii si familia sunt fericiții cobai de experimente de coliva.

 

Clienții

Observ ca mai degrabă publicul feminin ne da follow, dar la târguri si evenimente absolut toată lumea se amuza si vrea sa guste. Millennials se super bucura si le povestesc copiilor lor ce e asta, Gen Z adora, iar cel mai mult mă bucura când oameni 50+ rad ca niște copii. Ultima oară un cuplu de pensionari au murit de ras gândindu-se cum o să-i besteleasca popa de la Stavropoleos când vor apărea cu coliva asta.

Cred ca in sfârșit mi-a ieșit cu brandul meu ce m-am tot chinuit sa fac cu brandurile altora: memorabilitate, distinctivitate si poziționare clara. Pare ca încep sa am acel sertar în mințile oamenilor, si e în întregime al meu :)

 

Promovarea

Nu am investit nimic în digital, tot ce am obținut este organic. Pentru un om de comunicare care isi lansează propriul brand, e foarte atipic ce am făcut, dar viața de strateg m-a învățat sa caut întotdeauna eficienta. Consider ca inovația si curajul sunt puse deja în brand si produs si prefer sa trimit un sampling decât sa investesc în ads. Sampling-ul e un cost de marketing care aduce cele mai mari rezultate daca ai investit cum trebuie în produs si branding. Sunt oameni care nu mă cred, dar nu am plătit niciun influencer pana acum si nici nu am de gând. E un produs care trebuie povestit pe bune, isi pierde farmecul într-un vizual clasic cu click aici si cod de reducere.

Produsul generează foarte multe povesti pe care mi-ar plăcea sa am timp sa le spun pe social media. Despre cum e-facturile de la Mori au băgat panica într-un întreg departament de contabilitate. Despre cum livratorii nepalezi învață ce e coliva. Despre cum cineva mi-a cerut un tort de coliva pentru o nunta în Vama Veche, unde isi vor îngropa singurătatea. Despre cum romanii din diaspora ma cearta ca nu livrez si în Spania. Cum cineva a comandat torturi de coliva pentru aniversarea ținută într-un bar de karaoke iar la 12 noaptea au cântat împreună veșnica pomenire. Sau cum una din livrările de coliva de Halloween s-a nimerit sa fie cu Ziua Vrăjitoarelor pe fundal.

Ne găsiți pe Tazz de Luni pana Vineri de la 9 la 14.
Comenzi directe pe Facebook, Insta si Whatsapp (0722530280) si ridicare de la punctul nostru de lucru de la SoulKitchens (L-V 7:00 - 15:00)

In weekend la Suta de Grame si la Muzeul Comunismului, Pop-ups si participări la diverse cafenele si bistrouri din oraș - lista este dinamica si se anunță pe canalele noastre sociale: Facebook, Instagram si TikTok.

 

Lecțiile antreprenoriatului

N-am nici măcar un an de antreprenoriat si deja simt ca am învățat cât pentru minim 5. Strategul din mine a învățat ce insemana sa pui pe piața un produs, nu doar sa îl comunici. Ohooo, alta mâncare de peste! Perfectionistul din mine a învățat sa ii dea drumul chiar dacă e departe de a fi gata. Workaholica din mine a atins noi limite nesănătoase de burnout.

Omul care stătea confortabil in spatele ppt-ului a învățat ca trebuie sa se expună, ca oamenii vor sa vadă cine le-a fiert coliva si ideea.
Cred ca cel mai nou si mai valoros lucru învățat a fost sa zic “nu știu cum sa fac asta, ajuta-ma!

Am gresit mult pana aici, era oarecum normal intr-o reprofesionalizare pe ffwd si e si foarte valoros.

As schimba foarte multe, noroc ca nu se mai poate :)

 

Planuri de brand

Pfoai, urmează o grămadă. Vi le zic în ordinea urgentei:

  • finalizarea procesului de decont pentru StartUP Nation
  • update de content si SEO pentru site-ul moridepofta.ro
  • pop-up events de 1 Decembrie si lansarea sortimentului La Petite Mort (așa ii zic francezii orgasmului - o mică moarte :))
  • Participare la o grămadă de târguri de Crăciun din București
  • Diaspora Coliva Days - mi-au scris prea multi romani din diaspora așa ca voi face o ediție specială pentru cei ce vin acasă de sărbători.
  • Vom face din nou campania de torturi de coliva pentru îngropat anul “Mori 2024”
  • Workshopuri de făcut coliva în experiențele premium ale turiștilor care iau cina în Muzeul Comunismului
  • Lansarea “Mori, Tovarășe!” O prăjiturică secreta parte din experiența kit-ul morții de la Muzeul Comunismului
  • Incercarea de a intra in retailul clasic
  • La anu’ am în plan sa am si propriul spațiu de desfacere pe langa cel de producție, deja strâng artefacte si adaug melodii în playlistul pe care îl veți asculta acolo. Preview aici.
  • Vreau sa am invitați din toate țările făcătoare de coliva din regiune care sa facă rețeta lor aici, la noi. Am rețete interesante de coliva din alte culturi si comunități pe care de-abia aștept sa vi le fierb si povestesc.
  • Colaborarea cu o agenție de evenimente pentru o serie de petreceri de divorț cu torturi de coliva
  • Un Mori store in aeroport
  • Cate un Mori store in fiecare mare comunitate de romani din diaspora
  • World coliva domination.

Doamne ajuta!

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Digitas

Digitas este agentia de Connected Marketing, construita pe principiul ca exista modalitati mai bune pentru ca brandurile sa se conecteze cu oamenii. Valorificam capabilitati complete de date, tehnologie,... vezi detalii »

Sectiune



Branded


Related