Românii alocă, în medie, 800 de lei pentru masa și pregătirile de Paște, conform unui studiu realizat de Raiffeisen Bank în parteneriat cu Appinio. Studiul relevă că pentru 8 din 10 români, petrecerea timpului în familie este cea mai importantă tradiție în această perioadă. Bugetul alocat sărbătorilor pascale este mai mare pentru familiile cu copii și pentru cei cu venituri lunare de peste 1.000 euro, aceștia depășind suma medie de 900 de lei.
În același timp, 4 din 10 români care cheltuie mai mult de 1.000 de lei preferă să petreacă Paștele la restaurant, în vacanță în țară sau în străinătate. 55% dintre respondenți au declarat că bugetul alocat pentru cumpărăturile de Paște este mai mare decât anul trecut.
8 din 10 participanții la studiu declară că alegerea produselor este influențată de dorința de a susține producătorii locali, comportament observat în mai mare măsură în cazul persoanelor din mediul rural sau cu vârsta de peste 55 de ani. Carnea, produsele tradiționale precum pasca și ouăle roșii și băuturile specifice sezonului sunt în topul preferințelor.
Datorită importanței sale, Paștele reprezintă și o cheltuială importantă pentru bugetele multor români. Astfel, cheltuielile de Paște sunt suportate preponderent din venitul lunar disponibil, dar și din economiile existente. Totuși, 3 din 10 români apelează la un credit bancar, în special cei singuri. De asemenea, persoanele care folosesc un card de credit sunt mai înclinate să cheltuie peste 1.000 de lei, în special dacă aleg să plece în vacanță în această perioadă.
În acest context, 77% dintre respondenți au declarat că folosesc produse sau servicii bancare pentru cheltuielile de Paște, iar peste jumătate dintre aceștia sunt interesați de oferte speciale, precum rate fără dobândă, reduceri directe la comercianți sau cashback.
”Paștele este o sărbătoare importantă în viața românilor, iar noi vedem în fiecare an care este comportamentul financiar în această perioadă. Prin produse financiare adaptate, cum ar fi ratele fără dobândă, reducerile sau cashback-ul, îi sprijinim să-și gestioneze cât mai bine bugetul. Aceste produse îi ajută să păstreze controlul finanțelor proprii și totodată să folosească planificarea financiară ca pe un pilon esențial al unei vieți echilibrate. Pentru astfel de cheltuieli sau pentru planuri pe termen mai lung, rămânem alături de ei și le oferim soluții personalizate, ușor de înțeles și de aplicat.”, declară Mihail Ion, Vicepreședinte, Divizia Piețe de Capital, Servicii Bancare de Investiții și Planificare Financiară Personală, Raiffeisen Bank România.
5 sfaturi simple pentru bugetarea eficientă a sărbătorilor de Paște:
- Stabilește clar suma totală pe care o poți aloca.
- Pregătește o listă detaliată a cumpărăturilor necesare și respect-o. Evită risipa alimentară.
- Profită de oferte și reduceri, precum rate fără dobândă și cashback.
- Susține producătorii locali pentru a beneficia de calitate și prospețime.
- Evită cheltuielile impulsive și alocă buget suplimentar pentru eventuale cheltuieli neprevăzute.
Studiul Raiffeisen Bank România, în colaborare cu Appinio, de tip CAWI, a fost realizat pe un eșantion reprezentativ la nivel național, de 750 de persoane, cu studii medii sau superioare și un venit mediu al gospodăriei de aproximativ 7.000 de lei. Cercetarea a fost realizată în luna aprilie 2025.
Acesta este al patrulea studiu din seria DESPRE BANI 1:1, pe care Raiffeisen Bank o va realiza lunar pe subiecte care țin de comportamentul financiar al românilor și impactul banilor asupra deciziilor de zi cu zi.
Raiffeisen Bank, bancă universală de top, cu capitalizare și lichiditate solide activează pe piața bancară din România deservind peste 2,3 milioane de clienți, persoane fizice și juridice.
De mai bine de 25 de ani, Raiffeisen Bank susține mediul economic din România, oferind produse și servicii financiare dezvoltate pentru a acoperi nevoile clienților. Având ca principiu fundamental responsabilitatea, contribuim la dezvoltarea societății prin finanțarea economiei reale și sustenabile. Totodată, suntem implicați în comunitate, prin susținerea a 5 piloni de dezvoltare: educație, ecologie urbană, sport ca stil de viață sănătos, inovație și nu în ultimul rând, artă și cultură.