Platformele de social media transformă radical felul în care tinerii aleg ce să citească. Fenomenul BookTok, care domină TikTok-ul cu recomandări literare virale, a redefinit bestseller-urile ultimilor ani, iar datele Libris, librărie de referință pe piața din România, confirmă această tendință: tinerii citesc cărți de dragoste, în română sau engleză, inspirați de trendurile online.
Potrivit datelor Libris, categoria Young Adult a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, la fel ca și cărțile în limba engleză, iar romance-ul domină topurile– 80% dintre cele mai vândute cărți în limba engleză sunt povești de dragoste. Totodată, romantasy – combinația dintre fantasy și romance – este noul fenomen care face furori printre cititorii din generația Z, fiind puternic susținut de viralitatea pe TikTok.
Acest trend se reflectă și în vânzări, aproape 1 din 3 cărți romance din segmentul Young Adult are un subiect la intersecția dintre fantastic și romantic, cu personaje din lumi temeinic construite, infuzate de magie și sisteme politice distopice.
TikTok setează trendurile. 7 din 10 cărți în limba engleză sunt propulsate de BookTok.
Rețelele sociale continuă să influențeze puternic alegerile de lectură, iar BookTok a devenit unul dintre cei mai importanți factori în popularizarea anumitor titluri. Peste 70% dintre cele mai vândute 100 de cărți în limba engleză pe Libris.ro sunt populare și datorită BookTok, semn că recomandările virale și comunitatea activă de cititori de pe TikTok au un impact direct asupra pieței de carte. Serii precum “A fost odată o inimă frântă” - Stephanie Garber sau “Twisted”- Ana Huang au devenit adevărate fenomene literare, impulsionate de comunitățile online. Hashtagurile asociate genului “romance”, “fantasy” și "romantasy" strâng miliarde de vizualizări, iar recenziile emoționale ale cititorilor contribuie la creșterea vânzărilor.
„Observăm o schimbare semnificativă în comportamentul de lectură al tinerilor- inspirația vine din social media, iar alegerile lor literare sunt puternic influențate de trendurile virale. Young Adult și romance-ul au crescut peste medie, ceea ce arată că, indiferent de format, poveștile de dragoste continuă să captiveze generațiile. Și, deși BookTok prioritizează, poate, popularitatea în detrimentul complexității literare, platformele sociale reușesc să aducă noi generații de cititori mai aproape de cărți. Un exemplu surprinzător este revenirea în trend a clasicului “Nopți albe” de Dostoievski, care a devenit bestseller în rândul tinerilor după ce s-a viralizat pe TikTok . Și “Nopți albe” nu este singurul titlu clasic ajuns în topuri datorită Tik-tok, “De Veghe în lanul de secară”, plasându-se pe primul loc în topul Young Adult în 2024”, spune Loredana Tudor, Marketing Manager Libris.
“Romantasy”, fenomenul care face furori printre cititorii din generația Z
Conform celebrului raport VML Intelligence “The Future 100: 2025”, genul romantasy continuă să se reinventeze, atrăgând cititori din medii diverse și oferind noi perspective asupra iubirii.
În Statele Unite, vânzările de cărți din categoria romance au atins 39 de milioane de exemplare în 2023, aproape dublându-se față de 2020. Specialiștii consideră că BookTok joacă un rol foarte important în această ascensiune, prin popularizarea unor subgenuri precum romantasy și romance contemporan, și transformarea poveștilor de dragoste în adevărate fenomene literare globale.
De asemenea, noile generații caută în literatură nu doar escapism, ci și modele de relații care reflectă realitățile lor emoționale și sociale. Conform psihologului comportamental Jo Hemmings, „aceste fantezii răspund unor nevoi emoționale profunde, reflectând o lume aflată în schimbare și o recalibrare a modului în care este percepută și trăită intimitatea.”
“Această tendință demonstrează că, deși online-ul redefinește modul în care consumăm conținut, dorința de a descoperi povești de dragoste intense și captivante este la apogeu. Desigur, BookTok nu doar setează trenduri, ci poate și transforma cititul într-o competiție: cât de multe titluri citești, cât de repede, cât de impresionant arată lista de pe Goodreads. Și așa pot ajunge în top cărți scurte, ușor de parcurs în locul unor opere mai complexe”, adaugă Loredana Tudor.
Titlurile care devin virale pe rețelele sociale, primele adăugate în coșul de cumpărături. Cărțile în engleză, tot mai căutate: +20% creștere.
Curiozitatea și nerăbdarea îi determină pe tineri să aleagă din ce în ce mai des cărți în limba engleză, mai ales în cazul volumelor care nu au fost încă traduse. De asemenea, adaptările cinematografice joacă un rol important în deciziile lor de lectură, aducând în prim plan titluri care devin rapid fenomene literare.
Odată cu dinamica cererii, categoria “Carte în Engleză” a crescut constant pe Libris în ultimii ani, iar în prezent pe site sunt listate aproape 755.000 de titluri în limba engleză. Stocurile locale de carte în limba engleză au fost extinse anul trecut pentru a acoperi interesul crescut al tinerilor cititori.
“Tinerii nu mai percep limba ca pe o barieră și, odată ce descoperă o serie care îi captivează, sunt nerăbdători și curioși, aleg să continue lectura direct în engleză, fără a mai aștepta traducerea. Ținem cont de această tendință și continuăm să extindem permanent oferta de carte în limba engleză și să optimizăm disponibilitatea titlurilor, menținând ritmul accelerat de creștere pe acest segment”, mai spune Loredana Tudor.
Afacere 100% românească, Libris a intrat pe piața de carte în 1991, cu librăria Șt. O. Iosif din Brașov. În 2009, apare Libris.ro care, în 15 ani de existență în online, a devenit nume de referință pe segmentul de librării în România.
În toți acești ani, Libris și-a asumat activ un rol de susținător al lecturii și a derulat campanii numeroase în acest sens. Din 2019, Libris a demarat proiectul CarteTeca, prin care își propune să-i atragă pe copii și adolescenți către lectură, oferind acces la volume noi și actuale bibliotecilor școlare. Anual zeci de biblioteci primesc, în urma unui concurs de proiecte de încurajare a lecturii, volumele cele mai dorite de copii, precum și titluri necesare incluse în bibliografie, astfel încât cei mici să poată descoperi cititul prin cărți noi, colorate și atractive.