Studiu CED România și Accenture: Aproape un milion de români cu dizabilități trăiesc într-o societate în care 66% dintre persoanele fără dizabilități se tem să nu jignească în interacțiunea cu ei

Studiu CED România și Accenture: Aproape un milion de români cu dizabilități trăiesc într-o societate în care 66% dintre persoanele fără dizabilități se tem să nu jignească în interacțiunea cu ei
  • Pentru 68% dintre persoanele fără dizabilități intervievate în studiu, cel mai important este ca persoanele cu dizabilități să primească mai mult sprijin de la stat. Aceasta în timp ce 82% dintre persoanele cu dizabilități spun că cel mai important pentru ele este să fie implicate în activități sociale. Aparținătorii lor confirmă aceeași prioritate, în proporție de 86%.
  • 71% dintre persoanele fără dizabilități intervievate sunt de părere că sprijinirea persoanelor cu dizabilități este responsabilitatea familiei apropiate și doar 33% văd acest rol ca aparținând societății în general.

Pentru prima dată în România, un studiu analizează în oglindă trei perspective esențiale pentru înțelegerea provocărilor cu care se confruntă persoanele cu dizabilități: a societății (persoane fără dizabilități), a persoanelor cu dizabilități și a aparținătorilor acestora. Studiul a fost realizat de Asociația CED România Centrul de Excelență prin Diversitate și Accenture, cu susținerea European Accessibility Resource Centre AccessibleEU, una dintre inițiativele-cheie ale Comisiei Europene în cadrul Strategiei europene pentru drepturile persoanelor cu dizabilități 2021-2030, și scoate în evidență o serie de bariere sociale și de percepție care îngreunează integrarea socială a persoanelor cu dizabilități din România.

Rezultatele studiului trag un semnal de alarmă cu privire la importanța schimbării atitudinii de spectator în societate și a alinierii între așteptările societății cu privire la dificultățile cu care se confruntă persoanele cu dizabilități și nevoile reale ale acestora. Lipsa unei sincronizări poate duce la stagnarea progresului în integrare sau la inițiative ineficiente.

 

Diferențe de percepție asupra nevoilor și bariere în interacțiune

În ierarhia nevoilor persoanelor cu dizabilități, 68% dintre persoanele fără dizabilități consideră că este mai important pentru persoanele cu dizabilități să primească sprijin de la stat, iar 66% sunt de părere că prioritară este consilierea psihologică. În oglindă, persoanele cu dizabilități prioritizează nevoi concrete de interacțiune socială: 82% dintre acestea apreciază că activitățile sociale sunt esențiale pentru o viață de calitate, în timp ce 72% subliniază importanța activităților culturale și recreaționale.

Totodată, în timp ce 85% dintre persoanele fără dizabilități intervievate consideră că principalul responsabil în integrarea persoanelor cu dizabilități trebuie să fie statul și doar 33% apreciază că și societății îi revine această responsabilitate, 47% dintre persoanele cu dizabilități sunt de părere că și ceilalți ar trebui să își îmbunătățească nivelul de implicare. Aparținătorii sunt și mai drastici în această privință: 72% susțin necesitatea unui sprijin crescut din partea comunității.

În ceea ce privește barierele sociale, studiul arată că lipsa de informații cu privire la dizabilitate și lipsa experiențelor concrete de interacțiune sunt cel mai des amintite de către persoanele fără dizabilități. De exemplu, atunci când întâlnesc pentru prima dată o persoană cu dizabilități, 58% dintre cei fără dizabilități vor să ajute și să se facă utile, însă teama de a nu jigni (66%), lipsa experienței în interacțiune (46%) sau lipsa de cunoștințe despre diversele tipuri de dizabilități (45%) le împiedică să acționeze.

 

Nevoia unei „Familii de Milioane”

În contextul acestor bariere, Asociația CED România și Accenture, cu susținerea AccessibleEU, lansează „O familie de milioane” - o inițiativă națională de conștientizare a nevoilor persoanelor cu dizabilități, care își propune să extindă familia persoanelor cu dizabilități dincolo de familia biologică și să încurajeze societatea să sprijine integrarea lor, devenind, în mod simbolic, un frate, o mătușă sau un verișor în această familie.

Pentru a încuraja comunitatea să se implice activ în sprijinirea persoanelor cu dizabilități, partenerii proiectului inaugurează „Ușa unei familii de milioane”, un monument simbolic amplasat în București, la intrarea în Parcul Herăstrău, o metaforă pentru pragul dintre izolarea și integrarea persoanelor cu dizabilități pe care și societatea are responsabilitatea de a-l trece.

 „Studiul acesta confirmă că există o diferență clară între ceea ce crede societatea că este important pentru persoanele cu dizabilități, cum sunt acestea percepute și ceea ce își doresc și simt ele cu adevărat: interacțiune, implicare și oportunități egale. Nu putem vorbi despre incluziune cât timp rămânem la nivel de declarații. Avem nevoie de acțiuni concrete care să faciliteze integrarea reală în comunitate. Prin inițiativa «O familie de milioane» vrem să construim punți între oameni, să reducem barierele sociale și să inspirăm implicarea activă”, a declarat Cristina Căluianu, membru fondator și membru în Consiliul Director al Asociației CED România Centrul de Excelență prin Diversitate.

Studiul a analizat și oportunitățile de participare în comunitate prin prisma mediului profesional, un spațiu care facilitează interacțiuni valoroase și consolidează sentimentul de apartenență la societate:

  • 78% dintre persoanele cu dizabilități nu au participat deloc în ultimul an la activități profesionale și nici nu s-au informat despre oportunități de angajare; 
  • 65% consideră că piața muncii nu este pregătită să le integreze;
  • 67% văd sistemul educațional ca fiind inadecvat pentru pregătirea lor profesională.

Mai mult, cercetarea evidențiază și o discrepanță în înțelegerea rolului pe care mediul profesional îl poate avea în viața persoanelor cu dizabilități. În timp ce 72% dintre persoanele cu dizabilități și 78% dintre aparținători văd participarea în mediul profesional ca fiind esențială pentru o viață independentă, doar 40% dintre persoanele fără dizabilități văd acest aspect ca fiind important. 

La nivel de atitudini în mediul profesional, societatea se arată deschisă:

61% dintre cei intervievați nu ar fi deranjați de angajarea persoanelor cu dizabilități în compania în care lucrează. ​

În plus, dacă ar avea un coleg cu dizabilități, 94% dintre persoanele fără dizabilități intervievate au declarat că ar dori să cunoască persoana dincolo de dizabilitate, iar 87% s-ar implica activ în integrarea acesteia în echipă. Sunt semnalate însă și temeri legate de interacțiune:

  • 51% se simt nesigure despre cum să ofere ajutor în mod adecvat;
  • 31% ar păstra distanța de teamă să nu greșească.

„Rezultatele acestui studiu ne arată că există un decalaj semnificativ între percepțiile societății și dorințele reale ale persoanelor cu dizabilități. În timp ce societatea pune accent pe sprijinul instituțional, persoanele cu dizabilități vor să aibă o viață socială activă, interacțiuni firești în comunitate. Este evident că pentru o schimbare reală trebuie să trecem de la bune intenții la acțiuni concrete care să faciliteze aceste conexiuni sociale. De aceea, ne bucurăm că alături de CED România și AccessibleEU, avem șansa să adresăm țintit nevoia de implicare în comunitate și să creăm o platformă, așa cum este «O familie de milioane», prin care să creștem nivelul de conștientizare asupra provocărilor persoanelor cu dizabilități și totodată, să oferim resurse și instrumente care să încurajeze societatea să cunoască și să interacționeze mai mult cu persoanele cu dizabilități”, a declarat Raluca Burghelea, Country Managing Director, Accenture România.

68% dintre persoanele cu dizabilități identifică lipsa de informare și conștientizare a societății ca fiind principala problemă care le afectează interacțiunile zilnice. În același timp, persoanele fără dizabilități își exprimă deschiderea spre învățare și adaptare​:

  • 57% consideră că le-ar ajuta sfaturi despre moduri de interacționare venite chiar de la persoane cu dizabilități​;
  • 51% ar aprecia informații generale despre diferitele tipuri de dizabilități;
  • 42% simt nevoia unor ghiduri de interacțiune cu persoane cu dizabilități.

Prin instrumente și proiecte inovative create împreună cu persoane cu dizabilități, Asociația CED România Centrul de Excelență prin Diversitate facilitează îmbunătățirea accesului și a participării persoanelor cu dizabilități sau cu nevoi speciale la activități educaționale, sociale, economice, la sănătate, cultură, sport și petrecere a timpului liber, inclusiv în mediul online. Prin platforma audio-ghid ArtEcho și conceptul-pilot de expoziție tactilă „Feel the City” contribuim la îmbunătățirea accesibilității spațiilor cu destinație culturală și la deschiderea acestora către publicul cu abilități diverse, aplicația Audara ne ajută să sprijinim îmbunătățirea situației existente în ceea ce privește accesibilitatea diverselor tipuri de spații, iar prin variatele resurse disponibile pe platforma România Accesibilă contribuim la informarea, conștientizarea și educarea publicului cu privire la dizabilitate,  accesibilitate și incluziune.

Accenture este o companie globală de servicii profesionale care ajută companii, guverne și alte organizații să își construiască nucleul digital, să își optimizeze operațiunile, să accelereze creșterea veniturilor și să îmbunătățească serviciile pentru cetățeni – creând rapid valoare tangibilă. Suntem o companie axată pe talent și inovație, cu 799.000 de oameni care deservesc clienți din peste 120 de țări. Tehnologia se află în centrul schimbării de astăzi, iar noi suntem unul dintre liderii mondiali care contribuie la impulsionarea acestei schimbări, cu relații puternice în ecosistem. Combinăm puterea noastră în domeniul tehnologiei cu o experiență de neegalat în industrii, expertiză funcțională și capacitate de livrare globală. Suntem capabili în mod unic să obținem rezultate tangibile datorită gamei noastre largi de servicii, soluții și active în domeniile Strategie și Consultanță, Tehnologie, Operațiuni, Industry X și Accenture Song. Aceste capacități, împreună cu o cultură a succesului comun și angajamentul nostru de a crea valoare la 360 de grade, ne permit să ne ajutăm clienții să aibă succes și să construim relații de încredere și de durată. Ne măsurăm succesul în funcție de valoarea de 360 de grade pe care o creăm pentru clienții noștri, pentru fiecare dintre noi, pentru acționarii, partenerii și comunitățile noastre. 

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related